Taket på en Tesla Model X er festet på to steder. Men ikke godt nok. Foreløpig må over 9000 biler med takkonstruksjoner som faller ned, repareres.
Tesla har lansert en kampanje for å tilbakekalle mer enn 9000 eksemplarer av Model X som har vært i produksjon siden 2016.
Det viser seg at stoffhimmelen kan løsne på en slik måte at den faller ned. Dette fremgår av en sikkerhetsrapport fra National Highway Traffic Safety Administration.
Dette skriver nyhetsbyrået Reuters.
Konkret er problemet at limet som brukes på de to punktene der taket er festet i en Tesla Model X svekkes over tid. Det ene punktet er rett bak frontruten, mens det andre er midt i takkonstruksjonen. Altså rett mellom måkevingene.
LES OGSÅ: Reservekor tar ledig Formel 1-plass fra Magnussen
BMW har hatt det samme problemet i flere år. Opp gjennom 90-tallet og begynnelsen av 00-tallet var spesielt datidens 3- og 5-serier plaget av headliners som falt på hodet til eierne og deres passasjerer.
Også hos BMW skyldtes problemet at det ble brukt for lite lim. Tilbake hos Tesla, interessant nok, er dette ikke første gang at Model X blir tilbakekalt på grunn av nettopp det problemet.
Nøyaktig det samme skjedde i november 2020, men nå viser det seg at Tesla ikke gjorde jobben godt nok da, for snart fire år siden.
At Tesla tilbakekaller biler med fysiske feil hører ikke med til hverdagen. Derimot er programvarefeil som bilmerket fikser med oppdateringer mer vanlig. Nylig måtte Tesla imidlertid tilbakekalle 1,8 millioner biler, da det er en risiko for at klaffen til bagasjerommet foran kan fly opp under trafikk, selv om den i utgangspunktet er riktig stengt. Les mer om det her.
Tesla nekter imidlertid å ta på seg skylden for andre feil. For eksempel bakluker som ruster etter at garantien går ut. Uansett sier merket, som har reparert tilsvarende skader, at det i minst ett tilfelle nå er eiers egen feil. Les mer om det her.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!