5. desember, 2024

TEST: CLK AMG Black Series er sort magi med 507 hk

Italienske høyytelses sommerdekk på frysende asfalt er ikke optimale, men hjulspinn i 140 km/t.

I protest mot de nordlige arbeidsforholdene slipper de 285 mm brede Pirelli P Zero Corsa-bakdekkene tøylene et øyeblikk mens gasspedalen sendes sørover med ESC-systemet utkoblet. Italienske høyytelses sommerdekk på frysende asfalt er ikke optimalt, men hjulspinn i 140 km/t? Når du sitter dypt i Recaro-setet med det tykke, flatbunnede rattet i hendene, vinner den raskt din tillit med en godmodig tilstedeværelse og en jevn flyt av informasjon fra chassiset. Jeg nøler ikke med å holde høyrefoten utstrakt, mens differensialen leder kreftene mest hensiktsmessig inn i asfalten, skriver Bil Magasinet . Ultra-hardcore Black Series Pow! I neste øyeblikk har jeg tatt igjen min kollega Brixen, som står et stykke foran og venter i fotobilen med nedrullet sidevindu. Hvem ville ikke nyte tonnevis av bass fra en V8 som jager en toppfart på 300 km/t? Så fort er det rett og slett for lite "trekk" i veien til å kjøre i dag. Men det er nok fart til å gi Brixen sidesplitt. Mercedes CLK 63 AMG Black Series er en brennende førerbil, laget mellom 2007 og 2009 – og bil nummer to i den ultrahardcore Black Series-arven. Her, hvor AMG for alvor beveger seg bort fra fortidens supersoniske sedaner og i stedet trekker på motorsportavdelingens know-how for å lage biler som elsker å bli slått på en racerbane. Du er ikke i tvil om dens intensjoner når du mor den i virkeligheten. Det gjør vi på Hartmann Racings verksted i Herning, hvor testbilen står side om side med fullblods racerbiler under tak med kun 7000 km på telleren. Utgangspunktet er den uovertrufne CLK 63 AMG med det fantastiske, 100 prosent. AMG-utviklet M156 V8 naturgassmotor med 481 hk. Med nytt inntakssystem, annen programvare og nytt, friere eksosanlegg pumpes den opp til 507 hk ved 6800 o/min uten å virke stresset. Motoren er et sant mesterverk Vi har sagt det før – den motoren er et mesterverk og fortjener et mausoleum når vi må gå på strøm en dag eller hva de gale politikerne finner på. Men det er design- og chassisendringene som fortjener mest oppmerksomhet. De svulmende fenderne (i lys, blodplastikk) dekker den syv cm bredere sporvidden, og de erstatter CLKs litt solhårede holdning med en så rå at du kan bruke bilen til å cashe inn dumme boder på glatt ansikt. Legg til rikelige mengder karbonfiber i de redesignede støtfangerne med større luftinntak, en hekkspoiler og bakdiffusor i det edle materialet, og du har en sportskupé tøff nok til å tjene verneplikten som sikkerhetsbil i Formel 1. Testbilen fikk også et par haker fra utstyrslisten med en ekstra karbonfibersplitter foran og en stor DTM hekkspoiler, som passer perfekt til bilens ville karakter. En vektbesparende øvelse som gikk galt Understellet er redesignet for CLK Black Series og kan justeres på flere parametere: Cambervinkel, høyde og stivheten til støtdemperne, mens det er satt avstivere i motorrom og bagasjerom for å gjør chassiset mer stivt. Til slutt sørger en begrenset slip-differensial med 30 prosent. blokk slik at du kan utnytte V8 bedre ut av svinger. Som i f.eks. I Porsche GT3 RS er ting løftet ut av kupeen for å spare vekt: det er formstøpte Recaro-racerseter (testbilen er imidlertid utstyrt med mer komfortable bøtteseter), ingen elektrisk motor for å justere rattet og ingen navigasjon . Til og med baksetene er slenkete i jakten på ekstra kg. Så det er en lettvekter. Ja, altså bortsett fra at den har blitt enda fetere og sjekker inn på 1.760 kg (C 63 AMG veier 1.755 kg). Forsterkningen av understellet og den sterkere, bredere bakakselen med LSD gjør paradoksalt nok bilen litt tyngre. Lider av en treg girkasse Ute på motorveien står CLK Black Series godt plantet og er klassisk Mercedes-komfortabel med cruisekontroll og den vanlige 7G-Tronic Speedshift automatgirkassen. Men gi den en over halsen, og den skyter frem like ivrig som om den hadde kastet 300 kg – når først girkassen har samlet seg til nedspark. Heldigvis kan giret styres helt manuelt, slik at du kan holde den i girene uten at elektronikken forstyrrer. Men den mangler respons sammenlignet med de nyeste AMG-girkassene. Men det er stort sett det eneste ankepunktet jeg kan finne, da jeg lar fart og omdreininger suse av bilen mens det smeller og buldrer fra eksosene. Livlig bakdel Hvis du skulle være i tvil: Det er en VELDIG livlig bil – og med ESC på er det ingen problemer. Elektronikken doserer gasspedalen uten å svikte, men du får ofte lov til å nynne med en liten, underholdende vinkel på bakhjulene hvis du snur og mater motoren med høyoktan. 0-100 km/t på 4,3 sekunder. (0,3 sek raskere enn den grunnleggende AMG) er også mer enn akseptabelt. A Black Series på en gokartbane Men hvordan takler den seg? Tilfeldigvis passerer vi den lokale kartingbanen, hvor vi får lov til å boltre oss i full fart uten risiko for at noen fra Enhedslisten kommer løpende og stønner over at vi rydder regnskogen med vår asfaltelskende oksebass. Banen er stor nok til at jeg kan bygge opp nok fart til et par skarpe svinger, der understellet til AMG-folket virkelig kan merkes: bilen er helt på tå når du styrer, den er lynrask på den tunge styringen og ekstremt lett å lese når du låser opp strømmen. Den er ekstremt glad i å kore bredt og selv du, som definitivt ikke er noen Ken Block, kan enkelt låse driftvinkelen med en enkel teller og derfra balansere den delikat ut av kurven mens jeg åpner opp slusene. Til tross for den store, fete V8-eren i nesen, har den hav av grep i nesen og er utsøkt balansert. Så selv om CLK Black Series var ekstremt dyr fra ny, er det kanskje ikke det verste alternativet til den nyere C 63 AMG Black Series. Den ser kul ut, har fortsatt mye temperament, kan kjøre fort på motorveien og er god å kjøre sidelengs. Det blir en eksotisk ny klassiker.

