Som alle andre bilmerker fra Kina – og merker som har biler bygget i Kina – rammes Volvo av straffetoll. Og selv om merket hadde håpet å bli unntatt.
EU har lagt straffetoll på kinesiske elbiler, og Volvo er intet unntak. Denne avgiften rammer hardt, spesielt Volvo EX30, som ellers er blant de mest solgte elbilene i Europa.
Volvo Cars anerkjenner resultatet av avstemningen tidligere denne måneden om innføring av tariffer på elbiler som kommer til EU fra Kina, sier merket i en kommentar til Dagens Industri .
Straffen, som trer i kraft i dag, kan bety ekstra avgifter på opptil 45 prosent for bilprodusentene. For Volvo EX30 betyr dette en merkostnad på 19,3 prosent, som potensielt kan eliminere hele Volvos fortjenestemargin på modellen.
Volvo hadde håpet å unngå straffetollen, men EU har nektet å gjøre så mye som ett unntak for det tidligere svenske merket. Det spiller heller ingen rolle at Volvo har varslet at de vil flytte mer av produksjonen til EU. Blå. til merkets fabrikk i Belgia.
– Vi fortsetter med vår langsiktige strategi om å bygge bilene våre der vi selger dem, inkludert å bygge EX30 i vår fabrikk i Gent. Vårt fulle fokus akkurat nå er å få i gang produksjonen i første halvdel av 2025, sier Volvos presseavdeling.
LES OGSÅ: Audi legger ned bilfabrikk – over 3.600 mister jobben
Polestar, som produserer Polestar 2 og Polestar 4 i Kina, rammes også av straffetollen. Fremtiden til Polestar 2 ser usikker ut, mens Polestar planlegger å flytte produksjonen av Polestar 4.
Situasjonen er enda mer alvorlig i USA, hvor et kommende forbud mot kinesisk teknologi kan bety at Polestar-biler i praksis blir forbudt i landet fra 2030.
Disse nye tiltakene har utløst protester blant bilprodusentene, som nå står overfor dyrere biler og usikkerhet om fremtidig produksjon. Volkswagen-konsernet advarer nå direkte om at den nye Kina-tollen kan stenge et helt merke. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!