Toyota og kinesiske GAC leter etter mรฅter รฅ holde forbrenningsmotoren i live. Et utslipp kan vรฆre ammoniakk.
Som Boosted har fortalt , er motoren som brenner ammoniakk under utvikling. Det er en firesylindret kasse som kan bli et alternativ til forbrenning av hydrogen.
Uansett hevder Toyotas kinesiske partner, GAC, at ammoniakkens stรธrste utfordring er lรธst. Nemlig at mye energi gรฅr til spille.
โ Vi har mistet utfordringen med at ammoniakk er vanskelig รฅ brenne raskt og dermed bruke som drivstoff i personbiler, sier Qi Hongzhong, ingeniรธr i GACs utviklingsavdeling, til engelske Autocar .
Motoren ble allerede vist pรฅ en messe i den kinesiske byen Guangzhou i fjor. Ifรธlge GAC yter 2-liters motoren 163 hestekrefter.
LES OGSร : Selskapet bak dansk bilvirksomhet sier opp 250 personer
Spรธrsmรฅlet nรฅ er om teknologien er kommersielt bรฆrekraftig. Men det tror faktisk kineserne allerede. Motsatt spiller Toyota pรฅ flere hester.
Japanerne har sammen med Subaru og Mazda lovet รฅ kaste et betydelig belรธp pรฅ milliarder inn i utviklingen av forbrenningsmotoren pรฅ et generelt nivรฅ. Det betyr blant annet at Mazda blรฅser mer liv i Wankel-motoren.
Det fremgรฅr til og med av en pressemelding at Mazda ikke kan avkrefte at den nye utviklingen av Wankel-motoren fรธrer til en eller flere sportsbiler. Les mer om det her .
Noe annet er skjebnen til selve forbrenningsmotoren. For kanskje Toyota har det ikke sรฅ travelt med รฅ forske pรฅ alternativer til bio- og syntetisk drivstoff.
Nederlandske Pieter Nota, som inntil i fjor var med i BMWs styre, forventer at styret i Brussel endrer standpunkt til dagens forbud mot forbrenningsmotoren fra 2035 allerede innen 2 รฅr.
โ En ny EU-kommisjon vil, mistenker jeg i alle fall, ta stilling til en utsettelse eller justering av forbudet senest i 2026. Det er bare uunngรฅelig, tror jeg, sier han i National Auto Show-podcasten.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!