22. januar, 2025

Utskjelt motor har fatal feil – eiere får 10 års garanti

Den ble kåret til 'Årets motor' flere ganger. Men siden den gang har det vist seg at tannremmen på spesielt en rekke av Stellantis sine PureTech-motorer gir fatale feil. Nå får kunder i Tyskland 10 års garanti.

Den problematiske PureTech-motoren fra Stellantis-gruppen utløser nå 10 års garanti i Tyskland. Motoren, en tresylindret bensinmotor med registerreim i oljebad, er brukt i en rekke modeller fra Peugeot, Opel og Citroën.

Tilgjengelig i 1,0- og 1,2-liters versjoner, ble Puretech-motoren en tid fremhevet for sin kombinasjon av økonomi og relativt "overskudd".

Utformingen av PureTech-motoren har imidlertid vist seg å ha en betydelig svakhet. Motoren bruker en tannrem som lever av olje, en design som også finnes i Fords Ecoboost-motor.

Erfaring viser at begge disse motortypene har en tendens til å utvikle feil, ofte relatert til problemer med registerremmen.

Dette er skrevet av tyske Auto Motor und Sport .

Selv ved regelmessig vedlikehold kan tannremmen i Puretech-motoren få utilstrekkelig smøring i oljebadet. Noe som kan føre til alvorlige motorproblemer. Inkludert i verste fall en total motorhavari. Å bytte registerreim er også en kostbar affære.

I de nyere generasjonene av Puretech-motoren har Stellantis byttet ut tannremmen med en mer robust tannkjede.

For eiere av eldre modeller med det problematiske registerremmen tilbyr Stellantis nå en utvidet garanti på 10 år eller 175 000 kilometer. Men under strenge betingelser. Blå. service må følges til punkt og prikke.

For å lette prosessen for bekymrede kunder har Stellantis lansert en nettside hvor bileiere kan sende inn garantikrav og dokumentasjon på nett. Tjenesten er i utgangspunktet tilgjengelig i Frankrike og Spania.

Men den vil snart også være tilgjengelig i Tyskland. Det er ikke kjent om ordningen nå eller på et senere tidspunkt utvides til Danmark.

Den utvidede garantien er et skritt i riktig retning for å løse problemene som eiere av biler med Puretech-motor har opplevd. Det er imidlertid verdt å merke seg at garantien kun dekker spesifikke problemer knyttet til registerremmen.

Forbrukere som vurderer å kjøpe en bil med en PureTech-motor bør undersøke motorens historie og eventuelle garantibetingelser grundig.

Det er viktig å være klar over at selv om en bil er dekket av en garanti, kan det fortsatt være kostnader forbundet med reparasjoner. Det er derfor alltid lurt å ha en dialog med forhandleren om hva garantien dekker akkurat.

Boosted har allerede skrevet om den problematiske PureTech-motoren. Det var en slik i Eva Johannesens Citroën C1. Importøren i Danmark ønsket heller ikke å hjelpe Eva, da registerremmen ødela motoren i bilen hennes. Les mer om den saken her .

Latest

Don't miss

Seer-godkjent Subaru som 'aldri' kan repareres

En synsk og en bilforhandler har fått ørene i...

Samsung hevder å ha revolusjonert elbiler

Sørkoreanske Samsung hevder nå å ha utviklet et såkalt...

Kun én av fem tyskere vurderer å bytte til elbil

Mens salget av nye elbiler stupte i Tyskland innen...

Renault i vekst: Rekordsalg og ambisiøse planer for elbiler i Danmark

Det er fart hos Renault – både i Danmark...

Jaguars egne ansatte hader nyt «woke»-logo

Jaguar skal kun bygge elbiler fra 2026. Og det...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Firma bag dansk bilforretning fyrer 350 folk ekstra

Norske Schibsted Media, som bl.a. eier flere store aviser og danske Bilbasen, sier nå opp ytterligere 350 ansatte i Norden og Polen. Det norske...

Storbank advarer: Volvo kan bli forbudt i USA

Selv om Donald Trump nå er president i USA igjen, har han ingen intensjon om å endre sin forgjengers forbud mot kinesiske biler. Det...

Flere bilmerker har forbud mot å selge sjåførdata

General Motors har fått beskjed om at de i en periode på fem år ikke må selge bilistenes data videre til tredjeparter. Forbudet rammer...

Citroën 2CV kommer tilbake etter 35 år ute av produksjon

Den originale Citroën 2CV var i produksjon hele veien fra 1948 til 1990. Og etter 35 år borte fra samlebåndet kommer bilen tilbake, skriver...

Bilmerke starter produksjonen på nytt etter betalingsstans

Ineos startet i forrige uke produksjonen på nytt ved et tidligere Mercedes-anlegg i Frankrike etter at det ble klart at underleverandøren Recaro er reddet....

Den første Tesla Cybertruck er blitt lovlig i Norge

Det burde egentlig ikke være mulig. Men nå har den første Tesla Cybertruck fått norske bilskilt. Og til og med helt lovlig. Tesla Cybertruck...

Politiet ga den 'dansende' elbilen fra BYD et stort rop

Det store partytrikset til Yungwang U9, eid av kinesiske BYD, er at den kan danse. Det var imidlertid ikke politiet helt fornøyd med. Politiet...

600 000 hybrider er tilbakekalt – kan brenne opp

Kia tilbakekaller nå hele 600.000 plug-in hybrider fordi det er fare for at bilene tar fyr etter en kortslutning. Kia har annonsert en global...

EU er på vei med enda mer støtte til elbiler

Tysklands forbundskansler Olaf Scholz sier han er «glad» for at det nå er enda mer støtte på vei til den delen av Europas bilindustri...

Batteriselskapsrett elbil som lader på 8,5 minutter

En batteripakke som er så rask at den lades til 80 prosent på 8,5 minutter. Dette lover kinesiske Svolt nå. Den kinesiske batteriprodusenten Svolt...

Porsche skal sette en bensinmotor i en ren elbil

Porsches salg av elbiler henger etter. Så nå undersøker tyskerne muligheten for å gjenopplive Macan som bensinbil, sier økonomidirektøren. Tyske Porsche er nå så...

Polestar Energy gjør hjemmelading smartere og billigere for danske elbileiere

Polestar Energy har gjort det enklere for danske elbileiere å spare penger på lading hjemme. Her forklarer vi hvordan. Med den nye Polestar Energy-appen...