Tesla ydmyket av ukjent bilmerke – selger mange flere biler

Det er ikke bare i Danmark Tesla har tapt terreng. I Kina selger Xiaomi, som nettopp har begynt å bygge biler, nå ut enn Model 3.

Tesla har blitt forbigått av en uventet konkurrent på det kinesiske markedet. Med sin første elbil, SU7, har smarttelefonprodusenten Xiaomi klart å selge flere biler enn Teslas Model 3 i Kina.

Dette er en bemerkelsesverdig bragd ettersom Model 3 er en av Teslas mest populære modeller. Spesielt i Kina, hvor merket solgte hele 21.046 eksemplarer av bilen i desember 2024 alene.

Salgsstatistikken som media Cnevpost refererer til viser tydelig Xiaomis suksess. Xiaomi SU7 ble lansert i mars i fjor og har raskt vunnet popularitet blant kinesiske forbrukere. Xiaomis grunnlegger, Lei Jun, har offentlig fremhevet salgstallene i forhold til Tesla.

Men det betyr ikke at SU7 er en bil uten feil. Noen vil til og med si alvorlige feil. Xioami har blant annet fått kritikk for bilens underdimensjonerte bremser.

Akkurat som i fjor kom det frem at bilen er rammet av så omfattende feil at ikke engang merkets verksteder klarer å fikse dem. Les mer om det her .

Det kinesiske bilmarkedet er preget av hard konkurranse, og det lanseres stadig nye modeller. I fjerde kvartal 2024 ble det ifølge Cnevpost introdusert en ny bilmodell hver eneste dag. Det tallet må imidlertid tas med forbehold.

Det er imidlertid udiskutabelt at kinesiske bilmerker selger mange biler. Faktisk så mange at noen bilmerker har begynt å få bygget egne skip for transport av den nye koretoji. BYD lanserte nylig verdens største bilfraktskip. Den kan ha 9000 biler om bord. Og det er fire nye skip av denne typen på vei.

Hjemme og i resten av Europa prøver EU å skjerme bilindustrien med straffetoll på elbiler fra Kina. Men det påvirker også "våre" egne merkevarer. Seat/Cupra er et av merkene som må betale prisen for å få bygget en elbil i Kina.

Den nye Cupra Tavascan er basert på Volkswagen MEB-plattformen. Så teknologien fra Volkswagen ID.4. Men den er utelukkende bygget i Kina.

At en smarttelefonprodusent kommer inn på bilmarkedet er ikke uvanlig i Kina. Den kinesiske bilindustrien har ofte sine røtter i elektronikkindustrien, i motsetning til den europeiske bilindustrien, som tradisjonelt er basert på mekanisk teknologi.

Når det er sagt, har noen av de kinesiske bilmerkene også allerede lest minst deler av skriften på veggen. Til tross for noe suksess i bl.a. I Danmark er for eksempel Xpengs sjef ikke i tvil om at flere bilmerker vil gjøre det i løpet av de neste årene.

– Jeg tror personlig at det bare vil være syv store bilselskaper igjen om ti år, forklarte He Xiaopeng til The Straits Times.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Donald Trump får Tesla-aksjen til å falle med 14 prosent

En bitter feide mellom Donald Trump og Elon Musk...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Elbil kommer til Danmark – prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere års forsinkelse nå sikter...

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten...

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...