Stockholm får forbud mot å forby dieselbiler

Stockholms ambisiøse plan om å forby diesel- og hybridbiler fra sentrum har blitt satt på vent av Länsstyrelsen. Mangelfull forskning bremser den nye miljøsonen.

Stockholm må si farvel til en ny, streng miljøsone foreløpig.

Länsstyrelsen i Sverige har satt en stopper for planene. Dette betyr at diesel- og hybridbiler kan fortsette å kjøre rundt i sentrum av hovedstaden.

Fylkesnemnda peker på mangler i kommunens undersøkelse. Grunnlaget for miljøsonen er rett og slett ikke godt nok. Derfor kan den ikke innføres som planlagt i de mest sentrale delene av Stockholm.

Ifølge fylkesnemnda mangler det en tilstrekkelig konsekvensutredning. Den må vise at det valgte området er spesielt miljøbelastet. Det bør sammenlignes med nærliggende områder.

Selskapene som klaget peker også på feil.

Stockholm kommune har lagt frem trafikktall. Tallene for hvilke biler som kjører i sonen i dag antas ikke å være korrekte.

Stockholms bystyre mener miljøsonen er nødvendig. Det skal forbedre luftkvaliteten. Samferdselsbyrådsmedlem Lars Strömgren (MP) tror imidlertid fortsatt at han kan få dieselbilene ut av byen.

– Nå må vi lese fylkestingets vedtak og analysere hvordan vi best kan gå videre. Målet er fortsatt å få på plass en miljøsone så raskt som mulig.

Motstand mot sonen og dens regler

Opposisjonen er imidlertid imot planene. De ønsker ikke at miljøsonen skal bli en realitet. Opposisjonsrådsmedlem Dennis Wedin (M) har tidligere sagt at han håper venstresiden vil ta til fornuft.

– Nå håper jeg at venstresidens regjering i bystyret vil ta til fornuft og kaste alle planer om miljøsoner i søpla.

Den planlagte miljøsonen var omfattende. Det skulle gjelde i de mest sentrale delene av Stockholm. Bare elbiler og nyere bensinbiler ville få adgang.

Dette betydde et forbud mot personbiler med ladbar hybridteknologi. Andre hybridbiler ville heller ikke bli godkjent. Dieselbiler skulle også ekskluderes fra området.

Det ble imidlertid planlagt unntak fra de strenge reglene. Dette gjaldt for eksempel politibiler og ambulanser. Mobile tjenestekjøretøy, leger, militærkjøretøy og transport av funksjonshemmede ville også være unntatt.

Miljøsonen har vært en langvarig affære for Stockholm kommune. Den ble først godkjent av både Europakommisjonen. Forvaltningsdomstolen har også tidligere gitt grønt lys til initiativet.

Klager og fremtidsutsikter for miljøsonen

Fylkesnemnda mottok imidlertid flere klager på vedtaket om miljøsonen. Så mange som seks selskaper har formelt klaget på planene. Blant dem er flere eiendomsselskaper og Taxi Stockholm.

Parkaden parkeringshus er også blant klagene. De argumenterer at avgjørelsen vil være til fordel for andre parkeringshus i nærheten. Dette ville bli gjort på en måte som ikke er tillatt i henhold til gjeldende konkurranseregler.

Fylkesstyret sier imidlertid ikke noe definitivt om sonens fremtid. De kommenterer ikke om miljøsonen kan innføres på et senere tidspunkt. Dette vil kreve et tilstrekkelig godt og forbedret grunnlag fra kommunen.

Avgjørelsen fra Fylkesnemnda er ikke nødvendigvis den endelige i saken. Den kan ankes til Transportstyrelsen, som deretter vil vurdere saken.

Stockholms miljøsone – de opprinnelige planene:

  • Stockholm kommune har besluttet å innføre en spesiell miljøsone der elbiler og nyere bensinbiler skal tillates.
  • Personbiler med plug-in hybridteknologi eller andre hybridbiler vil imidlertid ikke bli godkjent.
  • Det finnes unntak, for eksempel politibiler, ambulanser, mobile tjenestekjøretøy, leger, militærkjøretøy og transport av funksjonshemmede.

