Denne måneden vil Tesla begynne å levere den første av den nye Model Y fra fabrikken i utkanten av Berlin. De kan overvåke sjåførenes hjerter, sier overingeniøren.
I fremtiden vil Tesla Model Y kunne overvåke førerens hjerte. Nærmere bestemt deres hjertefunksjon. Dette lar seg gjøre fordi Tesla snart vil utstyre sine biler med et 4D-radarsystem som er under utvikling.
Lars Moravy, Teslas sjefingeniør, diskuterte utviklingen av systemet i et intervju med Auto Bild .
Radarsystemet skal registrere tilstedeværelse og størrelse på alle passasjerer i bilene. Videre må den skille mellom voksne og barn. På denne måten kan Tesla også ta hensyn til styrken på kollisjonsputen ved en ulykke.
Moravy nevner at radaren er designet for å være følsom nok til å oppdage hjerteslag. Konkret er Teslas langsiktige mål å oppdage hjerteinfarkt.
– Radaren er ganske følsom, og det er en implementering som lar deg observere hjerteslag.
Tesla vil holde øye med sjåførenes hjerter
– Vi håper at teknologien en dag vil være avansert nok til å gi oss muligheten til å oppdage et forestående hjerteinfarkt og deretter umiddelbart varsle en ambulanse.
– Vi jobber kontinuerlig med å forbedre følelsen av sikkerhet under kjøring, sier Moravy til avisen.
I den nye Model Y er den tradisjonelle blinklysspaken også tilbake bak rattet. Men det er en god grunn til det, forklarer Moravy.
Det er spesielt tilbakemeldinger fra europeiske Tesla-eiere som har fått Tesla til å ombestemme seg. Flere europeere er frustrerte over at blinklysbryteren 'følger med' i rundkjøringer. Det er fordi funksjonen er plassert på rattet.
– Tilbakemeldingene fra Europa var veldig klare. Europeere savnet fysiske kontakter , spesielt i rundkjøringer. Og når kundene klager, svarer vi – det er en av våre største styrker i Tesla, sier sjefsingeniøren.
Når det gjelder generelle forbedringer av Model Y, fremhever Moravy at Model Y har blitt mer effektiv, har økt rekkevidde og økt komfort, samt forbedret tilkobling med 5G-kompatibilitet og flere antenner slik at bilen bedre kan motta ulike signaler.
– Nummer én for meg er absolutt effektivitet. Vi har økt rekkevidden med rundt ti prosent – uten å gjøre store endringer i drivverket.
– Nummer to er koropplevelsen. Totalt sett har bilen blitt mye mer komfortabel – ikke bare når det gjelder fjæringen, men også når det gjelder lydopplevelsen og måten bilen føles på.
– Punkt nummer tre er bedre tilkobling. Den nye Model Y er 5G-kompatibel og utstyrt med flere antenner. Dette forbedrer mottaket og dermed totalopplevelsen i bilen, sier Moravy.
Teslas produksjonskvalitet har tidligere vært heftig diskutert. Og det erkjenner overingeniøren gjerne.
– Spesielt fabrikken i Tyskland har hjulpet oss mye med å forbedre produksjonskvaliteten vår. Vi har fått rekruttert noen gode ingeniører her.
– Både innen kjøretøyutvikling og i produksjonsprosesser. Vi lærte mye i prosessen, sier han.