Ifølge flere bildesignere er opplyste logoer det nye krom. Men ikke alt de tenker på er lovlig. Det kan Toyota skrive under på.
Toyota ble tvunget til å endre designet på merkets crossover C-HR da crossoveren fikk en ansiktsløftning i juni 2023. Lyset som skal ha omringet både emblemet og modellnavnet er ulovlig.
Altså ikke lyset i seg selv. Men måten det skulle vært brukt på kan ikke typegodkjennes. I hvert fall ikke ennå.
Reglene for opplyste logoer på biler, som er bestemt av typegodkjenningsregler i EU, sier at lyset kun kan omgi emblemer og ikke modellnavn eller andre betegnelser.
For å overholde lovverket har Toyota derfor justert designet slik at logoens belysning slås av automatisk når bilen kjører.
Dekorativ belysning på biler har blitt mer utbredt de siste årene, og mange produsenter eksperimenterer med ulike tilnærminger.
I tillegg til opplyste logoer blir LED-striper og andre detaljer sett på som en del av bilenes visuelle identitet.
Ifølge bildesignere har belysning blitt det nye sorte. Eller i bilens verden "det nye krom".
– Belysning er det nye krom, skriver Niek Schenk, fotoredaktør i Algemeen Dagblad , i en kronikk.
Siden 2023 har det vært tillatt å ha opplyste logoer og dekorativ belysning på biler. Men reglene er strenge.
Lyset må ikke ligne på bilens frontlykter. Og det er krav om at lyset foran på bilen skal være hvitt, mens rødt lys kun er tillatt bak. Niek Schenk utdyper at reglene er nødvendige for å sikre at andre trafikanter ikke blir forvirret av bilens lys.
Toyota er ikke den eneste bilprodusenten som jobber med lys som en del av bilens design. For mange produsenter er det viktig at bilene deres kan gjenkjennes, selv i mørket. Det er en trend der belysning brukes til å skape en distinkt signatur for hver modell.
I mange år har BMW faktisk vært gjenkjennelig på lysene. I mange år var de tyske modellene uløselig knyttet til de såkalte koronaringene – på folkemunne engleøyne.
Volkswagen eksperimenterer også med denne typen ting. For eksempel har merket Wolfsburg forsøkt å gjøre elbilen ID.3 lett gjenkjennelig med en lysbro mellom frontlyktene og logoen.
For Toyota C-HR ble imidlertid grensen overskredet fordi belysningen gikk utover det som var tillatt. Den viser hvordan regler for lys og design kan utfordre bilprodusentenes kreative ambisjoner.