Debatten om bilenes plass i byer og innføring av miljøsoner er intens i mange land. I Nord-Italia vil så godt som alle dieselbiler bli rammet av et nytt forbud, mens eiere av lignende biler i Danmark kan puste lettet ut.

Uansett er det nå flere byer som forlater ideen om å innføre miljøsoner. Andre forlater helt planene om å redusere fartsgrensen i byer til 20 km/t.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

General Motors: Forbud mot fossildrevne biler er skadelig

Til tross for økende motstand fra den føderale regjeringen...

Bilgiganten skal bruke 6 milliarder på nye V8-motorer

General Motors vil bruke 6 milliarder dollar på utvikling...

Robottaxiselskapet WeRide skal inn i 15 nye byer på fem år

WeRide og Uber har nettopp utvidet samarbeidet sitt og...

BYD saksøkt for slavehandel – 31 ansatte delte ett toalett

Kinesiske BYD er saksøkt for menneskehandel og dårlige arbeidsforhold...

Victoria kjører en 34 meter lang lastebil: «Det er gøy»

Mot Victoria Deichmann. En av sjåførene som takler de...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Kinesiske bilmerker anklaget for å forfalske salgstall

Flere kinesiske bilmerker er nå anklaget for å manipulere salgstallene for å få dem til å se mye bedre ut enn de egentlig er....

Elbil må lades 12 ganger for å kjøre 1000 kilometer

Den nye Citroën e-C3 imponerer ikke nordmannen Bjorn Nyland, som måtte lade elbilen 12 ganger bare for å kjøre 1.000 kilometer. Den nye Citroën...

Volkswagens mestselgende produkt er et ferdigmåltid

Volkswagen selger biler, men i virkeligheten er karriretten deres langt mer populær. Nå er polsen, som selger mer enn 8 millioner stykker per år,...

Etter 3000 oppsigelser – Volvo stenger fabrikken

Produksjonen av elbilene Volvo EX90 og Polestar 3 er stanset ved Volvos fabrikk i South Carolina, USA. En viktig komponent fra en underleverandør mangler....

Bilgiganten får ny sjef – blør 870 millioner kroner

Informasjonsgiganten Stellantis har fått ny administrerende direktør. Det er Antonio Filosa som nå skal ha ansvaret for konsernets totalt 14 bilmerker. Filosa ledet tidligere...

Danmarks største messe for elbiler? Du finner den i Odense

Bilmessen i Odense er Danmarks største messe for elbiler, superbiler og mye mer – og den kommer sterkt tilbake med alt fra prøvekjøringer til...

Bilgiganten skal bruke 6 milliarder på nye V8-motorer

General Motors vil bruke 6 milliarder dollar på utvikling av sjettegenerasjons V8-motorer til Chevrolet Silverado og GMC Sierra til tross for tidligere utfordringer med...

BYD saksøkt for slavehandel – 31 ansatte delte ett toalett

Kinesiske BYD er saksøkt for menneskehandel og dårlige arbeidsforhold ved en ny fabrikk i Brasil. Aktoratet krever en halv milliard kroner. Sjokkerende anklager om...

Nicklas ble sjokkert: Tilhengerfestet koster 41 000 kroner

Nicklas Linder trodde han måtte betale svimlende 41.000 kroner for et tilhengerfeste til Range Roveren sin. Men selve løsningen har spart ham for en...

43 prosent av sjåførene vil nå velge å ikke kjøpe Tesla

Hele 43 prosent av elbileiere velger nå å ikke kjøpe Tesla på grunn av Elon Musks politiske handlinger, selv om Tesla Model Y fortsatt...

Victoria kjører en 34 meter lang lastebil: «Det er gøy»

Mot Victoria Deichmann. En av sjåførene som takler de nå lovlige 34,5 meter lange lastebilene. Nye regler åpner for rekordbrytende lastebilkonvoier. Victoria Deichmann er...

Danske e-sportslag: På vei mot global dominans?

Det føles som om det bare var kort tid siden verden besvimte av det danske Astralis-laget. Nå hadde det skjedd; Verden hadde vært vitne...