Verdens viktigste og absolutt største bilmarked er i Kina. Men her kollapset salget for Tesla i løpet av februar. Faktisk har den krympet med 50 prosent.
Tesla har falt betydelig i det kinesiske markedet. Faktisk går det amerikanske merket nesten 50 prosent ned.
Ifølge tall fra bransjeorganisasjonen China Passenger Car Association leverte Tesla 30.688 biler i Kina i februar.
Det skriver Reuters .
Det tallet tilsvarer en nedgang på 49,2 prosent sammenlignet med samme periode året før. Nedgangen er ikke unik. For også her har merket gått kraftig tilbake.
Faktisk kan lignende trender spores i Europa. Spesielt i Danmark, hvor Tesla har registrert en nedgang på 58 prosent i salget i februar, med 'bare' 508 nye biler på veiene.
Tesla kollapser faktisk enda mer i Danmark
Til sammenligning klarte Volkswagen å selge 747 ID.4, mens ID.3 tar andreplassen med 489 salg. Tredjeplassen er besatt av et annet VAG-produkt – nemlig Skoda Enyaq med 460 nye biler.
I et forsøk på å motvirke den fallende etterspørselen satser Tesla nå på et nytt design for Model Y. Håpet er at ansiktsløftet kan ta tilbake den tapte markedsandelen.
Det er imidlertid indikasjoner på at etterspørselen etter den nye modellen ikke er overveldende.
Motsatt rapporterte kinesiske medier at Tesla hadde solgt 50 000 biler bare i Kina bare fem dager etter presentasjonen av den nye Model Y. Les mer om det her.
Her hjemme skal vi ikke forvente å se hauger av den nye Model Y ennå. Tesla i Danmark anslår selv at de første bilene kan leveres mellom mai og juni.
Merket gir samme leveringstid i både Norge og Sverige. Hvis du ikke kan vente så lenge, vil merket kutte prisene for å rydde ut lageret av det som nå er den gamle Model Y.
Motsatt har spesielt nordmenn en idé om hvorfor Tesla går baklengs i et land som ellers er så besatt av elbiler at de fjerner momsen på dem.
– Jeg tror det er en kombinasjon av at noen har et negativt inntrykk av Musk og at en Tesla ikke lenger er et vesentlig bedre kjøp enn andre elbiler, skriver Robert Næss.
Han er investeringsdirektør i Nordea, og sa det ovenfor i en kommentar til norsk TV2.
Og det kan være noe om det hvis du spør rundt i Danmark også. Du ser i hvert fall 'trender' hos FDM.
"Mange begynner med å si: "Jeg vil kjøpe en elbil, men jeg vil ikke at det skal være en Tesla," sa Ilyas Dogru, bilklubbens forbrukerøkonom, til Reuters.