Teslas salg i Norge falt betydelig i februar. En førsteamanuensis fra Universitetet i Bergen har imidlertid en enkel forklaring på dette.
Tesla har havnet på en ny hatliste i Norge, hvor salget av merket ellers er i fritt fall.
Registreringene av ny Tesla Model Y har gått ned med 70 prosent i februar 2025 sammenlignet med samme periode året før. Dette kommer etter flere år hvor Norge ellers har vært et av Teslas sterkeste markeder.
– Tesla står øverst på hatlisten hos NAF og Forbrukerrådet, sier Thor Øivind Jenssen, førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen, til TV2.no.
Nedgangen i salget begynte i januar, da det ble registrert 38 prosent færre Teslaer enn i januar 2024. 27. februar trengte Tesla ytterligere 550 biler for å nå samme antall som for ett år siden.
Dette er en betydelig nedgang fra de 1.749 bilene registrert i samme periode i fjor. Trenden er ikke unik for Norge.
I Sverige falt også registreringene med 44 prosent i februar, mens salgstall i Danmark ennå ikke er offentliggjort.
Ifølge norsk TV2 ble det registrert totalt 8.360 nye elbiler i Norge i februar. Robert Næss, investeringsdirektør i Nordea, tror årsakene til Teslas fallende salg skyldes flere ting.
– Jeg tror det er en kombinasjon av at noen har et negativt inntrykk av Musk og at en Tesla ikke lenger er et vesentlig bedre kjøp enn andre elbiler, skriver Næss i en kommentar til media.
Thor Øivind Jenssen, som forsker på bedriftens omdømme og forbrukertilknytning, mener nedgangen utelukkende skyldes et svekket omdømme blant forbrukerne.
– Det har vært flere feil på bilene, og når kundene klager vises arroganse og treg service, sier Jenssen.
Tesla har opplevd en generell nedgang i salget i Europa i begynnelsen av året. Men det kan være flere forklaringer på det, da Tesla i januar løftet sløret for den ansiktsløftede Model Y.
En bil merket FORST kan begynne å levere denne måneden.
Det kan derfor også være ventetiden på den nye bilen som gjør at sjåførene holder igjen.