11. april i år begjærte det lille, tidligere tyske bilmerket Isdera AG, som ble solgt til en kinesisk investor i 2016, seg konkurs ved tingretten i Saarbrücken.
Det tyske kultmerket Isdera har gått konkurs. Selskapet bak Imperator 108i og Commendatore 112i begjærte seg konkurs etter mer enn 42 år med svært få biler.
Det tyske luksusbilmerket Isdera har gått konkurs etter mer enn 40 år i bransjen. Selskapet, kjent for eksklusive biler som Imperator 108i og Commendatore 112i, har alltid produsert biler i svært små antall.
Men nå er det blitt for lite til å holde virksomheten flytende. Dette melder avisen Bild .
11. april begjærte Isdera AG seg konkurs ved tingretten i Saarbrücken. Det markerer slutten på en æra for entusiaster og samlere av merkevaren.
Advokat Thomas Becker fra advokatfirmaet Thimmel and Partner er oppnevnt som midlertidig bobestyrer. Ifølge Bild har Becker erfaring med slikt fra flere lignende saker.
Isdera står for "Ingenieurbüro für Styling, Design und Racing". Navnet gjenspeiler selskapets fokus på engineering og design.
Bilmerket ble grunnlagt i 1982 av Ebert Schulz. Han var tidligere utvikler hos Porsche. Etter sin tid i Zuffenhausen grunnla han sitt eget bilmerke i byen Leonberg. Senere flyttet Isdera til St. Ingbert i Saarland.
Eksklusive biler og høye priser
Isdera ble kjent for å skape trendsettende design og førsteklasses teknologi. Bilene deres var et resultat av håndverk av høy kvalitet. Legendariske modeller inkluderer Imperator 108i og Commendatore 112i.
Imperator 108i ble kun produsert i 30 eksemplarer. Ifølge WirtschaftsWoche kunne bilen nå hastigheter på opptil 310 km/t. Den brukte modifiserte åttesylindrede Mercedes-motorer med opptil 410 hestekrefter.
Etter at merkets popularitet avtok litt på slutten av 1980-tallet, lanserte Isdera Commendatore 112i i 1993. Den hadde også en Mercedes-motor, men nå en tolvsylindret versjon med 620 hestekrefter.
Prisene for en Isdera varierte vanligvis mellom 200 000 og 800 000 D-Marks avhengig av modell og utstyr. Det tilsvarer et sted mellom 740.000 og 3 millioner danske kroner tidligere.
Til tross for de høye prisene sa grunnlegger Ebert Schulz til WirtschaftsWoche for noen år siden at han aldri tjente penger på bilene.
– Det var ren lidenskap, sa gründeren-
Fremtiden til Isdera er usikker
På auksjoner har Isderas modeller oppnådd svært høye priser. For eksempel ble en Commendatore 112i solgt for 1,2 millioner euro i 2021. Det tilsvarer rundt 8,9 millioner danske kroner.
I 2016 solgte Ebert Schulz selskapet sitt til Sinfonia Automotive AG. De nye eierne inngikk et samarbeid med flere kinesiske partnere.
Sammen utviklet de en elektrisk sportsbil kalt Commendatore GT.
Den nye satsingen med Commendatore GT ble imidlertid ikke den forventede suksessen. Siden den gang har det vært veldig stille i og rundt Isdera.
Det er fortsatt uklart hvor mange ansatte som vil bli berørt av konkursen. Det er heller ikke kjent hva de neste trinnene vil være for resten av selskapet.
Verken selskapet selv eller bobestyrer Thomas Becker har så langt kommentert situasjonen overfor media. Fremtiden til det ikoniske merket er derfor usikker.
Hvis du er interessert i unike biler og spesialbygde kjøretøy, kan du finne mange flere historier på Boosted.dk. Vi skriver fortløpende om utviklingen.
Selv når det ender i konkurser eller enorme oppsigelsesrunder. Isdera AG er langt fra det eneste bilmerket som har brukket nakken den siste tiden. Les mer om det her .