27. januar, 2025

Toyota solgte flere hydrogenbiler enn Supra i 2024

2024 var ikke noe jubelår for BMW-utviklede Toyota Supra. Faktisk solgte japanerne flere eksemplarer av Mirai-hydrogenbilen i Europa.

Toyota solgte flere hydrogenbiler enn Supra-modeller i Europa i løpet av 2024. Dette selv om hydrogenbilen kun selges i svært få land – inkludert Danmark – og infrastrukturen nærmest er fraværende.

For eksempel ble de siste hydrogenstasjonene stengt i Danmark allerede i september 2023. Nye EU-regler kan imidlertid tvinge stasjonene i gir igjen. Les mer om det her .

Mirai, som er en hydrogendrevet sedan, solgte Toyota nøyaktig 533 eksemplarer fordelt rundt i Europa. Til sammenligning ble det kun solgt 442 Supras i hele 2024. Og i år forsvinner modellen helt.

Ifølge Motor1 skyldes Mirais relative suksess populariteten blant taxisjåfører. Hydrogenbilen har også kort som en taxi her hjemme. Men disse forsvant sammen med hydrogenstasjonene.

Stasjonene er også bilens absolutt største utfordring. Mens de har forsvunnet helt her hjemme, er det nå færre enn 200 steder hvor hydrogenbileiere kan fylle på i hele Europa. Slik så det i hvert fall ut under en telling i fjor sommer.

Med 86 tankalternativer har Tyskland det største antallet hydrogenstasjoner i EU. Mens Frankrike har 27 og Nederland henger etter med 24.

At Supra fortsatt ikke kan velte Mirai salgsmessig kan knyttes til bilens enormt høye pris flere steder i Europa.

Hjemme koster bilen for eksempel over en million kroner med den BMW-utviklede rette sekseren. Til sammenligning kan samme bil fås i USA for kun 330.000 DKK. Eller det samme som en velutstyrt elbil i Danmark.

Selv om både Supra og søsterbilen BMW Z4 nærmer seg pensjonsalderen, gir verken japanerne eller tyskerne slipp på hverandre. De to bilmerkene har i stedet utvidet samarbeidet slik at BMWs første serieproduserte hydrogenbil lanseres i 2028.

Toyota har også allerede bekreftet at Supra vil få en etterfølger. Motsatt er det uvisst om samarbeidet med BMW også blir utvidet på den måten.

En annen sportsbil fra Toyota, GR86, forsvant fra det europeiske markedet i fjor. Offisielt på grunn av nye cybersikkerhetsforskrifter som bilen ikke kan leve opp til. Derfor stoppet salget i mai.

Fordi den ble tatt av markedet, klarte GR86 å bli solgt i 920 eksemplarer. GR Yaris klarte seg bedre med salg på 5.624 biler.

Toyotas totale salg i Europa økte med 3 prosent til 1 128 948 biler i 2024. Lexus, Toyotas luksusmerke, så en økning på hele 20 prosent til 88 184 biler. Til sammen solgte de to merkene 1.217.132 biler, som er rekord for Toyota i Europa.

Latest

Don't miss

Felgene til en Ferrari koster mer enn Danmarks billigste bil

Ferrari Purosangue er bilen italienerne nekter å kalle en...

Komiker sa nei til 175 millioner danske kroner. for kjente Porsche

Den verdenskjente komikeren Jerry Seinfeld trakk seg i siste...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne...

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler...

Lando Norris' Ferrari F40 knuste i en forferdelig ulykke

McLaren-føreren Lando Norris, som ble nummer to i 2024-sesongen...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilmerkets overvåking av sjåfører som er utsatt ved en feiltakelse

Japanske Subaru har tettet et sikkerhetshull i merkets såkalte Starlink-tjeneste. Feilen betydde at millioner av mennesker ble sporet og overvåket. Millioner av Subaru-biler har...

Nye tall: Elbiler kan ikke matche levetiden til dieselbiler

En ny studie har analysert at elbiler nå kan matche bensinbiler, mens det fortsatt er et stykke igjen til dieselbilenes kjørelengde når det gjelder...

Bilforhandlere er lei Audi: «Det er for dyrt»

I fjor tapte Audi både terreng til konkurrentene og mye av merkets eget salg. Nå har forhandlerne fått nok – bilene er for dyre....

Volvos søstermerke kan bli tvunget til å endre navn

Zeekr er et av de utallige Geely-merkene og dermed også relatert til Volvo. Men nå kan modellnavnet 007 skape problemer for kineserne. Volvos søstermerke,...

163 bilister ble siktet for uaktsom kjøring i 2024

Ikke mindre enn 163 ganger i fjor siktet politiet bilister for uaktsom kjøring i forbindelse med ulykker på danske veier. Det viser tall fra...

Statsråd vil ha lov mot LED-lys for biler

I England har spørsmålet om det blendende lyset fra LED-lys på biler nå blitt en politisk sak. Statsråden ønsker å endre reglene. En britisk...

Advarer mot hybridbiler – batterisvikt er dyrere enn bilen

Feil på batteripakken i hybridbiler kan ende opp med å koste eierne mer enn bilene er verdt, heter det i advarselen mot biltypen nå...

Elbil slår rekord – lades med to kabler samtidig

En lekkasje fra Kina avslører at den nye BYD Han L lader med to ladekabler samtidig. Det reduserer ladetiden betydelig fra 10 til 80...

Hver tredje sjåfør slår av den adaptive cruisekontrollen

Nye tall fra analyseselskapet Kantar Sifo viser at nesten én av tre sjåfører slår av den adaptive cruisekontrollen. Enda flere slår av kjørefeltassistenten. En...

Volkswagen varsler tap på 11 milliarder danske kroner

Volkswagen står til å tape hele 11 milliarder kroner. Penger som den allerede kriserammede bilprodusenten må bruke til å betale avgifter til EU. Volkswagen...

Nekter å drepe bensinbilen – BMW-sjef stopper

Oliver Zipse har i mange år nektet å legge forbrenningsmotoren i graven. Men nå er hans dager som BMW-direktør snart over. En av de...

Felgene til en Ferrari koster mer enn Danmarks billigste bil

Ferrari Purosangue er bilen italienerne nekter å kalle en SUV. Men hvor mye koster felgene? Mer enn Danmarks billigste bil. Kan du nøye deg...