Stockholms ambisiøse plan om å forby diesel- og hybridbiler fra sentrum har blitt satt på vent av Länsstyrelsen. Mangelfull forskning bremser den nye miljøsonen.
Stockholm må si farvel til en ny, streng miljøsone foreløpig.
Länsstyrelsen i Sverige har satt en stopper for planene. Dette betyr at diesel- og hybridbiler kan fortsette å kjøre rundt i sentrum av hovedstaden.
Fylkesnemnda peker på mangler i kommunens undersøkelse. Grunnlaget for miljøsonen er rett og slett ikke godt nok. Derfor kan den ikke innføres som planlagt i de mest sentrale delene av Stockholm.
Ifølge fylkesnemnda mangler det en tilstrekkelig konsekvensutredning. Den må vise at det valgte området er spesielt miljøbelastet. Det bør sammenlignes med nærliggende områder.
Selskapene som klaget peker også på feil.
Stockholm kommune har lagt frem trafikktall. Tallene for hvilke biler som kjører i sonen i dag antas ikke å være korrekte.
Stockholms bystyre mener miljøsonen er nødvendig. Det skal forbedre luftkvaliteten. Samferdselsbyrådsmedlem Lars Strömgren (MP) tror imidlertid fortsatt at han kan få dieselbilene ut av byen.
– Nå må vi lese fylkestingets vedtak og analysere hvordan vi best kan gå videre. Målet er fortsatt å få på plass en miljøsone så raskt som mulig.
Motstand mot sonen og dens regler
Opposisjonen er imidlertid imot planene. De ønsker ikke at miljøsonen skal bli en realitet. Opposisjonsrådsmedlem Dennis Wedin (M) har tidligere sagt at han håper venstresiden vil ta til fornuft.
– Nå håper jeg at venstresidens regjering i bystyret vil ta til fornuft og kaste alle planer om miljøsoner i søpla.
Den planlagte miljøsonen var omfattende. Det skulle gjelde i de mest sentrale delene av Stockholm. Bare elbiler og nyere bensinbiler ville få adgang.
Dette betydde et forbud mot personbiler med ladbar hybridteknologi. Andre hybridbiler ville heller ikke bli godkjent. Dieselbiler skulle også ekskluderes fra området.
Det ble imidlertid planlagt unntak fra de strenge reglene. Dette gjaldt for eksempel politibiler og ambulanser. Mobile tjenestekjøretøy, leger, militærkjøretøy og transport av funksjonshemmede ville også være unntatt.
Miljøsonen har vært en langvarig affære for Stockholm kommune. Den ble først godkjent av både Europakommisjonen. Forvaltningsdomstolen har også tidligere gitt grønt lys til initiativet.
Klager og fremtidsutsikter for miljøsonen
Fylkesnemnda mottok imidlertid flere klager på vedtaket om miljøsonen. Så mange som seks selskaper har formelt klaget på planene. Blant dem er flere eiendomsselskaper og Taxi Stockholm.
Parkaden parkeringshus er også blant klagene. De argumenterer at avgjørelsen vil være til fordel for andre parkeringshus i nærheten. Dette ville bli gjort på en måte som ikke er tillatt i henhold til gjeldende konkurranseregler.
Fylkesstyret sier imidlertid ikke noe definitivt om sonens fremtid. De kommenterer ikke om miljøsonen kan innføres på et senere tidspunkt. Dette vil kreve et tilstrekkelig godt og forbedret grunnlag fra kommunen.
Avgjørelsen fra Fylkesnemnda er ikke nødvendigvis den endelige i saken. Den kan ankes til Transportstyrelsen, som deretter vil vurdere saken.
Stockholms miljøsone – de opprinnelige planene:
- Stockholm kommune har besluttet å innføre en spesiell miljøsone der elbiler og nyere bensinbiler skal tillates.
- Personbiler med plug-in hybridteknologi eller andre hybridbiler vil imidlertid ikke bli godkjent.
- Det finnes unntak, for eksempel politibiler, ambulanser, mobile tjenestekjøretøy, leger, militærkjøretøy og transport av funksjonshemmede.
Debatten om bilenes plass i byer og innføring av miljøsoner er intens i mange land. I Nord-Italia vil så godt som alle dieselbiler bli rammet av et nytt forbud, mens eiere av lignende biler i Danmark kan puste lettet ut.
Uansett er det nå flere byer som forlater ideen om å innføre miljøsoner. Andre forlater helt planene om å redusere fartsgrensen i byer til 20 km/t.