Den ble kåret til 'Årets motor' flere ganger. Men siden den gang har det vist seg at tannremmen på spesielt en rekke av Stellantis sine PureTech-motorer gir fatale feil. Nå får kunder i Tyskland 10 års garanti.
Den problematiske PureTech-motoren fra Stellantis-gruppen utløser nå 10 års garanti i Tyskland. Motoren, en tresylindret bensinmotor med registerreim i oljebad, er brukt i en rekke modeller fra Peugeot, Opel og Citroën.
Tilgjengelig i 1,0- og 1,2-liters versjoner, ble Puretech-motoren en tid fremhevet for sin kombinasjon av økonomi og relativt "overskudd".
Utformingen av PureTech-motoren har imidlertid vist seg å ha en betydelig svakhet. Motoren bruker en tannrem som lever av olje, en design som også finnes i Fords Ecoboost-motor.
Erfaring viser at begge disse motortypene har en tendens til å utvikle feil, ofte relatert til problemer med registerremmen.
Dette er skrevet av tyske Auto Motor und Sport .
Selv ved regelmessig vedlikehold kan tannremmen i Puretech-motoren få utilstrekkelig smøring i oljebadet. Noe som kan føre til alvorlige motorproblemer. Inkludert i verste fall en total motorhavari. Å bytte registerreim er også en kostbar affære.
I de nyere generasjonene av Puretech-motoren har Stellantis byttet ut tannremmen med en mer robust tannkjede.
For eiere av eldre modeller med det problematiske registerremmen tilbyr Stellantis nå en utvidet garanti på 10 år eller 175 000 kilometer. Men under strenge betingelser. Blå. service må følges til punkt og prikke.
For å lette prosessen for bekymrede kunder har Stellantis lansert en nettside hvor bileiere kan sende inn garantikrav og dokumentasjon på nett. Tjenesten er i utgangspunktet tilgjengelig i Frankrike og Spania.
Men den vil snart også være tilgjengelig i Tyskland. Det er ikke kjent om ordningen nå eller på et senere tidspunkt utvides til Danmark.
Den utvidede garantien er et skritt i riktig retning for å løse problemene som eiere av biler med Puretech-motor har opplevd. Det er imidlertid verdt å merke seg at garantien kun dekker spesifikke problemer knyttet til registerremmen.
Forbrukere som vurderer å kjøpe en bil med en PureTech-motor bør undersøke motorens historie og eventuelle garantibetingelser grundig.
Det er viktig å være klar over at selv om en bil er dekket av en garanti, kan det fortsatt være kostnader forbundet med reparasjoner. Det er derfor alltid lurt å ha en dialog med forhandleren om hva garantien dekker akkurat.
Boosted har allerede skrevet om den problematiske PureTech-motoren. Det var en slik i Eva Johannesens Citroën C1. Importøren i Danmark ønsket heller ikke å hjelpe Eva, da registerremmen ødela motoren i bilen hennes. Les mer om den saken her .