Offisielt gikk han selv. Men i realiteten fikk Stellantis' øverstkommanderende sparken. Nå prøver verdens fjerde største bilkonsern å redde seg selv. Kanskje med et superbillig batteri.
Det kriserammede bilkonsernet Stellantis, som står bak 14 bilmerker, forsøker nå å snu sin negative utvikling ved å investere i en ny type batteri basert på svovel.
Sammen med det amerikanske batteriselskapet Zeta Energy jobber de med å utvikle et litium-svovelbatteri som potensielt kan bli en gamechanger innen elbiler.
Stellantis har vært under stort press på grunn av økonomiske utfordringer og situasjonen ble ytterligere komplisert da konsernets administrerende direktør Carlos Tavares nylig ble avskjediget.
Nå håper selskapet at samarbeidet om denne nye batteriteknologien kan skape nødvendig fornyelse.
Litium-svovel-batterier gir flere fordeler i forhold til dagens litium-ion-batterier. De er lettere, kan lagre mer energi og fungerer bedre ved lave temperaturer.
Ifølge Zeta Energy kan batteriene også reduseres i vekt med 30-50 prosent sammenlignet med eksisterende løsninger. Teknologien hevdes å muliggjøre raskere lading, med opptil 50 prosent høyere hastighet.
En av de største utfordringene med denne typen batterier har imidlertid vært den begrensede levetiden. Litium-svovelbatterier har tradisjonelt lidd av energitap over tid. Men Zeta Energy hevder å ha løst problemet ved å bruke spesielle belegg som forlenger batterilevetiden.
En annen betydelig fordel med denne teknologien er kostnadene. Materialene som brukes i produksjonen er billigere og mer miljøvennlige enn de som brukes i litium-ion-batterier. Det kan redusere totalprisen på batteriet og gjøre elbiler mer tilgjengelige for forbrukerne.
– Vi jobber for at denne typen batterier kan bli en del av markedet før 2030, sier Stellantis og Zeta Energy i fellesskap.
Målet er å skape en bærekraftig og økonomisk rimelig løsning som kan gjenopprette Stellantis sin posisjon i en stadig mer konkurransedyktig bilindustri.
Hvorvidt denne satsingen kan redde Stellantis avhenger imidlertid av om teknologien kan leve opp til forventningene og klare seg i praksis.