A90 Final Edition er den siste versjonen av Toyota Supra Mk. V en skuffelse for mange som nesten hadde gitt opp etter et lån fra BMWs M-avdeling.
Det er langt mellom de positive tingene som kan sies om den siste Toyota Supra i denne omgangen. A90 Final Edition er virkelig langt fra monsteret ved hjelp av BMWs M-divisjon som mange hadde håpet på.
For selv om Toyotaen er en BMW Z4 med fast tak, er det et stykke igjen for lenge ryktet Supra med rette sekser fra BMW M.
I stedet må A90 Final Edition nøye seg med den 'vanlige' 3-liters rekkesekseren fra BMW, som har fått 95 flere hestekrefter sammenlignet med standardmodellen. Det ryktes var en direkte 'kloning' av teknologien fra BMW M4 CSL. En bil som har hele 540 hestekrefter og 650 Nm.
Den siste Toyota Supra skuffer med 570 Nm. For rettferdighetens skyld skal det sies at japanerne har klart å barbere 0,5 sekunder av sprinten fra 0 til 100 km/t, slik at det nå er over på 3,9 sekunder. Akkurat som begrenseren er flyttet til 270 km/t.
Omvendt er sjansen for at du noen gang ser en Toyota Supra A90 Final Edition svært begrenset. Japanerne bygger bare 300 biler som skal distribueres over hele verden.
LES OGSÅ: Bilgigantens ikoniske hovedkvarter skal rives
Den danske importøren sier i en pressemelding at det åpnes for salg også i Danmark. Det er imidlertid høyst tvilsomt at så mye som ett eksemplar vil gjøre det her.
Bilen, som koster over 1 million danske kroner i standardtrim etter at avgiften er betalt, har Toyota kun solgt én i Danmark mellom 1. januar og 31. oktober i år. Importøren har heller ikke priset siste versjon av bilen.
Om det blir en ny Supra er fortsatt for vanskelig å si. Selv om ryktene om en sjette generasjon har svirret en stund. Toyota vil på sin side bekrefte at det kommer en ny Celica. En bil japanerne sist hadde i modellprogrammet i 2006.