Den tyske bilunderleverandøren Manz har erklært seg insolvent. Nå hopper Tesla inn og kjøper hele butikken.
Den tyske bilunderleverandøren Manz har gått tom for penger. Nå kjøper Tesla alt utstyret som Manz har brukt til å produsere utstyr.
Det skriver Reuters .
Avtalen innebærer at Tesla også overtar 300 ansatte som så langt har jobbet for Manz. Ytterligere 100 tidligere Manz-ansatte vil ikke bli med i Tesla, men vil bli tilbudt jobber andre steder, ifølge avtalen mellom Manz sin tillitsmann og Tesla.
Det er Teslas datterselskap Tesla Automation, som jobber med automatisering av bilfabrikkens produksjonsanlegg, som skal bruke utstyret fra Manz.
Derfor er det også i Tesla Automation at de 300 nye tilbys ny jobb. Det var Stuttgart tingrett som godkjente avtalen mandag.
Manz erklærte seg selv insolvent i desember 2024, og helt siden har tyskernes produksjon for bl.a. Den tyske bilindustrien – inkludert Teslas fabrikk i utkanten av Berlin – har stått stille.
– Vi er glade for å ha fullført forhandlingene med Tesla på en vellykket måte, å ha reddet mange arbeidsplasser, og dermed å ha gjort det mulig for de ansatte å ha en profesjonell fremtid i det som trolig er det mest kjente bilkonsernet innen elektrisk mobilitet, sier Manz sin kurator Martin Mucha i en kommentar.
Manz er langt fra den eneste underleverandøren i bilindustrien som har det vanskelig. Flere enda større aktører må begi seg ut på gigantiske kostnadskuttplaner for å redde virksomheten.
Tyske ZF Friedrichshafen AG, som lever av å bygge girkasser, har tidligere sagt at de må si farvel til 14.000 ansatte for å spare opptil 46 milliarder kroner de neste årene.
Og bilprodusentene må selv stramme beltet. Audi legger ned fabrikken i Belgia. Det koster 3000 arbeidsplasser, og Volkswagen må si farvel til enda flere fordi det som del av en større spareplan er besluttet å legge ned flere fabrikker i Tyskland.