Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og klar til å ut på veien.

Mange Toyota Supra-fans husker ventetiden som veldig lang. Og de har rett. Fordi det gikk 21 år mellom Mk.VI og den BMW-utviklede Mk.V.

Nå nærmer Mk5 seg slutten med en endelig utgave. Frykten for en lignende, lang pause lurer.

Men Toyota lover at ventetiden på en ny Supra Mk6 blir kortere.

Den fjerde generasjonen av Supra, kjent som MK. IV ble utgitt flere steder allerede i 1998, selv om produksjonen offisielt stoppet først i 2002.

Først i 2019, etter 21 år, kunne Toyota-kunder over hele verden igjen kjøpe en ny Supra. Den lange ventetiden fikk mange til å tro at Toyota hadde begravd Supra-navnet fullstendig. Men nei.

Og det blir ikke sånn nå, selv om MK.V er en saga blott.

– Det blir helt sikkert et hull. Spørsmålet er hvor stort det gapet blir.

– Målet vårt er å ha et gap som er betydelig mindre (enn det forrige, red.), sier Cooper Ericksen, visedirektør i Toyota Nord-Amerika, til Motortrend .

Selv om Toyota sikter mot en kortere pause, vil det fortsatt bli en periode uten en Supra på markedet.

Toyota-sjefen vil imidlertid ikke si hvor lang ventetiden er. Det er ikke engang sikkert at de vet det selv.

Utviklingen av en ny bil tar tid. Og vi kan trygt anta at det vil ta både et helt år og et halvt år før Toyota er klar med en ny Supra.

Eriksen bekrefter imidlertid at en ny generasjon er planen.

– Det ville være logisk for oss å få en ny Supra. Men når og hvordan er fortsatt uklart, forklarer han.

Ny Supra: Toyota sikter mot en «kortere pause»

Toyotas løfter om kortere ventetid er gode nyheter. Det betyr imidlertid ikke at en ny Supra er rett rundt hjørnet.

Bilmerket har mange andre oppgaver. Også den typen som har langt flere kunder og dermed penger. Produksjonen av populære modeller som RAV4 og Camry tar opp mye plass og prioriteres logisk nok mye høyere.

Dette fokuset på det mer vanlige modellprogrammet kan dra ut tidsplanen for spesialmodeller som Supra.

En ny sportsbil er også en stor investering. Spesielt hvis japanerne ender opp med å måtte bære alle kostnadene selv. BMW, som utviklet den nåværende bilen basert på Z4-modellen, har lenge sagt at Z4 ikke vil få en direkte etterfølger.

Men Toyota er fast bestemt på at ventetiden ikke skal bli to tiår lang igjen.

Som nevnt nærmer den nåværende Mk.V Supra seg slutten. En «endelig utgave» vil markere de siste modellene av den generasjonen i USA. Det markerer slutten på et kapittel som varte i seks år.

Når Mk. V slettes, ventetiden på en ny bil begynner offisielt. Alle øyne vil være rettet mot Toyota for tegn på Mk.VI.

Fremtidens Supra: utfordringer og utvikling

Utviklingen av en helt ny Supra er ikke uten utfordringer. Strengere utslippskrav og nye sikkerhetsforskrifter spiller en stor rolle. Disse faktorene gjør bilutvikling dyrere og mer kompleks.

– En bil som Supra har nådd et punkt der vi nå har en Final Edition. Årsaken er at det rett og slett ikke gir mening (å holde bilen i live, red.) med alle de nye reglene og investeringene vi må gjøre, sier direktøren.

Derfor snakker Toyota om at den neste Supraen skal være «noe nytt». Dette betyr sannsynligvis en helt ny plattform og teknologi.

– Når vi kan få det bygget er et stort spørsmål, legger Ericksen til.

Det er også uklart om Toyota vil søke en partner for den neste Supra. Den nåværende Mk5 ble utviklet i samarbeid med BMW og deler teknologi med BMW Z4. Et lignende samarbeid for Mk6 er en mulighet, men ikke bekreftet.

Uansett ser fremtiden til Toyota Supra spennende ut. Med en kortere ventetid enn de foregående 21 årene, kan fansen allerede begynne å glede seg.

Den neste generasjonen må videreføre en stor arv uansett hva. Selv om Final Edition er en stor skuffelse. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

FDM er rasende over at 17-åringer får kjøre – ta bussen!

Ny lov tillater 17-åringer å kjøre bil uten ledsager....

Ekspert: Disse bilene blir mye dyrere nå

En finsk ekspert spår at brukte diesel- og bensinbiler...

Må spare 26 milliarder – bilgiganten vil selge hovedkvarter

Den japanske bilgiganten Nissan vurderer å selge sitt globale...

Victoria kjører en 34 meter lang lastebil: «Det er gøy»

Mot Victoria Deichmann. En av sjåførene som takler de...

Bilgiganten på kne – må låne 48 milliarder kroner

Japanske Nissan sliter med en truende økonomisk krise og...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Woke-bilmerket har kollapset – 97 prosent er borte

Det at Jaguar har sparket reklamebyrået sitt er ikke nok. Salget av merkets biler har stupt siden en mye omtalt relansering. Jaguar kan bare...

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som lar sjåfører lage sin egen syntetiske bensin ved hjelp av strøm fra solceller. En banebrytende...

Porsche slutter å selge brukte elbiler

I England oppfordrer Porsche-importøren sine forhandlere til å slutte å selge brukte elbiler. Årsaken er frykten for batteribranner. Porsche har stoppet bruktsalget av elbilen...

Dekkkrok koster ung mann førerkortet og 6000 kroner

En smultring på offentlig vei endte opp med å koste en ung mann førerkortet og en bot på 6000 kroner. Det er å «se...

Nissan Skyline beslaglagt for «antisosial kjøring»

Det er ikke bare i Danmark og Østerrike at myndighetene tar biler fra sjåførene. I Nord-Irland måtte en Skyline-eier overlevere nøklene til politiet torsdag...

Alpine bekrefter: Ny gatebil får V6-motor med 1000 hestekrefter

Alpine bekrefter at en superbil inspirert av Alpenglow-konseptet med V6-motor og 1000 hestekrefter har fått grønt lys. Alpine har som mål å lansere merkets...

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...