Salget av elbiler i Sverige har tatt en alvorlig nedtur de siste årene. Faktisk var 2024 betydelig dårligere enn 2023 på den fronten.
Mens elbilene stormer fram i både Danmark og Norge, er situasjonen en helt annen i Sverige. I hvert fall i 2024.
Det ble faktisk solgt hele 16 prosent færre elbiler i løpet av det året vi nettopp har forlatt. Det kraftige fallet i salget av elbiler bidro til at CO2-utslippet fra nye biler økte fra 61 til 64 gram per kilometer i 2024. Dette skriver bransjeforeningen Mobility Sweden i en pressemelding.
Og bilimportørene som organisasjonen består av synes dette er bekymringsfullt.
– Det er en bekymringsfull, men forventet utvikling med økte utslippsnivåer som følge av den svake utviklingen i salget av elbiler, sier Mattias Bergman, administrerende direktør i Mobility Sweden.
Bergman tror heller ikke det blir noe reelt løft i salget av elbiler, med mindre den svenske regjeringen griper inn.
– Nå som den økonomiske situasjonen er i bedring for mange husholdninger og bedrifter, har regjeringen en gylden mulighet til å innføre nye effektive tiltak for igjen å kickstarte elektrifisering for å redusere utslippene fra nye biler, sier han.
Det er rett og slett ingenting som tyder på at regjeringen i Sverige har et fryktelig stort ønske om å gripe inn i sjåførenes frie valg. Mobility Sweden mener derfor også at strengere CO2-krav fra EU vil tvinge bilmerkene til å heve prisen for å selge flere elbiler.
Til tross for nedgangen er det fortsatt en elbil som er den mest populære korleken i Sverige. Både her hjemme og ellers i Norge fortsetter Tesla Model Y å være den elbilen som tiltrekker seg flest nye kjøpere.
I Danmark vil de fem beste i antall solgte biler i 2024 utelukkende være elbiler. Elbiler tok 51,2 prosent av markedet i fjor, mens vi må helt ned til sjetteplass for å finne en ren bensinbil. I fjor ble det solgt 3.036 nye Peugeot 208 med danske nummerskilt.