15. april, 2025

Toyota kommer dårlig ut i ny storkrasjstatistikk

Flere Toyota-modeller er blant de minst pålitelige bilene i Tyskland, ifølge en ny studie fra ADAC.

Toyota har vært kjent for pålitelighet i årevis. Men i ADACs siste krasjstatistikk for 2025 ser det annerledes ut.

Flere av merkets modeller – inkludert RAV4, Yaris og C-HR – er blant de dårligste bilene i hele studien.

I årets rapport analyserte tyske ADAC mer enn 3,6 millioner ulykker og sammenlignet 159 forskjellige bilmodeller.

Statistikken dekker biler med førstegangsregistrering fra 2015 til 2022. Og for Toyota er konklusjonen klar: Flere modeller skuffer med høye kollisjonstall.

RAV4, Yaris og C-HR nederst på skalaen

Det dårligste utseendet for Toyota RAV4. For biler fra 2020 er det registrert hele 45,2 ulykker per år. 1000 biler. Nyere generasjoner gjør det også dårlig. For 2022 er tallet 18,4, som fortsatt er blant de høyeste i klassen.

Yaris er heller ingen suksesshistorie innen statistikk. Her er krasjfrekvensen for 2021 hele 48,2 og for 2022 hele 29,2. Tallene er litt bedre for eldre årskull – men er fortsatt høye: 27,3 for 2020, 21,3 for 2018 og 23,4 for 2016.

Yaris Cross, som er en nyere modell, vises kun i statistikken i ett år – men det er ikke positivt. I 2022 vil det være så mange som 40 krasj per dag. 1000 biler.

Toyota C-HR gjør det enda verre. For 2020-klassen er det registrert totalt 63,1 krasj per år. 1000 biler. I 2021 er tallet 41,6, og for 2019 og 2018 er det henholdsvis 46,8 og 35,5.

Toyota svarer på kritikken

ADAC påpeker at de fleste havariene skyldes problemer med 12-voltsbatteriet. Det bekrefter Toyota i en kommentar. Flere av modellene deres har ifølge merket blitt utstyrt med batterier som ikke hadde tilstrekkelig kraftabsorberende kapasitet.

«Toyota har det siste året optimalisert hele prosessen fra batteriproduksjon til levering», skriver merket i en pressemelding.

For Yaris og Yaris Cross ble det introdusert et nytt batteri med høyere kapasitet i februar 2024, og ifølge Toyota skal disse nå monteres på alle nyproduserte biler.

I tillegg er det innført batteriovervåking i MyToyota-appen, som informerer bileiere om tilstanden til batteriet.

Flere bileiere har fått byttet batteriet uten kostnad, enten gjennom garantien eller gjennom goodwillforskriften.

Ikke alt ser mørkt ut for Toyota

Det er imidlertid ikke alle Toyota-modeller som gir dårlige resultater. Toyota Aygo er et klart lyspunkt i statistikken.

For 2022-klassen er det bare 1,9 krasj per år. 1000 biler. For de andre årsmodellene (2021-2015) er tallene mellom 4,6 og 12, noe som er betydelig bedre enn de andre Toyota-modellene og på nivå med mange premiumbiler.

Toyota Corolla presterer også bedre enn gjennomsnittet, med mellom 10,4 og 20 krasj per år. 1000 biler avhengig av år.

Den er imidlertid fortsatt høyere enn toppmodellene fra Tesla, Audi og BMW, men betydelig lavere enn for eksempel C-HR og RAV4.

Konklusjonen fra ADAC: En bulk i Toyotas ellers gode rykte

Toyotas dårlige plassering i ADACs statistikk kommer som en overraskelse, da merket i mange år har vært kjent for sin høye pålitelighet.

Forklaringen på batteriproblemer høres sannsynlig ut, men det endrer ikke det faktum at mange eiere har opplevd problemer – spesielt med nyere modeller.

Statistikken bør få Toyota til å svare, og det ser ut til at det allerede er tatt skritt i den retningen. Men for bileiere som vurderer å kjøpe bruktbil er ADAC-listen viktig. Og det er greit å huske at selv de mest pålitelige merkene kan ha feil.

Latest

Don't miss

Mulig vinner av Trumps tollkrig: Brukte elbiler

Amerikanske bilkjøpere rammes av nye tariffer – men brukte...

Nytt lovforslag forbyr alle biler å ha baklysene slått av

I Sverige har Kristdemokraterna fått nok av biler med...

Donald Trump: 90-dagers tollpause GJELDER IKKE biler

USAs president Donald Trump innfører en 90-dagers tollpause for...

83-åringen knuser en sjelden Lamborghini i 180 km/t

En 83 år gammel tysk mann mistet her om...

Så mange milliarder taper Danmark på elbiler hvert år

Statens årsregnskap viser stor nedgang i inntekter fra tinglysingsavgift....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Antallet hensynsløse sjåfører gikk ned med 33 prosent i 2024

På bare to år har antallet siktede fyllesjåfører gått betydelig ned. Det betyr også at langt færre biler blir beslaglagt og til slutt beslaglagt....

Så mange milliarder taper Danmark på elbiler hvert år

Statens årsregnskap viser stor nedgang i inntekter fra tinglysingsavgift. Populariteten til elbiler kommer til en høy pris, og nå er avtalen satt til å...

EU forbyr karbonfiber for biler – kaller det "skadelig"

Karbonfiber er lettere og sterkere enn stål og derfor ideelt for biler. Likevel vurderer EU nå å forby karbonfiber og klassifisere det som farlig....

Løpskor død – drept i tragisk ulykke

Japanskfødt racerfører og NASCAR Truck Series-lageier Shige Hattori er død. Han var 61 år gammel og døde i en bilulykke. Hattori klarte å kjøre...

Kriserammet bilmerke sier opp ytterligere 270 ansatte

Det tidligere britiske bilmerket Lotus kutter ned. Opptil 270 stillinger ved fabrikken i Hethel forsvinner på grunn av markedspress, derfor vil merkevaren også knyttes...

FCK-spiller risikerer utvisning for hensynsløs kjøring

FC København sier de støtter lagets meksikanske fotballspiller Rodrigo Huescas, selv om han risikerer å bli utvist for å ha kjørt i 111 km/t....

Sinte sjåfører sprenger alle fotobokser i hele byen

En eller flere sjåfører har sprengt så mange fotobokser at utleiefirmaet som eier kameraene nekter å sette opp flere feller. Sjåfører i den tyske...

Tapte 40 milliarder – konkursrammet bilfabrikk skal auksjoneres

Northvolt Ett var det europeiske batterieventyret som aldri skjedde. Bare utstyret, som nå skal ut på auksjon, antas å være verdt 2,2 milliarder kroner....

Mercedes har endret logo – kan du se hvor?

Mercedes er den siste i rekken av bilmerker som har endret logoen av én enkelt grunn. Nemlig de digitale skjermene i nye biler. Kan...

Bilgruppe betaler for å kvitte seg med Alfa Romeo

Stellantis betaler nå konsulentfirmaet McKinsey for å undersøke om konsernet på en eller annen måte kan overleve et salg av blant annet Alfa Romeo....

Her er bilene med de pinligste feilene – er din på listen?

ADAC-støt: Toyota C-HR, RAV4, Yaris og Yaris Cross topper listen over biler med flest ulykker i Tyskland. Batterifeil er den store synderen. En ny...

Hvis Tesla stenger: Hvordan det kan påvirke deg som eier

Drastisk salgsnedgang og økende kritikk av Elon Musk skaper frykt for fremtiden til Tesla-eiere og bilene deres. Men hva vil egentlig skje hvis et...