Teslas aksjekurs tok et anstendig hopp oppover da Donald Trump ble valgt som president i USA. Nok til å gjøre merket verdt mer enn 28 andre bilmerker – til sammen.
Teslas aksjekurs har steget så mye at selskapet nå er verdt mer enn 28 andre bil- og motorsykkelmerker til sammen.
Med en markedsverdi nær én trillion euro (ca. 7.200 milliarder danske kroner, red.), overgår Tesla nå langt mange av sine konkurrenter i bilindustrien.
Tesla ble grunnlagt i 2003 og har siden vokst til et av verdens største bilmerker. Investeringsanalytiker Jon Erlichman har satt sammen data som viser Teslas posisjon i forhold til en rekke kjente bilprodusenter.
Ifølge Erlichman er Tesla både verdt mer enn Ford, BYD, Ferrari, Toyota og hele 24 andre bilmerker.
En analyse av markedsverdiene, utarbeidet av avisen Bild på bakgrunn av tyske tall fra Finanzen.net, gir en oversikt over den økonomiske stillingen til flere av de største bilmerkene i forhold til Tesla.
Listen, oppdatert 10. november 2024, ser slik ut:
- Tesla: 969,94 milliarder euro
- Toyota: 214,15 milliarder euro
- General Motors: 57,49 milliarder euro
- Mercedes-Benz: 54,5 milliarder euro
- Volkswagen: 42,92 milliarder euro
- BMW: 41,61 milliarder euro
- Ford: 41,01 milliarder euro
- Honda: 39,57 milliarder euro
- Hyundai: 35,79 milliarder euro
Tesla har opplevd en betydelig verdiøkning siden valget i USA der Donald Trump ble president.
Hos Deutsche Bank er vurderingen at Trumps politiske linje kan gi Tesla enda flere fordeler.
Faktisk mener bankens analytiker Edison Yu at den åpenbare forbindelsen mellom Tesla-sjef Elon Musk og medlemmer av den påtroppende Trump-administrasjonen, inkludert visepresident JD Vance, er en åpenbar fordel.
Det er imidlertid også usikkerhetsmomenter i forhold til Teslas posisjon. Og spesielt i Kina. For selv om Kina er et viktig marked for Tesla, og bilmerket har bygget en fabrikk i landet, har kommunistregimet også blokkert Tesla i visse sammenhenger. Les mer om det her .
I tillegg kan en eskalering av handelskrigen mellom spesielt USA og Kina bli en betydelig hodepine for Elon Musk og Co. Noe som kanskje kan leses direkte på markedet i Danmark.
De aller fleste Model 3 her hjemme er for eksempel bygget i Kina. Men kineserne kan slå tilbake hvis USA implementerer et forbud mot alle landets biler fra 2028.
Til tross for fabrikken i Kina, foregår Teslas produksjon fortsatt primært i USA. Og det kan blidgjøre den nye presidenten, som allerede har annonsert ytterligere tollsatser på varer – inkludert biler – som ikke er bygget i USA.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!