Tesla føler seg angivelig så truet av smarttelefonprodusenten Xiaomis fokus på elbiler at Elon Musk og Co. vil gi kundene penger til å kjøpe biler.
Tesla føler seg nå så truet på det kinesiske markedet at amerikanerne er klare til å gi kineserne penger til å kjøpe nye biler.
Dette gjøres ved å tilby nye insentiver til kundene. Tesla skal blant annet betale for kundenes bilforsikring. Selvfølgelig kjøper de ny bil.
Dette skriver Cnevpost .
Dette er imidlertid langt fra første gang at merket har skjerpet konkurransen på det kinesiske markedet. Men de nye initiativene kommer etter en periode med lavere salg. Samt rykter om økt konkurranse fra andre produsenter som Xiaomi.
Ifølge kinesiske medier tilbyr Tesla nå sine kinesiske kunder forsikring til en verdi av 11.000 danske kroner gratis. Dette gjelder kunder som velger et av forsikringsselskapene Tesla har avtaler med.
Tilbudet er et forsøk på å gjøre Tesla-biler mer attraktive i et marked hvor konkurransen er hard. Ifølge kinesiske medier klarte Xiaomi i fjor å få mer enn 70.000 sjåfører til å forhåndsbestille konsernets første elbil. Les mer om det her .
I tillegg til den gratis forsikringen, skroter Tesla også renten på egne billån. Kinesiske sjåfører kan nøye seg med å betale en betaling på 52.000 danske kroner.
De vil også måtte betale en månedlig betaling på kun 1600 kroner og en nedbetalingstid på 5 år.
Dette er tøffe tiltak, og de forventes allerede å ha spredt seg til konkurrenter i Kina. Men om Xiaomi vil følge etter er foreløpig ikke kjent.
YU7, som er en direkte konkurrent til Tesla Model Y, har imidlertid mer plass. Dessuten har den bedre rekkevidde. Vel, i teorien.
Samtidig er den kinesiske elbilen priset lavere. Det kan ha presset Tesla til å sette ned renten til 0 prosent og betale kundenes forsikring.
Det kinesiske bilmarkedet har opplevd vekst i salget for de fleste store produsenter i løpet av 2024. Siden desember har imidlertid markedet vist tegn til en klar nedgang.
Fallende salg har tvunget flere bilmerker til å tenke annerledes for både å beholde kundene og tiltrekke seg flere.
Motsatt er ikke ledelsen i det kinesiske merket Xpeng i tvil om at flere bilmerker vil konkurrere om kundene de neste årene.