Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og klar til å ut på veien.
Mange Toyota Supra-fans husker ventetiden som veldig lang. Og de har rett. Fordi det gikk 21 år mellom Mk.VI og den BMW-utviklede Mk.V.
Nå nærmer Mk5 seg slutten med en endelig utgave. Frykten for en lignende, lang pause lurer.
Men Toyota lover at ventetiden på en ny Supra Mk6 blir kortere.
Den fjerde generasjonen av Supra, kjent som MK. IV ble utgitt flere steder allerede i 1998, selv om produksjonen offisielt stoppet først i 2002.
Først i 2019, etter 21 år, kunne Toyota-kunder over hele verden igjen kjøpe en ny Supra. Den lange ventetiden fikk mange til å tro at Toyota hadde begravd Supra-navnet fullstendig. Men nei.
Og det blir ikke sånn nå, selv om MK.V er en saga blott.
– Det blir helt sikkert et hull. Spørsmålet er hvor stort det gapet blir.
– Målet vårt er å ha et gap som er betydelig mindre (enn det forrige, red.), sier Cooper Ericksen, visedirektør i Toyota Nord-Amerika, til Motortrend .
Selv om Toyota sikter mot en kortere pause, vil det fortsatt bli en periode uten en Supra på markedet.
Toyota-sjefen vil imidlertid ikke si hvor lang ventetiden er. Det er ikke engang sikkert at de vet det selv.
Utviklingen av en ny bil tar tid. Og vi kan trygt anta at det vil ta både et helt år og et halvt år før Toyota er klar med en ny Supra.
Eriksen bekrefter imidlertid at en ny generasjon er planen.
– Det ville være logisk for oss å få en ny Supra. Men når og hvordan er fortsatt uklart, forklarer han.
Ny Supra: Toyota sikter mot en «kortere pause»
Toyotas løfter om kortere ventetid er gode nyheter. Det betyr imidlertid ikke at en ny Supra er rett rundt hjørnet.
Bilmerket har mange andre oppgaver. Også den typen som har langt flere kunder og dermed penger. Produksjonen av populære modeller som RAV4 og Camry tar opp mye plass og prioriteres logisk nok mye høyere.
Dette fokuset på det mer vanlige modellprogrammet kan dra ut tidsplanen for spesialmodeller som Supra.
En ny sportsbil er også en stor investering. Spesielt hvis japanerne ender opp med å måtte bære alle kostnadene selv. BMW, som utviklet den nåværende bilen basert på Z4-modellen, har lenge sagt at Z4 ikke vil få en direkte etterfølger.
Men Toyota er fast bestemt på at ventetiden ikke skal bli to tiår lang igjen.
Som nevnt nærmer den nåværende Mk.V Supra seg slutten. En «endelig utgave» vil markere de siste modellene av den generasjonen i USA. Det markerer slutten på et kapittel som varte i seks år.
Når Mk. V slettes, ventetiden på en ny bil begynner offisielt. Alle øyne vil være rettet mot Toyota for tegn på Mk.VI.
Fremtidens Supra: utfordringer og utvikling
Utviklingen av en helt ny Supra er ikke uten utfordringer. Strengere utslippskrav og nye sikkerhetsforskrifter spiller en stor rolle. Disse faktorene gjør bilutvikling dyrere og mer kompleks.
– En bil som Supra har nådd et punkt der vi nå har en Final Edition. Årsaken er at det rett og slett ikke gir mening (å holde bilen i live, red.) med alle de nye reglene og investeringene vi må gjøre, sier direktøren.
Derfor snakker Toyota om at den neste Supraen skal være «noe nytt». Dette betyr sannsynligvis en helt ny plattform og teknologi.
– Når vi kan få det bygget er et stort spørsmål, legger Ericksen til.
Det er også uklart om Toyota vil søke en partner for den neste Supra. Den nåværende Mk5 ble utviklet i samarbeid med BMW og deler teknologi med BMW Z4. Et lignende samarbeid for Mk6 er en mulighet, men ikke bekreftet.
Uansett ser fremtiden til Toyota Supra spennende ut. Med en kortere ventetid enn de foregående 21 årene, kan fansen allerede begynne å glede seg.
Den neste generasjonen må videreføre en stor arv uansett hva. Selv om Final Edition er en stor skuffelse. Les mer om det her .