23. januar, 2025

Tesla ydmyket av ukjent bilmerke – selger mange flere biler

Det er ikke bare i Danmark Tesla har tapt terreng. I Kina selger Xiaomi, som nettopp har begynt å bygge biler, nå ut enn Model 3.

Tesla har blitt forbigått av en uventet konkurrent på det kinesiske markedet. Med sin første elbil, SU7, har smarttelefonprodusenten Xiaomi klart å selge flere biler enn Teslas Model 3 i Kina.

Dette er en bemerkelsesverdig bragd ettersom Model 3 er en av Teslas mest populære modeller. Spesielt i Kina, hvor merket solgte hele 21.046 eksemplarer av bilen i desember 2024 alene.

Salgsstatistikken som media Cnevpost refererer til viser tydelig Xiaomis suksess. Xiaomi SU7 ble lansert i mars i fjor og har raskt vunnet popularitet blant kinesiske forbrukere. Xiaomis grunnlegger, Lei Jun, har offentlig fremhevet salgstallene i forhold til Tesla.

Men det betyr ikke at SU7 er en bil uten feil. Noen vil til og med si alvorlige feil. Xioami har blant annet fått kritikk for bilens underdimensjonerte bremser.

Akkurat som i fjor kom det frem at bilen er rammet av så omfattende feil at ikke engang merkets verksteder klarer å fikse dem. Les mer om det her .

Det kinesiske bilmarkedet er preget av hard konkurranse, og det lanseres stadig nye modeller. I fjerde kvartal 2024 ble det ifølge Cnevpost introdusert en ny bilmodell hver eneste dag. Det tallet må imidlertid tas med forbehold.

Det er imidlertid udiskutabelt at kinesiske bilmerker selger mange biler. Faktisk så mange at noen bilmerker har begynt å få bygget egne skip for transport av den nye koretoji. BYD lanserte nylig verdens største bilfraktskip. Den kan ha 9000 biler om bord. Og det er fire nye skip av denne typen på vei.

Hjemme og i resten av Europa prøver EU å skjerme bilindustrien med straffetoll på elbiler fra Kina. Men det påvirker også "våre" egne merkevarer. Seat/Cupra er et av merkene som må betale prisen for å få bygget en elbil i Kina.

Den nye Cupra Tavascan er basert på Volkswagen MEB-plattformen. Så teknologien fra Volkswagen ID.4. Men den er utelukkende bygget i Kina.

At en smarttelefonprodusent kommer inn på bilmarkedet er ikke uvanlig i Kina. Den kinesiske bilindustrien har ofte sine røtter i elektronikkindustrien, i motsetning til den europeiske bilindustrien, som tradisjonelt er basert på mekanisk teknologi.

Når det er sagt, har noen av de kinesiske bilmerkene også allerede lest minst deler av skriften på veggen. Til tross for noe suksess i bl.a. I Danmark er for eksempel Xpengs sjef ikke i tvil om at flere bilmerker vil gjøre det i løpet av de neste årene.

– Jeg tror personlig at det bare vil være syv store bilselskaper igjen om ti år, forklarte He Xiaopeng til The Straits Times.

Latest

Don't miss

Batterifabrikken bruker så mye strøm som 500 000 mennesker

Volvos nye batterifabrikk i den svenske byen Mariestad bruker...

Batteriselskapsrett elbil som lader på 8,5 minutter

En batteripakke som er så rask at den lades...

Godkjent av Ford – bilmerke gjenoppstår etter konkurs

De ville bygge elektriske versjoner av den klassiske 1960-tallet...

Fisker Ocean er kåret til årets dårligste bil

Det er nok veldig bra at Fisker Inc. kort...

Komiker sa nei til 175 millioner danske kroner. for kjente Porsche

Den verdenskjente komikeren Jerry Seinfeld trakk seg i siste...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Mannen bak verdens første Ford Mustang er død

Han kom hjem fra Korea-krigen, fikk jobb hos Ford og endte opp med å lage tidenes første Ford Mustang. Harold Sperlich ble 95 år...

Importor hjelper danske eiere av biler med dødelig motorhavari

I følge Wismo Group er oppmerksomheten til de problematiske PureTech-motorene fra Stellantis "gamle nyheter" i Danmark. I Danmark er det ikke en garanti men...

Volvo er ikke redd for å bli forbudt i USA

De burde riste på hendene over utsiktene til å miste et stort marked. Men offisielt er ikke Volvos direktør redd for et forbud i...

Populære biler er fulle av farlige feil å se

De har kun lov til å kjøre 30 km/t. Selv om EU sier 45 km/t. Nå viser det seg at svenskenes A-traktorer er fulle...

Ford blir den nye Porsche, sier direktør

Spør du Fords direktør Jim Farley, er det ingen tvil om at merket blir den nye Porsche. I hvert fall når det gjelder terrengkorvetter....

Konfiskert Ferrari solgt for millioner på auksjon

Det var en kort glede en da 61 år gammel mann hadde i en innleid Ferrari 488 Spider. Samme dag ble han beslaglagt for...

Nye tall: Her er 54.000 bilfolk som har fått sparken

I fjor forsvant 54.000 arbeidsplasser i den europeiske bilindustrien. Og det er kun på grunn av permitteringer i de største selskapene. Krisetider i bilindustrien...

Volkswagen får ikke en eneste ny elbil i 2025

2025 blir et år uten elektriske nyheter fra Volkswagen. Tyskerne må i stedet selge eldre modeller til bilistene. Først neste år skjer det noe....

Magnussen prøver for tredje gang å vinne vill racing-ære

Tredje gang kan være heldig for danske Kevin Magnussen. Denne helgen kan K-Mag vinne 24-timers slob på Daytona International Speedway i USA. Kevin Magnussen...

Lovforslaget forbyr kommuner å redusere hastigheten

Med nytt lovforslag foreslår regjeringen at det blir mye vanskeligere for kommunene å redusere hastigheten på veiene. Et nytt lovforslag, som nå er til...

Toyota er verdens største bilmerke til tross for elbilskepsis

Verdens største bilmerke tror ikke at elbiler vil få mer enn 30 prosent av det globale bilmarkedet. Likevel holder Toyota fast på førsteplassen. Toyota...

23 procent af Teslaer dumper til syn i Danmark

23 prosent av den populære Tesla Model 3 dumper den periodiske visningen i Danmark. Det viser et nytt oppgjør. FDM kaller det «en rasende...