2024 var ikke noe jubelรฅr for BMW-utviklede Toyota Supra. Faktisk solgte japanerne flere eksemplarer av Mirai-hydrogenbilen i Europa.
Toyota solgte flere hydrogenbiler enn Supra-modeller i Europa i lรธpet av 2024. Dette selv om hydrogenbilen kun selges i svรฆrt fรฅ land โ inkludert Danmark โ og infrastrukturen nรฆrmest er fravรฆrende.
For eksempel ble de siste hydrogenstasjonene stengt i Danmark allerede i september 2023. Nye EU-regler kan imidlertid tvinge stasjonene i gir igjen. Les mer om det her .
Mirai, som er en hydrogendrevet sedan, solgte Toyota nรธyaktig 533 eksemplarer fordelt rundt i Europa. Til sammenligning ble det kun solgt 442 Supras i hele 2024. Og i รฅr forsvinner modellen helt.
Ifรธlge Motor1 skyldes Mirais relative suksess populariteten blant taxisjรฅfรธrer. Hydrogenbilen har ogsรฅ kort som en taxi her hjemme. Men disse forsvant sammen med hydrogenstasjonene.
Stasjonene er ogsรฅ bilens absolutt stรธrste utfordring. Mens de har forsvunnet helt her hjemme, er det nรฅ fรฆrre enn 200 steder hvor hydrogenbileiere kan fylle pรฅ i hele Europa. Slik sรฅ det i hvert fall ut under en telling i fjor sommer.
Med 86 tankalternativer har Tyskland det stรธrste antallet hydrogenstasjoner i EU. Mens Frankrike har 27 og Nederland henger etter med 24.
At Supra fortsatt ikke kan velte Mirai salgsmessig kan knyttes til bilens enormt hรธye pris flere steder i Europa.
Hjemme koster bilen for eksempel over en million kroner med den BMW-utviklede rette sekseren. Til sammenligning kan samme bil fรฅs i USA for kun 330.000 DKK. Eller det samme som en velutstyrt elbil i Danmark.
Selv om bรฅde Supra og sรธsterbilen BMW Z4 nรฆrmer seg pensjonsalderen, gir verken japanerne eller tyskerne slipp pรฅ hverandre. De to bilmerkene har i stedet utvidet samarbeidet slik at BMWs fรธrste serieproduserte hydrogenbil lanseres i 2028.
Toyota har ogsรฅ allerede bekreftet at Supra vil fรฅ en etterfรธlger. Motsatt er det uvisst om samarbeidet med BMW ogsรฅ blir utvidet pรฅ den mรฅten.
En annen sportsbil fra Toyota, GR86, forsvant fra det europeiske markedet i fjor. Offisielt pรฅ grunn av nye cybersikkerhetsforskrifter som bilen ikke kan leve opp til. Derfor stoppet salget i mai.
Fordi den ble tatt av markedet, klarte GR86 รฅ bli solgt i 920 eksemplarer. GR Yaris klarte seg bedre med salg pรฅ 5.624 biler.
Toyotas totale salg i Europa รธkte med 3 prosent til 1 128 948 biler i 2024. Lexus, Toyotas luksusmerke, sรฅ en รธkning pรฅ hele 20 prosent til 88 184 biler. Til sammen solgte de to merkene 1.217.132 biler, som er rekord for Toyota i Europa.