4. desember, 2024

Tyskland vil tvinge bilmerker til å hjelpe politiet

I Tyskland jobber flere statsministre med å pålegge bilmerkene å lage ekstra bilnøkler til politiet, slik at avlytting av sjåfører blir enklere.

Tyskland vurderer å gi politiet større fullmakter til å bryte seg inn i privatbiler for å installere overvåkings- og avlyttingsutstyr.

Dette skriver den tyske avisen Bild .

Ifølge et nytt lovforslag vil bilmerker som Volkswagen bli tvunget til å utlevere ekstra bilnøkler eller digitale adgangskoder slik at politiet kan få tilgang til biler og foreta avlytting.

Initiativet kommer fra Baden-Württemberg, hvor justisministeren har fått støtte fra landets øvrige rettsmyndigheter.

Dersom forslaget blir vedtatt, vil det tyske justisdepartementet utarbeide en konkret lovtekst, som deretter skal behandles av regjeringen.

LES OGSÅ: Tysk bilgigant i krise – skylder over 7,5 milliarder danske kroner

Politiet har allerede mulighet til å avlytte personer i bil, dersom de ellers kan få rettskjennelse. Nye tyverisikringer som moderne låsesystemer har imidlertid gjort det vanskeligere å installere avlyttingsutstyr.

– En effektiv kamp mot kriminalitet må ikke bremses av tekniske hindringer, sier Baden-Württembergs justisminister Marion Gentges (CDU).

Lovforslaget har tittelen "Lovfestet bistand fra tredjepart til åpning av choretoj" . Og i den understrekes det at bilprodusentenes samarbeid med politiet må styrkes for å sikre at ordensmakten kan utføre sine oppgaver.

Gentges påpeker at avlytting er spesielt avgjørende i saker om organisert kriminalitet og terrorbekjempelse. Ifølge henne er det ikke lenger akseptabelt at politiet må være avhengig av bilprodusentenes frivillige samarbeid, noe som kan være uforutsigbart.

Gentges understreker at det ofte er avgjørende å kunne overvåke fra innsiden av en bil, da samtaler typisk føres fritt og fri for de kriminelles ofte lyssky sjargong.

Samtidig kan bil GPS-systemer gi verdifull informasjon om bevegelsesmonstre. I regningen fra Baden-Württemberg står det at rundt hver tredje bil i dag er utstyrt med avanserte alarmsystemer.

Noe som gjør produsentenes hjelp – selv om den kan være under tvang – enda viktigere. –

– Det er nødvendig at vi kan overvinne disse teknologiske barrierene, ellers risikerer vi å miste viktige etterforskningsmuligheter», sier de tyske rettsmyndighetene.

Forslaget har vakt oppsikt og debatt, da det reiser spørsmål om balansen mellom sikkerhet og personvern, samt hvor langt staten kan gå i samarbeid med private selskaper.

Latest

Don't miss

Audi dumper prisen på A6 e-tron i Danmark

Audi i Danmark sier selv at den har fått...

Lekkasje viser hvordan Jaguars neste elbil ser ut

Fra 2026 skal Jaguar kun selge og bygge elbiler....

La du merke til det? Storebæltsbroen utførte et vilt triks

Etter år med forberedelser gjør Sund & Bælt seg...

Får 275 millioner i lønn – bildirektør gikk av i natt

Som direktør i Stellantis var Carlos Tavares klar til...

Elon Musk har fortsatt ikke lov til å få 400 milliarder danske kroner. av Tesla

En dommer i den amerikanske delstaten Delware har nok...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tidligere VW-direktør krever mye mer støtte til elbiler

Elbilene klarer seg ikke uten støtte. Omtrent slik kan den avgjørende direktøren i Volkswagen i England, Alex Smith, tolke teksten etter at regjeringen lemper...

Elbiler gikk amok i natt – politiet kan ikke gjøre noe

Natt til onsdag gikk det amok en oppdatering for en hel rekke av Volkswagens elbiler rundt om på Sjælland. Feilen utløste alarmene. En feil...

Tesla lukker Cybertruck-fabrik – ansatte sendt hjem

Fabrikkarbeiderne som bygger Tesla Cybertruck i Austin, Texas har blitt sendt hjem med lønn. Produksjonen er stengt frem til fredag. Tesla har midlertidig stengt...

Norge vil frita elbiler fra denne avgiften – igjen

Norge er ikke medlem av EU. Men landet har sluttet seg til EØS-samarbeidet og må derfor be om lov for å fjerne momsen på...

Kinesiske BYD er nå verdens 6. største bilmerke

Kinas BYD tar plassen som verdens 6. største bilmerke og er på vei til å overta Ford i rent volum hvis salget fortsetter. På...

Politiet må ikke sende ut stander til 10.000 bilister

10.000 bilister som har blitt blinket av fotokameraer i Tyskland slipper nå forelegget fordi politiet ikke kan behandle sakene innen fristen. 10.000 sjåfører i...

Problemer med elbilbatterier kan stenge flere bilmerker

Politisk har elbiler definitivt blitt big business. Men det er også ekstremt dyrt for bilmerkene når batteriene får problemer, viser en ny rapport. En...

Alle kommuner må nå innføre nullutslippssoner

Folketinget har nettopp vedtatt loven som gir alle Danmarks 98 kommuner rett til å innføre nullutslippssoner. Lover gjelder fra 1. januar 2025. Det danske...

Dansk bilgigant forsvinner, men lover ingen endringer

En av Danmarks eldste bilimportører ble tidligere i høst solgt til Global Auto Holdings Limited, som selv har levert et blodig regnskap. Nå skifter...

Formel 1-legenden ønsker å selge hele bilsamlingen sin

Den levende Formel 1-legenden Bernie Eccelstone ønsker å kvitte seg med hele bilsamlingen sin. Den 94 år gamle briten eier noen av verdens sjeldneste...

Clutchen i Nicklas' Skoda har holdt 1 million kilometer

Niklas Olssons Skoda Octavia har nesten en million kilometer. Og til og med med samme motor og clutch. – Jeg er veldig fornøyd. Niklas...

Ford Escort Mk.1 skal bygges igjen etter 49 år

Fans av Ford Escort Mk. Jeg kan godt begynne å finne både klapphatten og gleden. For 12. desember presenteres bilen igjen, 49 år etter...