De må innføre det på et tidspunkt. For det er det EU sier. Men akkurat nå har Sverige ingen planer om det digitale førerkortet, som har sitt opphav i Danmark.
Det var i Danmark det digitale førerkortet først ble populær. Men i Sverige blir det et nei takk.
Men selv om EU mener ideen er så god at den bør lovfestes i alle medlemsland, sier svenskene nei. I hvert fall foreløpig.
For selv om det svenske førerkortet faktisk skal endres for første gang på åtte år, og Norge i likhet med Island og England enten har eller vil ha digitalt førerkort, er folk avventende i Sverige.
Det bekrefter førerkortavdelingen i Transportstyrelsen overfor Vi Bilägre.
– Foreløpig er det ingen konkrete planer om å starte arbeidet med å utvikle et svensk digitalt førerkort, sier Ted Snölilja, stabsetterforsker ved Transportstyrelsens førerkortavdeling, til media.
Digitalt førerkort kreves ikke for Sverige
Snölilja er imidlertid klar på at det trolig vil komme et krav fra EU. Og inntil da må svenskene følge det danske eksemplet. Enten de vil det eller ikke.
Grunnen til at digitalt førerkort ikke innføres i Sverige er derfor ikke noe særlig hat mot danske forhold. Men enda viktigere, svenskene ønsker ikke å kaste bort pengene sine.
De skal først brukes når EU har bestemt hvordan et eventuelt felles digitalt førerkort skal se ut i alle medlemsland.
– Årsaken er at vi i Transportstyrelsen har valgt å ikke prioritere utvikling av digitalt førerkort. Vi venter nå på at EU-regelverket skal avgjøres, sier Transportstyrelsen.
Det digitale førerkortet, som har røtter i Danmark, er imidlertid ikke det eneste EU jobber med. I Brussel har førerkortområdet ikke vært berørt siden 2006.
EU planlegger derfor å følge en annen dansk regel – nemlig den som straffer hensynsløse sjåfører.
Konkret foreslår EU at du ikke skal kunne kjøre bil i et annet land hvis du først må levere den på grunn av en «alvorlig trafikkforseelse», som for eksempel uaktsom kjøring.
EU foreslo også å forby de yngste sjåførene å kjøre. Det forslaget var imidlertid så upopulært allerede før det kom på forhandlingsbordet at det ble trukket igjen. Les mer om det her.
På den annen side mener EU at det er et så stort behov for flere i sjåførbransjen at det vil tillate sjåfører helt ned til 17 år å kjøre lastebil.