15. april, 2025

Trumps vanvittige tollsatser bringer EU og Kina til forhandlingsbordet

Trumps vanvittige tollsatser tvinger EU og Kina til å reforhandle elbiler – en avtale som kan endre hele markedet.

Elbilmarkedet i Europa kan stå overfor en stor endring. EU og Kina har startet forhandlinger om å erstatte dagens tariffer på elbiler med en ny modell som innfører minstepriser på kinesiskproduserte elbiler.

Avgjørelsen kommer i kjølvannet av Trumps nye tollkrig , som har sendt sjokkbølger gjennom verdenshandelen.

Den amerikanske presidenten har innført toll på opptil 125 prosent på kinesiske varer – og 20 prosent på varer fra EU. De amerikanske tollsatsene er imidlertid midlertidig suspendert i 90 dager.

Minimumspriser i stedet for tariffer

Ifølge Reuters er både EU-kommisjonen og det kinesiske handelsdepartementet åpne for en ny modell. Det skal sikre rettferdig konkurranse uten å presse elbilprisene unødvendig opp.

Konkret kan dette bety at minstepriser for eksport-elbiler fra Kina erstatter de høye tollsatsene som i dag rammer blant annet BYD og SAIC med henholdsvis 17 og 35,3 prosent på toppen av EUs generelle bilimportavgifter.

Forhandlinger er allerede i gang, og spesielt plug-in hybrider – som i dag er unntatt fra tariffer – spiller en rolle. Salget av kinesiske plug-in hybrider i EU økte med hele 892 prosent i årets to første måneder.

Ifølge EU er målet å beskytte europeiske produsenter og samtidig unngå å straffe forbrukere, som ellers kunne se elbiler øke i pris.

Trumps tollsatser vil ha en indirekte effekt i EU

Mens Trump har valgt å angripe Kina og EU hardt med massive tollsatser, prøver EU å finne en mellomting. VDA-formann Hildegard Müller kaller Trumps tollstrategi «et brudd med regelbasert global handel».

Spesielt tyske bilprodusenter frykter gjengjeldelse dersom EU straffer kinesiske merker hardt. Kina er et viktig eksportmarked – spesielt for tyske premiummerker.

Samtidig begynner flere kinesiske produsenter å flytte produksjonen til Europa. BYD forventes å starte byggingen av en ny fabrikk i Ungarn senere i 2025. Dette kan potensielt redusere behovet for tariffer og gjøre kinesiske biler mer akseptable på det europeiske markedet.

Kan øke prisene – og bremse den grønne omstillingen

En ny avtale med minstepriser kan ifølge kritikere føre til høyere priser for europeiske forbrukere. Hvis billige kinesiske elbiler ikke lenger kan selges under en viss grense, vil det særlig ramme forbrukere som ønsker å gå over til elektriske – men ikke har råd til en europeisk modell.

EU har som mål å redusere utslippene fra transportsektoren, som i 2019 sto for 72 prosent av all CO₂ fra veitransport. Men dyrere elbiler kan bety at flere holder seg til bensin- og dieselbilene sine.

Samtidig har EU planer om å gjøre elbilproduksjonen grønnere. Fra 2027 skal batterier inneholde minst 50 prosent resirkulert litium – i 2031 øker kravet til 80 prosent. Dette stiller høye krav til både europeiske og kinesiske produsenter.

Tesla og europeiske merker under press

Hvis flere elbiler fra Kina slippes inn, risikerer Tesla å bli ytterligere presset i Europa. Selskapet har allerede opplevd fallende salgstall, og billig konkurranse fra Kina kan forsterke den utviklingen.

For europeiske produsenter som Volkswagen og Stellantis utgjør kinesiske priser en utfordring. Ifølge VDA er produksjonskostnadene i Europa 30 til 40 prosent høyere enn i Kina – hovedsakelig på grunn av lavere statlig støtte og dyrere arbeidskraft.

Derfor er EU nå fanget mellom ønsket om en grønn omstilling og behovet for å beskytte sine egne bilprodusenter.

Risiko for handelskrig – eller ny balanse?

