Toyota tror ikke plug-in elbiler er eneste løsning. Så nå tester merket åpenlyst en hydrogendrevet Hilux.
Det største spørsmålet i bilindustrien akkurat nå er hva kundene til slutt må kjøpe. Det vil si noen som deg og meg.
Toyota, det vil si når de ikke jukser med kollisjonstestinformasjon, tror det blir en blandet bagasje. Derfor tester merket for tiden en hydrogendrevet Hilux.
Merket sier at pickupen kan tilbakelegge 600 kilometer på én tanking av brenselcellene. Men det vet vi faktisk allerede, for bilen ble avslørt i fjor.
Det nye er at Toyota nå har bygget 10 prototyper. Og at merket bruker dem til – ja, testarbeid. Og selvfølgelig som et blikkfang i offentligheten. Bilene kan bl.a. Vi sees til de kommende OL i Paris.
LES OGSÅ: Nesten ingen i Danmark vil ha disse nye bilene
Det sier merket i en pressemelding .
Teknologien i de ombygde Hilux-modellene er den samme som i selve serieproduserte Mirai. En bil og en løsning som Toyota mener er pålitelig. Problemet er rett og slett at det er virkelig lange avstander mellom hydrogenstasjonene.
Her hjemme stengte den siste i sitt slag i fjor, for eksempel. Det fikk imidlertid ikke Toyota til å trekke Mirai ut av programmet. Ellers vil merkevarens importører bli saksøkt andre steder i verden. Les mer om det her.
I den hydrogendrevne Hiluxen er faktisk rekkevidden på 600 kilometer mer enn hva du forventer at en vanlig elbil med ledning skal kunne dekke. I hvert fall ifølge Toyota selv. Bilen veier, igjen sier japanerne, også mindre enn en bil med batteripakker ville ha gjort.
Når – og om – japanerne har til hensikt å gjøre alvor av en hydrogendrevet Hilux, er ennå å se. Men vi vet at bilen som nå testes har 182 hestekrefter og 300 newtonmeter.