Latest

Don't miss

Elbil er en flopp – spesiell teknologi må redde Volvo

Hjemme i Kina er den lille Volvo EX30 en...

Clutchen i Nicklas' Skoda har holdt 1 million kilometer

Niklas Olssons Skoda Octavia har nesten en million kilometer....

Politiet må ikke sende ut stander til 10.000 bilister

10.000 bilister som har blitt blinket av fotokameraer i...

Ville tall: Billig Dacia knuser Tesla Model Y igjen

Den billige Dacia Sandero knuser igjen, igjen Tesla Model...

Kinesiske BYD er nå verdens 6. største bilmerke

Kinas BYD tar plassen som verdens 6. største bilmerke...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilkonsernet i krise selger en batterifabrikk som ikke finnes

Som så mange andre bilkonsern sliter General Motors mot dårlig økonomi. Nå prøver de å selge en batterifabrikk på milliard dollar. General Motors selger...

Sverige forbyr bensinstasjoner å vise prisen på bensin

Svenske konkurransemyndigheter mener det er noe snik ved at bensinselskapene støtter seg på hverandre. Derfor er det nå forbudt å legge ut drivstoffpriser på...

De fleste kommuner vil ikke innføre nullutslippssoner

De har fått lov. Likevel sier de aller fleste av Danmarks 98 kommuner nei til å innføre nullutslippssonene som trer i kraft 1. januar...

Den dyreste Pagani som noen gang er solgt

Den dyreste Pagani noensinne har nettopp blitt solgt på auksjon. Den ekstremt sjeldne Zonda-modellen er fra 2014, men det gjorde ingen forskjell på prisen....

Forskere vil redde forbrenningsmotoren med bensin fra tang

Et team av forskere fra Barbados jobber for tiden med å lage syntetisk bensin fra en tangart som allerede anses som invasiv. Det er...

Renault 5 er en skuffelse i kollisjonstester, sier FDM

Nye Renault 5 er på mange måter et håp for det franske bilmerket. Men hos FDM mener de at sikkerheten er avslått. Det viser...

Polestar og Søren Le Schmidt i alternativt samarbeid på Kongens Nytorv

Hva har mote med biler å gjøre? Vel, det vet vi ikke heller, men Polestar og Søren Le Schmidt gir den nå gass sammen...

Nytt bilmerke skal bygge elektrisk Golf for Volkswagen

Først ville de ikke, så ville de likevel. Og nå trenger Volkswagen Rivians hjelp til å bygge en ny e-Golf. Volkswagen trenger hjelp fra...

Biltyvenes nye triks koster 10.000 kroner hver gang

Politiet Midt- og Vestsjælland har på bare ett døgn pågrepet 13 bileiere som fikk stjålet dyre sidespeil. Tyvenes triks koster typisk 10.000 kroner. Den...

Nissans fortjeneste har kollapset med 90 prosent

Nissan, som for tiden er et år unna å stenge helt, ser på en halvårsrapport der driftsresultatet har krympet med 90 prosent. Nissan har...

Tidligere VW-direktør krever mye mer støtte til elbiler

Elbilene klarer seg ikke uten støtte. Omtrent slik kan den avgjørende direktøren i Volkswagen i England, Alex Smith, tolke teksten etter at regjeringen lemper...

Elbiler gikk amok i natt – politiet kan ikke gjøre noe

Natt til onsdag gikk det amok en oppdatering for en hel rekke av Volkswagens elbiler rundt om på Sjælland. Feilen utløste alarmene. En feil...