EU håper å unngå en reell handelskrig med Kina. I 2023 eksporterte EU bare 11 499 elbiler til Kina, mens over 50 000 kinesiske batteribiler ble sendt andre veien – bare i januar og februar 2025.

Med minstepriser i stedet for toll, håper EU å skape en mer balansert konkurransesituasjon – uten å slå for hardt ut for hverken klimaambisjoner eller forbrukernes lommebok.

Men ingenting er bestemt ennå. Forhandlingene kan trekke ut, og risikoen for nye spenninger i verdenshandelen lurer fortsatt like under overflaten.

Latest

Don't miss

Antallet hensynsløse sjåfører gikk ned med 33 prosent i 2024

På bare to år har antallet siktede fyllesjåfører gått...

Ikoniske Opel Manta til å koste 665.000 kroner

Føl deg som Bertie: Denne Opel Manta B-replikaen ser...

Mercedes har endret logo – kan du se hvor?

Mercedes er den siste i rekken av bilmerker som...

Donald Trump: 90-dagers tollpause GJELDER IKKE biler

USAs president Donald Trump innfører en 90-dagers tollpause for...

Lando Norris, Monster Energy og Liberty Walk i årets kuleste samarbeid

F1-stjernen Lando Norris og Monster Energy hyller japansk bilkultur...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Scania kjøper konkursrammet bilfabrikk – sparer 260 arbeidsplasser

Med oppkjøpet av Northvolt Systems Industrial Division sikrer Scania 260 spesialister innen batteriteknologi for fremtidens elektriske terrengmaskiner. Scania har kjøpt Northvolt Systems Industrial Division....

Antallet hensynsløse sjåfører gikk ned med 33 prosent i 2024

På bare to år har antallet siktede fyllesjåfører gått betydelig ned. Det betyr også at langt færre biler blir beslaglagt og til slutt beslaglagt....

Så mange milliarder taper Danmark på elbiler hvert år

Statens årsregnskap viser stor nedgang i inntekter fra tinglysingsavgift. Populariteten til elbiler kommer til en høy pris, og nå er avtalen satt til å...

EU forbyr karbonfiber for biler – kaller det "skadelig"

Karbonfiber er lettere og sterkere enn stål og derfor ideelt for biler. Likevel vurderer EU nå å forby karbonfiber og klassifisere det som farlig....

Løpskor død – drept i tragisk ulykke

Japanskfødt racerfører og NASCAR Truck Series-lageier Shige Hattori er død. Han var 61 år gammel og døde i en bilulykke. Hattori klarte å kjøre...

Kriserammet bilmerke sier opp ytterligere 270 ansatte

Det tidligere britiske bilmerket Lotus kutter ned. Opptil 270 stillinger ved fabrikken i Hethel forsvinner på grunn av markedspress, derfor vil merkevaren også knyttes...

FCK-spiller risikerer utvisning for hensynsløs kjøring

FC København sier de støtter lagets meksikanske fotballspiller Rodrigo Huescas, selv om han risikerer å bli utvist for å ha kjørt i 111 km/t....

Sinte sjåfører sprenger alle fotobokser i hele byen

En eller flere sjåfører har sprengt så mange fotobokser at utleiefirmaet som eier kameraene nekter å sette opp flere feller. Sjåfører i den tyske...

Tapte 40 milliarder – konkursrammet bilfabrikk skal auksjoneres

Northvolt Ett var det europeiske batterieventyret som aldri skjedde. Bare utstyret, som nå skal ut på auksjon, antas å være verdt 2,2 milliarder kroner....

Mercedes har endret logo – kan du se hvor?

Mercedes er den siste i rekken av bilmerker som har endret logoen av én enkelt grunn. Nemlig de digitale skjermene i nye biler. Kan...

Bilgruppe betaler for å kvitte seg med Alfa Romeo

Stellantis betaler nå konsulentfirmaet McKinsey for å undersøke om konsernet på en eller annen måte kan overleve et salg av blant annet Alfa Romeo....

Her er bilene med de pinligste feilene – er din på listen?

ADAC-støt: Toyota C-HR, RAV4, Yaris og Yaris Cross topper listen over biler med flest ulykker i Tyskland. Batterifeil er den store synderen. En ny...