Det er ikke bare i Danmark Tesla har tapt terreng. I Kina selger Xiaomi, som nettopp har begynt å bygge biler, nå ut enn Model 3.
Tesla har blitt forbigått av en uventet konkurrent på det kinesiske markedet. Med sin første elbil, SU7, har smarttelefonprodusenten Xiaomi klart å selge flere biler enn Teslas Model 3 i Kina.
Dette er en bemerkelsesverdig bragd ettersom Model 3 er en av Teslas mest populære modeller. Spesielt i Kina, hvor merket solgte hele 21.046 eksemplarer av bilen i desember 2024 alene.
Salgsstatistikken som media Cnevpost refererer til viser tydelig Xiaomis suksess. Xiaomi SU7 ble lansert i mars i fjor og har raskt vunnet popularitet blant kinesiske forbrukere. Xiaomis grunnlegger, Lei Jun, har offentlig fremhevet salgstallene i forhold til Tesla.
Men det betyr ikke at SU7 er en bil uten feil. Noen vil til og med si alvorlige feil. Xioami har blant annet fått kritikk for bilens underdimensjonerte bremser.
Akkurat som i fjor kom det frem at bilen er rammet av så omfattende feil at ikke engang merkets verksteder klarer å fikse dem. Les mer om det her .
Det kinesiske bilmarkedet er preget av hard konkurranse, og det lanseres stadig nye modeller. I fjerde kvartal 2024 ble det ifølge Cnevpost introdusert en ny bilmodell hver eneste dag. Det tallet må imidlertid tas med forbehold.
Det er imidlertid udiskutabelt at kinesiske bilmerker selger mange biler. Faktisk så mange at noen bilmerker har begynt å få bygget egne skip for transport av den nye koretoji. BYD lanserte nylig verdens største bilfraktskip. Den kan ha 9000 biler om bord. Og det er fire nye skip av denne typen på vei.
Hjemme og i resten av Europa prøver EU å skjerme bilindustrien med straffetoll på elbiler fra Kina. Men det påvirker også "våre" egne merkevarer. Seat/Cupra er et av merkene som må betale prisen for å få bygget en elbil i Kina.
Den nye Cupra Tavascan er basert på Volkswagen MEB-plattformen. Så teknologien fra Volkswagen ID.4. Men den er utelukkende bygget i Kina.
At en smarttelefonprodusent kommer inn på bilmarkedet er ikke uvanlig i Kina. Den kinesiske bilindustrien har ofte sine røtter i elektronikkindustrien, i motsetning til den europeiske bilindustrien, som tradisjonelt er basert på mekanisk teknologi.
Når det er sagt, har noen av de kinesiske bilmerkene også allerede lest minst deler av skriften på veggen. Til tross for noe suksess i bl.a. I Danmark er for eksempel Xpengs sjef ikke i tvil om at flere bilmerker vil gjøre det i løpet av de neste årene.
– Jeg tror personlig at det bare vil være syv store bilselskaper igjen om ti år, forklarte He Xiaopeng til The Straits Times.