Tesla hadde lovet Cybertruck-kunder at de ville få såkalt Autosteer uten kostnad. Men det skjer uansett ikke. En rekkeviddeforlenger er også skrotet.
Tesla Cybertruck får ikke utstyret bilmerket hadde lovet ville være gratis. Tesla gjør det absolutt ikke gratis.
Tesla lovet ellers at Autosteer-funksjonen ville komme som en oppdatering for Cybertruck. Og det er helt kostnadsfritt. Men det ser ikke ut til å stemme.
Dette kommer frem i en e-post som Tesla sendte til Cybertruck-eiere.
Her skriver merket at Autosteer kun vil være tilgjengelig i Cybertruck hvis du kjøper pakken «Full Self Driving (FSD)».
Autostyring, som automatisk holder bilen i eget kjørefelt, burde ellers være standardutstyr. Det var det kundene ble lovet.
At funksjonen ikke finnes i Cybertruck i det hele tatt, har allerede skapt både bekymring og sinne da de første bilene ble levert på slutten av 2023.
Den gang sa Tesla at alt var midlertidig, og at en løsning var på vei. Den løsningen er fortsatt på vei, nå må kundene bare betale ekstra for den.
Som kompensasjon tilbyr Tesla nå ett års gratis prøveperiode av FSD-systemet. Systemet koster normalt rundt 50 000 danske kroner.
Mange eiere mener imidlertid at Tesla prøver å omgå merkets originale tak for lett.
Endringer i Cybertruck-utstyr
De første Cybertruckene ble solgt som «Foundation Series» og er utstyrt med alt tilgjengelig tilleggsutstyr. Inkludert FSD-pakken. Etter den bilserien måtte nye kjøpere betale ekstra for FSD eller klare seg med Autopilot.
Mange valgte den billigere løsningen i forventning om at Autosteer fortsatt ville være inkludert. Men det skjer ikke.
Skrotet rekkeviddeforlenger skuffer også
Men Tesla har flere skuffelser i ermet. Merket slipper også en rekkeviddeforlenger for Cybertruck.
En ekstra batteripakke burde ha blitt utviklet for bilen som Cybertruck-eiere kunne plassere på lasteplanet.
Tesla presenterte selv ideen som en kompensasjon for at den faktiske rekkevidden viste seg å være kortere enn først antatt.
Den ekstra batteripakken ville ha kostet 16 000 amerikanske dollar, tilsvarende nesten 110 000 danske kroner, og gitt en total rekkevidde på opptil 715 kilometer.
Etter flere forsinkelser har Tesla nå begynt å refundere forhåndsbetalinger for rekkeviddeforlengeren med beskjeden om at prosjektet langt fra er over igjen.