Tysk bilmerke konkurs etter 42 år – ansatte truet

11. april i år begjærte det lille, tidligere tyske bilmerket Isdera AG, som ble solgt til en kinesisk investor i 2016, seg konkurs ved tingretten i Saarbrücken.

Det tyske kultmerket Isdera har gått konkurs. Selskapet bak Imperator 108i og Commendatore 112i begjærte seg konkurs etter mer enn 42 år med svært få biler.

Det tyske luksusbilmerket Isdera har gått konkurs etter mer enn 40 år i bransjen. Selskapet, kjent for eksklusive biler som Imperator 108i og Commendatore 112i, har alltid produsert biler i svært små antall.

Men nå er det blitt for lite til å holde virksomheten flytende. Dette melder avisen Bild .

11. april begjærte Isdera AG seg konkurs ved tingretten i Saarbrücken. Det markerer slutten på en æra for entusiaster og samlere av merkevaren.

Advokat Thomas Becker fra advokatfirmaet Thimmel and Partner er oppnevnt som midlertidig bobestyrer. Ifølge Bild har Becker erfaring med slikt fra flere lignende saker.

Isdera står for "Ingenieurbüro für Styling, Design und Racing". Navnet gjenspeiler selskapets fokus på engineering og design.

Bilmerket ble grunnlagt i 1982 av Ebert Schulz. Han var tidligere utvikler hos Porsche. Etter sin tid i Zuffenhausen grunnla han sitt eget bilmerke i byen Leonberg. Senere flyttet Isdera til St. Ingbert i Saarland.

Eksklusive biler og høye priser

Isdera ble kjent for å skape trendsettende design og førsteklasses teknologi. Bilene deres var et resultat av håndverk av høy kvalitet. Legendariske modeller inkluderer Imperator 108i og Commendatore 112i.

Imperator 108i ble kun produsert i 30 eksemplarer. Ifølge WirtschaftsWoche kunne bilen nå hastigheter på opptil 310 km/t. Den brukte modifiserte åttesylindrede Mercedes-motorer med opptil 410 hestekrefter.

Etter at merkets popularitet avtok litt på slutten av 1980-tallet, lanserte Isdera Commendatore 112i i 1993. Den hadde også en Mercedes-motor, men nå en tolvsylindret versjon med 620 hestekrefter.

Prisene for en Isdera varierte vanligvis mellom 200 000 og 800 000 D-Marks avhengig av modell og utstyr. Det tilsvarer et sted mellom 740.000 og 3 millioner danske kroner tidligere.

Til tross for de høye prisene sa grunnlegger Ebert Schulz til WirtschaftsWoche for noen år siden at han aldri tjente penger på bilene.

– Det var ren lidenskap, sa gründeren-

Fremtiden til Isdera er usikker

På auksjoner har Isderas modeller oppnådd svært høye priser. For eksempel ble en Commendatore 112i solgt for 1,2 millioner euro i 2021. Det tilsvarer rundt 8,9 millioner danske kroner.

I 2016 solgte Ebert Schulz selskapet sitt til Sinfonia Automotive AG. De nye eierne inngikk et samarbeid med flere kinesiske partnere.

Sammen utviklet de en elektrisk sportsbil kalt Commendatore GT.

Den nye satsingen med Commendatore GT ble imidlertid ikke den forventede suksessen. Siden den gang har det vært veldig stille i og rundt Isdera.

Det er fortsatt uklart hvor mange ansatte som vil bli berørt av konkursen. Det er heller ikke kjent hva de neste trinnene vil være for resten av selskapet.

Verken selskapet selv eller bobestyrer Thomas Becker har så langt kommentert situasjonen overfor media. Fremtiden til det ikoniske merket er derfor usikker.

Hvis du er interessert i unike biler og spesialbygde kjøretøy, kan du finne mange flere historier på Boosted.dk. Vi skriver fortløpende om utviklingen.

Selv når det ender i konkurser eller enorme oppsigelsesrunder. Isdera AG er langt fra det eneste bilmerket som har brukket nakken den siste tiden. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

BYD saksøkt for slavehandel – 31 ansatte delte ett toalett

Kinesiske BYD er saksøkt for menneskehandel og dårlige arbeidsforhold...

Volkswagens mestselgende produkt er et ferdigmåltid

Volkswagen selger biler, men i virkeligheten er karriretten deres...

Dansk bilforhandler går med et tap på 51 millioner danske kroner.

Den tidligere danske bilimportøren KW Bruun kom ut av...

Ladeoperatør: Elbileiere betaler 70 prosent for mye

Enten er det ladeleverandørene som lurer elbileiere som kjører...

Bilgiganten får ny sjef – blør 870 millioner kroner

Informasjonsgiganten Stellantis har fått ny administrerende direktør. Det er...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som lar sjåfører lage sin egen syntetiske bensin ved hjelp av strøm fra solceller. En banebrytende...

Porsche slutter å selge brukte elbiler

I England oppfordrer Porsche-importøren sine forhandlere til å slutte å selge brukte elbiler. Årsaken er frykten for batteribranner. Porsche har stoppet bruktsalget av elbilen...

Dekkkrok koster ung mann førerkortet og 6000 kroner

En smultring på offentlig vei endte opp med å koste en ung mann førerkortet og en bot på 6000 kroner. Det er å «se...

Nissan Skyline beslaglagt for «antisosial kjøring»

Det er ikke bare i Danmark og Østerrike at myndighetene tar biler fra sjåførene. I Nord-Irland måtte en Skyline-eier overlevere nøklene til politiet torsdag...

Alpine bekrefter: Ny gatebil får V6-motor med 1000 hestekrefter

Alpine bekrefter at en superbil inspirert av Alpenglow-konseptet med V6-motor og 1000 hestekrefter har fått grønt lys. Alpine har som mål å lansere merkets...

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...