Det er første gang noen sinne at noen utenfra med kamera er blitt ønsket velkommen inn i Teslas fabrikk i Berlin, hvor en bil blir ferdigstilt hvert 45. sekund.
Teslas såkalte Giga Factory i utkanten av Berlin er vanligvis stengt for journalister og kameramenn utenfra.
Men for første gang siden fabrikken åpnet i 2021 har merket gjort et unntak. Det har blant annet gitt folkene bak Full Charged Show på YouTube et innblikk i hvordan Model Y er satt sammen.
Eksempler på bilen, som er Danmarks mest populære både nå og gjennom fjoråret, går fra samlebåndet hvert 45. sekund. Blant annet, sier Tesla, fordi de har lykkes med å eliminere mange unødvendige steg i prosessen.
– Vi slettet mange prosesser som egentlig ikke er nødvendige for kunden heller, og dette gir oss mulighet til for eksempel å bygge en lengre malerlinje, sier maleransvarlig.
LES OGSÅ: Motoretaten i Broler: Bilistene skal IKKE betale skatt
For Tesla i Tyskland er det helt sentralt at maledelen av fabrikken, den såkalte gigacastingen og generell effektivitet er det viktigste ved fabrikken.
– Det du ser her er den største castingen i verden. Normalt består bakdelen av en bil av 70 til 100 deler, sier Pieter-Bas Bentinck, som er ansvarlig for stablingen. Så den såkalte gigacastingen.
Ifølge Tesla-folket på tysk har arbeidet deres redusert sluttprisen på biler betraktelig. Likevel har Tesla i Danmark nettopp satt opp prisen på Model 3. Dette må imidlertid ses i sammenheng med straffetollen som EU nettopp har rammet Kina med.
Tesla Model 3-ene som kjører rundt i Danmark er faktisk bygget på merkets fabrikk i Shanghai. Tollavgiften gjør at Model 3, som er Danmarks nest mest populære bil, er blitt 11.000 kroner dyrere.
Tesla er ikke den eneste som har sluppet et kamera inn i en bilfabrikk tidligere. Nissan vil også gjerne dele hvordan du gjenoppretter Skyline-modeller til fabrikkspesifikasjoner. Se mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her