Utskjelt motor har fatal feil – eiere får 10 års garanti

Den ble kåret til 'Årets motor' flere ganger. Men siden har det vist seg at spesielt tannremmen på en rekke av Stellantis sine PureTech-motorer gir fatale feil. Nå får kunder i Tyskland 10 års garanti.

Den problematiske PureTech-motoren fra Stellantis-gruppen utløser nå 10 års garanti i Tyskland. Motoren, en tresylindret bensinmotor med registerreim i oljebad, er brukt i en rekke modeller fra Peugeot, Opel og Citroën.

Tilgjengelig i 1,0- og 1,2-liters versjoner, ble Puretech-motoren en tid fremhevet for sin kombinasjon av økonomi og relativt "overskudd".

Utformingen av PureTech-motoren har imidlertid vist seg å ha en betydelig svakhet. Motoren bruker en tannrem som lever av olje, en design som også finnes i Fords Ecoboost-motor.

Erfaring viser at begge disse motortypene har en tendens til å utvikle feil, ofte relatert til problemer med registerremmen.

Dette er skrevet av tyske Auto Motor und Sport .

Selv ved regelmessig vedlikehold kan tannremmen i Puretech-motoren få utilstrekkelig smøring i oljebadet. Noe som kan føre til alvorlige motorproblemer.

Inkludert i verste fall en total motorhavari. Å bytte registerreim er også en kostbar affære.

I de nyere generasjonene av Puretech-motoren har Stellantis byttet ut tannremmen med en mer robust tannkjede.

For eiere av eldre modeller med det problematiske registerremmen tilbyr Stellantis nå en utvidet garanti på 10 år eller 175 000 kilometer. Men under strenge betingelser. Blå. service må følges til punkt og prikke.

For å lette prosessen for bekymrede kunder har Stellantis lansert en nettside hvor bileiere kan sende inn garantikrav og dokumentasjon på nett. Tjenesten er i utgangspunktet tilgjengelig i Frankrike og Spania.

Men den vil snart også være tilgjengelig i Tyskland. Det er ikke kjent om ordningen nå eller på et senere tidspunkt utvides til Danmark.

Den utvidede garantien er et skritt i riktig retning for å løse problemene som eiere av biler med Puretech-motor har opplevd. Det er imidlertid verdt å merke seg at garantien kun dekker spesifikke problemer knyttet til registerremmen.

Forbrukere som vurderer å kjøpe en bil med en PureTech-motor bør undersøke motorens historie og eventuelle garantibetingelser grundig.

Det er viktig å være klar over at selv om en bil er dekket av en garanti, kan det fortsatt være kostnader forbundet med reparasjoner.

Det er derfor alltid lurt å ha en dialog med forhandleren om hva garantien dekker akkurat.

Boosted har allerede skrevet om den problematiske PureTech-motoren. Det var en slik i Eva Johannesens Citroën C1.

Importøren i Danmark ønsket heller ikke å hjelpe Eva, da registerremmen ødela motoren i bilen hennes. Les mer om den saken her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

BYD-forhandlere går konkurs på rad – kundene er rasende

Hjemme i Kina har BYD plutselig og uten forvarsel...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi...

Spillapper: Hvorfor mobilfokuserte strategier trives i Danmark

Spillapper blomstrer blant danske spillere – og har faktisk...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...