I USA har republikanerne foreslått å innføre en ny avgift på biler. Hvis det blir en realitet, må folk i elbiler betale 10 ganger mer enn de i fossildrevne biler.
Med et nytt forslag ønsker republikanerne å innføre en nasjonal bilavgift i USA. Lederen av transportkomiteen, Sam Graves, står bak ideen.
Avgiften bør gjelde alle bileiere.
Elbileiere må imidlertid betale det aller meste av avgiften. I hovedsak er den nye avgiften ment å skaffe penger til landets forfalne veier.
Det amerikanske veinettet trenger mer omfattende reparasjoner. Men det mangler penger i statskassen til vedlikehold. Budsjettgapet er anslått til 140 milliarder kroner årlig.
Dette er hva Politico skriver.
Nåværende finansiering kommer hovedsakelig fra bensin- og dieselavgifter. Disse avgiftene har ikke økt siden 1993.
Fordi skattene ikke er justert for inflasjon, har staten tapt betydelige inntekter. Tapet er anslått til rundt 3 360 milliarder kroner over årene. Dette har skapt et stort økonomisk etterslep i det som kunne vært lappet eller nye veier bygget.
Kritikk av Sam Graves' forslag om bilavgift
Forslaget fra Sam Graves foreslår ulike årlige rater. Vanlige personbiler må betale omtrent 140 kroner. Hybridbiler vil koste omtrent 700 kroner.
Elbiler er underlagt den høyeste avgiften på omtrent 1400 kroner per år. Graves begrunner at elbiler ikke betaler drivstoffavgift.
– Nesten 40 stater har allerede en spesiell registreringsavgift for elbiler.
«Det er på tide at den føderale regjeringen innfører en avgift på elbiler som ikke har betalt bensin- eller dieselavgifter på flere år», sa Graves.
Drivstoffavgifter er hovedkilden til Highway Trust Fund. Det er her pengene brukes på å reparere, utvide eller bygge nye veier.
Graves' langsiktige mål er å erstatte den føderale bensinavgiften fullstendig med andre former for finansiering.
Kritikere har analysert konsekvensene for elbileiere. En avgift på 1400 kroner tilsvarer statsavgiften på litt over 4200 liter drivstoff.
Ifølge det amerikanske energidepartementet bruker en gjennomsnittlig bil omtrent 1630 liter bensin per år.
Elbilister vil derfor betale en uforholdsmessig stor andel sammenlignet med bensinbilister dersom forslaget blir vedtatt.
Fremtiden for elbiler og veifinansiering i USA
Forslaget møtte sterk motstand, selv innenfor Graves' eget parti. Partikollega Chip Roy kritiserte ideen sterkt.
– Er du helt gal?, sa Roy om frieriet.
Han finner det uforenlig med partiets prinsipp om begrenset statsmakt.
Roy har blitt fortalt at siktelsen bare kan være et «triks». Det er ment å gjøre budsjettet penere, men kan bli fjernet igjen senere.
Organisasjonen AmericanProgress.org anslår at forslaget kan koste amerikanske bileiere 49 milliarder kroner hvert år.
Organisasjonen påpeker også at den bredere lovpakken som forslaget er en del av inneholder store skattelettelser.
Ifølge analysen kan de rikeste 0,1 prosentene av amerikanerne se frem til et gjennomsnittlig skattekutt på omtrent 1,9 millioner kroner over en tiårsperiode.
Det er usikkert om Sam Graves' forslag vil bli gjennomført. Det samme kan sies her hjemme, hvor regjeringen nå planlegger å fjerne registreringsavgiften. Les mer om det her .