Syklistforbundet ønsker både å ha syklene sine gratis på T-banen, og at enkelte biler må tvinges til å holde minst halvannen meter unna.
Et avstandskrav for selvkjørende biler når det gjelder selvkjørende biler er ikke bare umulig, men umulig å håndheve. Det mener FDM.
Likevel ønsker Syklistforbundet et avstandskrav på halvannen meter lovfestet. Det skriver organisasjonen i en pressemelding .
«Selvkjørende biler skal programmeres slik at de overholder trafikkreglene. Av sikkerhetsmessige årsaker mener vi at et av kravene må være at de holder en avstand på minst 1,5 meter til syklister, sier direktør i Syklistforbundet Kenneth Øhrberg Krag.
Syklistforbundet forholder seg ikke til at det ikke finnes selvkjørende biler. Det finnes biler med selvkorrigerende egenskaper på en skala fra nivå 1 til 5.
Hjemme er det høyeste tillatte nivået akkurat nå 3. Eller det som kalles 'betinget selvforsterkende egenskaper'. Her kan bilene overta kontrollen dersom en rekke betingelser er fullt oppfylt.
Ford er det siste merket som aktiverer det 'selvkjørende' systemet 'Bluecruise' på utvalgte motorveistrekninger i Danmark. Merkets system endrer imidlertid ikke kjørefelt eller fungerer i kryss.
Men noen bilmerker er faktisk lenger fremme. For å få lov til å eksperimentere med enda mer autonomi i bilen, har Mercedes for eksempel lovet å ta ansvar for trafikkulykker. Les mer om det her .
Slik det er nå er det opp til den enkelte bilist å vurdere hva som er «sikker» avstand i forbindelse med forbikjøring av en syklist, skriver Cyklistforbundet.
– Det er opp til førerens vurdering, men mange syklister på veien har opplevd å bli forbikjørt alt for tett.
– Hvis en lastebil kjører forbi deg på nært hold, kan det være direkte farlig på grunn av lufttrykket.
– Så vi er for at kravet om en avstand på minst halvannen meter skal gjelde for alle, men det er ekstra viktig i forhold til selvkjørende biler, der det ikke er noen menneskelig sjåfør i det hele tatt som kan vurdere situasjon, sier Kenneth Øhrberg Krag.