Trumps vanvittige tollsatser tvinger EU og Kina til รฅ reforhandle elbiler โ en avtale som kan endre hele markedet.
Elbilmarkedet i Europa kan stรฅ overfor en stor endring. EU og Kina har startet forhandlinger om รฅ erstatte dagens tariffer pรฅ elbiler med en ny modell som innfรธrer minstepriser pรฅ kinesiskproduserte elbiler.
Avgjรธrelsen kommer i kjรธlvannet av Trumps nye tollkrig , som har sendt sjokkbรธlger gjennom verdenshandelen.
Den amerikanske presidenten har innfรธrt toll pรฅ opptil 125 prosent pรฅ kinesiske varer โ og 20 prosent pรฅ varer fra EU. De amerikanske tollsatsene er imidlertid midlertidig suspendert i 90 dager.
Minimumspriser i stedet for tariffer
Ifรธlge Reuters er bรฅde EU-kommisjonen og det kinesiske handelsdepartementet รฅpne for en ny modell. Det skal sikre rettferdig konkurranse uten รฅ presse elbilprisene unรธdvendig opp.
Konkret kan dette bety at minstepriser for eksport-elbiler fra Kina erstatter de hรธye tollsatsene som i dag rammer blant annet BYD og SAIC med henholdsvis 17 og 35,3 prosent pรฅ toppen av EUs generelle bilimportavgifter.
Forhandlinger er allerede i gang, og spesielt plug-in hybrider โ som i dag er unntatt fra tariffer โ spiller en rolle. Salget av kinesiske plug-in hybrider i EU รธkte med hele 892 prosent i รฅrets to fรธrste mรฅneder.
Ifรธlge EU er mรฅlet รฅ beskytte europeiske produsenter og samtidig unngรฅ รฅ straffe forbrukere, som ellers kunne se elbiler รธke i pris.
Trumps tollsatser vil ha en indirekte effekt i EU
Mens Trump har valgt รฅ angripe Kina og EU hardt med massive tollsatser, prรธver EU รฅ finne en mellomting. VDA-formann Hildegard Mรผller kaller Trumps tollstrategi ยซet brudd med regelbasert global handelยป.
Spesielt tyske bilprodusenter frykter gjengjeldelse dersom EU straffer kinesiske merker hardt. Kina er et viktig eksportmarked โ spesielt for tyske premiummerker.
Samtidig begynner flere kinesiske produsenter รฅ flytte produksjonen til Europa. BYD forventes รฅ starte byggingen av en ny fabrikk i Ungarn senere i 2025. Dette kan potensielt redusere behovet for tariffer og gjรธre kinesiske biler mer akseptable pรฅ det europeiske markedet.
Kan รธke prisene โ og bremse den grรธnne omstillingen
En ny avtale med minstepriser kan ifรธlge kritikere fรธre til hรธyere priser for europeiske forbrukere. Hvis billige kinesiske elbiler ikke lenger kan selges under en viss grense, vil det sรฆrlig ramme forbrukere som รธnsker รฅ gรฅ over til elektriske โ men ikke har rรฅd til en europeisk modell.
EU har som mรฅl รฅ redusere utslippene fra transportsektoren, som i 2019 sto for 72 prosent av all COโ fra veitransport. Men dyrere elbiler kan bety at flere holder seg til bensin- og dieselbilene sine.
Samtidig har EU planer om รฅ gjรธre elbilproduksjonen grรธnnere. Fra 2027 skal batterier inneholde minst 50 prosent resirkulert litium โ i 2031 รธker kravet til 80 prosent. Dette stiller hรธye krav til bรฅde europeiske og kinesiske produsenter.
Tesla og europeiske merker under press
Hvis flere elbiler fra Kina slippes inn, risikerer Tesla รฅ bli ytterligere presset i Europa. Selskapet har allerede opplevd fallende salgstall, og billig konkurranse fra Kina kan forsterke den utviklingen.
For europeiske produsenter som Volkswagen og Stellantis utgjรธr kinesiske priser en utfordring. Ifรธlge VDA er produksjonskostnadene i Europa 30 til 40 prosent hรธyere enn i Kina โ hovedsakelig pรฅ grunn av lavere statlig stรธtte og dyrere arbeidskraft.
Derfor er EU nรฅ fanget mellom รธnsket om en grรธnn omstilling og behovet for รฅ beskytte sine egne bilprodusenter.
Risiko for handelskrig โ eller ny balanse?
EU hรฅper รฅ unngรฅ en reell handelskrig med Kina. I 2023 eksporterte EU bare 11 499 elbiler til Kina, mens over 50 000 kinesiske batteribiler ble sendt andre veien โ bare i januar og februar 2025.
Med minstepriser i stedet for toll, hรฅper EU รฅ skape en mer balansert konkurransesituasjon โ uten รฅ slรฅ for hardt ut for hverken klimaambisjoner eller forbrukernes lommebok.
Men ingenting er bestemt ennรฅ. Forhandlingene kan trekke ut, og risikoen for nye spenninger i verdenshandelen lurer fortsatt like under overflaten.