Juli var den 7. måneden på rad hvor interessen for elbiler kollapset i Tyskland. Nå begynner de nye elbilene, som ikke selges, å bli et akutt problem.
I Tyskland er det et stadig økende antall nye elbiler som ennå ikke er solgt. Og nå begynner antallet usolgte biler å bli et akutt problem.
Dette er skrevet avAutomobilwoche .
Selv bare lite brukte elbiler er det vanskelig å finne kjøpere i det hele tatt. Samtidig fortsetter prisene – også på nye biler – å falle.
Faktisk var økningen i tilbudet av elbiler på det tyske markedet i andre kvartal 2024 den største landet noen gang har registrert. Og det har bare fått prisene til å falle enda mer.
LES OGSÅ: Reservekor tar ledig Formel 1-plass fra Magnussen
Men bilistene biter ikke etter at den tyske regjeringen fjernet all støtte til elbilen med umiddelbar virkning i desember i fjor.
– Bølgen av elbiler som presser seg inn i markedet for brukte elbiler bygger seg for alvor opp for tiden, sier Christian Wittmann, bruktbilekspert i konsulentselskapet RPC, til Automobilwoche.
Det som skader sjåfører, banker og bilforhandlere mest er at restverdien på bilene ikke kan holde tritt med prisene bilene settes til i de ulike markedene.
Derfor er mange elbileiere, også her i Danmark, overrasket over at bilene deres gjør dem teknisk insolvente. Det betyr at de sitter igjen med et produkt som er langt mindre verdt enn det de kjøpte det for. Faktisk er bilene så lite verdt at sjåfører med lån på bilene fortsatt i mange tilfeller sitter igjen med et ubetalt lån.
Ifølge Automobilwoche fører situasjonen i Tyskland til at landets bilforhandlere eksporterer biler til andre forhandlere utenfor Tyskland, fremfor å selge dem til bilister. Det er rett og slett mer penger i det.
Men det går tregt å få unna bilene. Selv når eksporten tas i betraktning, var det i juni fortsatt 100.000 nye elbiler på lager hos forhandlere rundt om i Tyskland.