Ferrari F40 er umulig å sette i bås. Den italienske sportsbilen er ikonisk på grunn av sitt eget vesen, sin skaper og mytologien bygget rundt bilen, som feirer Ferraris 40-årsjubileum og også vil være Enzos siste bil.
Det kuleste bilmerket? Ferrari! Den kuleste Ferrari? F40! Verdens kuleste bil? Ferrari F40! Selv i dag, 33 år etter introduksjonen, er F40 en undervurdert, sagnomsuste, overdrevent heftig, fantastisk dynamisk og superkul racingmaskin som er unik i bilens storslåtte verdenshistorie. Det er bare den kuleste bilen i verden. Så sett deg inn (og ned!) bak rattet, dukk hodet og gjør deg klar. For her får du en unik bilopplevelse, skriver Bil Magasinet . Den fullendte kjerneboringsmaskinen Pagani Zonda er mer raffinert, Porsche Carrera GT er raskere, McLaren F1 har bedre kjerneegenskaper og Lamborghini Miura er vakrere, men ingen inneholder alt i så perfekte og rike mål som F40. Det er den perfekte kormaskinen, hvor alle sanser er samlet rundt et felles mål: Den perfekte koropplevelsen. Overskuddet er kuttet bort, men alt er gjort for at sjåføren aldri skal drive lobbyvirksomhet etter motorkraft – eller underholdning, om du vil. Selen ser ut som noe fra en Fiat Uno Headroom er begrenset, og mine 183 cm skraper mot. den tynne headlinen. På den måten kan jeg føle at det faktisk finnes klær – en luksus verken gulvet eller dørene nyter. Utsikten ut av den buede frontruten er uhindret. Trepunktsselen ser ut som den fra Fiat Uno, sidevinduets dreiehåndtak ser ut som noe fra et stykke kinesisk leketøy, og det er ikke noe håndtak i det hele tatt på karbondoren. Du må derfor trekke ledningen som kommer til et innvendig dørhåndtak, for det er ikke noe egentlig dørhåndtak. Kabinen er strippet for all komfort bortsett fra klimaanlegg og sminkeseil i solskjermen over passasjersetet. Klikk 'NESTE SIDE' for å lese mer