Et forlik viser at elbiler i enkelte tilfeller er overrepresentert i enkelte trafikkulykker. Det er spesielt fotgjengere som går utover.
Elbiler er oftere involvert i ulykker med fotgjengere. I hvert fall sammenlignet med diesel- og bensinbiler i andre typer trafikkulykker.
Motsatt er elbiler sjeldnere en del av statistikken i dødsulykker, viser en analyse fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Undersøkelsen, som dekker perioden fra 2018 til 2023, fokuserer på trafikkulykker med personskade. Dataene tar også hensyn til andelen elbiler i den totale bilparken. Og i Norge er det faktisk ganske interessant.
Dette skriver SSB i en pressemelding .
Kort før nyttår måtte nordmennene trekke tilbake en rekke tall som 'beviste' at elbilen hadde kjørt forbi bensinbilen i landet. Les mer om det her.
Undersøkelsen tar imidlertid også hensyn til hvor mange kilometer elbilene faktisk kjører. Det vil si hvor mye elbiler faktisk er på veiene. Disse betingelsene og forbeholdene endrer bare ikke resultatet.
Ifølge Norges Statistik, som tilsvarer tilsvarende Danmarks Statestik, har andelen elbiler i trafikkulykker mer enn tredoblet seg i årene mellom 2018 og 2023. Konkret har andelen elbiler i ulykkesstatistikken økt fra 7 til 25 prosent.
Dette skyldes imidlertid først og fremst at antallet elbiler generelt økte i samme periode. Andelen elbiler i Norge vokste fra 7 prosent til 24 prosent de årene. Mens deres andel av den totale kjørelengden, det vil si hvor mange kilometer nordmennene kjører i året, har økt fra 7 prosent til 28 prosent. Dermed er økningen i andelen ulykker proporsjonal med utbredelsen av elbilen.
Analysen viser ingen generell overrepresentasjon av elbiler i trafikkulykker med personskade. Som SSB konkluderer.
– For alle trafikkulykker med personskade på landsbasis fant vi ingen holdepunkter for at elbiler var overrepresentert i ulykkene i den undersøkte perioden.
Når det gjelder alvorlige ulykker er det imidlertid forskjeller. Elbiler var overrepresentert i fotgjengerulykker i hele undersøkelsesperioden, noe som tyder på en særlig risiko i denne kategorien.
At elbiler er veldig stillegående har også vært gjenstand for mye debatt de siste årene. I 2019 ble det av samme grunn et krav at AVAS, som står for Acoustic Vehicle Alert System, skal installeres i alle elbiler.
Systemet avgir en kunstig skapt lyd så snart en elbil beveger seg i 20 km/t eller mer. Kravet var nesten et år underveis. Den ble vedtatt av EU i oktober 2018.
Motsatt var og er elbiler underrepresentert i dødsulykker. Det betyr imidlertid ikke at det ikke går galt i elbiler. Les mer om det her .