Etter 15 års fravær ønsker Toyota nå tilbake til Formel 1. Japanerne forhandler med Haas, skriver media.
Toyota brukte milliarder av kroner hvert eneste år japanerne var i Formel 1. Alt uten å vinne en eneste lobb. Det beste resultatet var en samlet fjerdeplass i konstruktørmesterskapet i 2005.
Likevel ønsker bilmerket nå tilbake til Formel 1. Dette skriver RacingNews365 .
I første omgang må japanerne være interessert i sponsing, i likhet med avtalen Alfa Romeo hadde med Sauber frem til slutten av 2023-sesongen.
Men samtalene japanerne har i paddocken kan ifølge media utvikle seg til et mer omfattende samarbeid allerede fra 2026-sesongen.
LES OGSÅ: Å nei! Nå stiger prisen på bensin og diesel i Danmark
Haas F1 skal ha ansatt danske Kevin Magnussen, som Toyota er i forhandlinger med. Haas skal bl.a. være svært interessert i muligheten for å kunne bruke Toyotas vindtunnel i Köln, Tyskland, som ikke ble begrenset da merket forlot Formel 1 i 2009.
Kommer Toyota tilbake til Formel 1, vil det være en stor seier for organisasjonen bak sporten. Her har det lenge vært ønsket deltagelse av flere bilmerker.
Noe som fra 2026 kunne betydd at både Audi og Porsche kom inn i Formel 1. Men sistnevnte kunne ikke si seg enig med Red Bull, som til slutt heller ville ha Fords sponsorpenger fordi amerikanerne stilte færre krav.
Akkurat nå er Haas nært knyttet til Ferrari, og flere i og utenfor paddocken har i årevis vurdert det nyeste teamet i Formel 1 som Ferraris inkubator. Noe som understrekes av den siste utviklingen hos Haas.
Nico Hülkenberg, som har signert kontrakt med Sauber fra neste sesong, erstattes av Ferraris juniorfører Oliver Bearman. Den 19 år gamle briten beholder også sine plikter som italienernes offisielle reservekor.
Hva Ferrari har betalt Haas for en slik avtale er ikke kjent. Men det er sikkert at Oliver Bearman på papiret har fått en flerårig avtale med amerikanerne. Hva korskiftet betyr for danske Kevin Magnussen er fortsatt uklart.
Men i det siste har det sirkulert at Haas bare venter på å annonsere at de har signert en kontrakt med Esteban Ocon, som fikk sparken av Alpine i juni. Selv om det sies at partnerne går hver til sitt etter 'gjensidig avtale'.
Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!