Toyota solgte flere hydrogenbiler enn Supra i 2024

2024 var ikke noe jubelรฅr for BMW-utviklede Toyota Supra. Faktisk solgte japanerne flere eksemplarer av Mirai-hydrogenbilen i Europa.

Toyota solgte flere hydrogenbiler enn Supra-modeller i Europa i lรธpet av 2024. Dette selv om hydrogenbilen kun selges i svรฆrt fรฅ land โ€“ inkludert Danmark โ€“ og infrastrukturen nรฆrmest er fravรฆrende.

For eksempel ble de siste hydrogenstasjonene stengt i Danmark allerede i september 2023. Nye EU-regler kan imidlertid tvinge stasjonene i gir igjen. Les mer om det her .

Mirai, som er en hydrogendrevet sedan, solgte Toyota nรธyaktig 533 eksemplarer fordelt rundt i Europa. Til sammenligning ble det kun solgt 442 Supras i hele 2024. Og i รฅr forsvinner modellen helt.

Ifรธlge Motor1 skyldes Mirais relative suksess populariteten blant taxisjรฅfรธrer. Hydrogenbilen har ogsรฅ kort som en taxi her hjemme. Men disse forsvant sammen med hydrogenstasjonene.

Stasjonene er ogsรฅ bilens absolutt stรธrste utfordring. Mens de har forsvunnet helt her hjemme, er det nรฅ fรฆrre enn 200 steder hvor hydrogenbileiere kan fylle pรฅ i hele Europa. Slik sรฅ det i hvert fall ut under en telling i fjor sommer.

Med 86 tankalternativer har Tyskland det stรธrste antallet hydrogenstasjoner i EU. Mens Frankrike har 27 og Nederland henger etter med 24.

At Supra fortsatt ikke kan velte Mirai salgsmessig kan knyttes til bilens enormt hรธye pris flere steder i Europa.

Hjemme koster bilen for eksempel over en million kroner med den BMW-utviklede rette sekseren. Til sammenligning kan samme bil fรฅs i USA for kun 330.000 DKK. Eller det samme som en velutstyrt elbil i Danmark.

Selv om bรฅde Supra og sรธsterbilen BMW Z4 nรฆrmer seg pensjonsalderen, gir verken japanerne eller tyskerne slipp pรฅ hverandre. De to bilmerkene har i stedet utvidet samarbeidet slik at BMWs fรธrste serieproduserte hydrogenbil lanseres i 2028.

Toyota har ogsรฅ allerede bekreftet at Supra vil fรฅ en etterfรธlger. Motsatt er det uvisst om samarbeidet med BMW ogsรฅ blir utvidet pรฅ den mรฅten.

En annen sportsbil fra Toyota, GR86, forsvant fra det europeiske markedet i fjor. Offisielt pรฅ grunn av nye cybersikkerhetsforskrifter som bilen ikke kan leve opp til. Derfor stoppet salget i mai.

Fordi den ble tatt av markedet, klarte GR86 รฅ bli solgt i 920 eksemplarer. GR Yaris klarte seg bedre med salg pรฅ 5.624 biler.

Toyotas totale salg i Europa รธkte med 3 prosent til 1 128 948 biler i 2024. Lexus, Toyotas luksusmerke, sรฅ en รธkning pรฅ hele 20 prosent til 88 184 biler. Til sammen solgte de to merkene 1.217.132 biler, som er rekord for Toyota i Europa.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo...

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...