3. mars, 2025

Venstre vil forby offentlige kjøp av kinesiske elbiler

Det må bli slutt på kinesiske elbiler for hjemmesykepleie, for eksempel. Det mener i hvert fall Venstre. Flere partier ser positivt på ideen.

Venstre vil innføre restriksjoner på offentlige myndigheters kjøp av elbiler produsert i Kina.

Partiet forbød det fordi det var opptatt av datasikkerhet i biler. Ifølge Venstre kan data fra kinesiske biler havne i hendene på den kinesiske staten. Partiet mener dagens EU-regler om offentlige anskaffelser favoriserer kinesiske produsenter.

Dette skriver Berlingske .

SF, Høyre og Liberal Alliance har meldt interesse for Venstres forslag. Før et lovforslag fremmes, skal det drøftes med næringsminister Morten Bodskov (S).

Venstres finans- og økonomiske talsmann, Hans Andersen, understreker at kinesiske biler utgjør et datasikkerhetsproblem.

Både private og offentlig eide biler er et problem

Partiet foreslår at anskaffelsesreglene endres slik at kinesiske elbiler ikke vurderes i offentlige anbud med mindre det er sikkerhet om hvor dataene fra bilene havner.

Hans Andersen er bekymret for at data fra både offentlige og privateide biler kan strømme i retning den kinesiske staten.

EUs anskaffelsesregler, som sikrer fri konkurranse, krever åpenhet og likebehandling.

Offentlige myndigheter har rett til å sette kriterier for anbud, som forhold mellom pris og kvalitet, rekkevidde eller ergonomi.

Kriterier som direkte utelukker visse nasjonaliteter eller selskaper er ikke tillatt. Datasikkerhetskriterier kan imidlertid i prinsippet anvendes.

Socialdemokratiets nærings- og finansordfører, Benny Engelbrecht, kaller Venstres forslag «sympatisk».

Han viser til at EU setter rammene for anskaffelsesreglene og at diskusjonen må foregå i EU. Benny Engelbrecht mener det er fornuftig å undersøke mulighetene innenfor dansk lovgivning for å sikre at sikkerheten ivaretas.

Han mener partiet i regjering er villig til å diskutere saken nærmere.

Kinesiske BYD er den største leverandøren av elbiler til danske kommuner. I 2024 har BYD vunnet anbud på rundt 500 biler. Diskusjonen om datasikkerhet og kinesiske biler foregår i en tid hvor elbiler generelt blir mer utbredt.

Elbiler, som genererer og overfører store mengder data, gjør spørsmålet om sikkerhet stadig mer aktuelt.

Offentlige anskaffelser av elbiler krever grundige vurderinger. Offentlige myndigheter vil trolig inkludere datasikkerhet i anbudsmaterialet ved kjøp av denne typen biler.

Offentlig bevissthet om sikkerheten til elektriske kjøretøy kan påvirke regelverket for elektriske kjøretøy i fremtiden. Det er ikke bare her det er bekymrede rynker når det kommer til kjøp av kinesiske biler.

I Sverige advarer en cybersikkerhetsprofessor direkte mot å avsløre hemmeligheter i Volvo-modeller bygget etter at merket kom på kinesiske hender. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Tesla stuper i Europa – salget er halvert

Mens andre bilmerker med elbiler på sine programmer gjør...

Slutt etter 6 år – Polestar legger ned

Som det første av totalt 60 utstillingslokaler åpnet Polestar...

Hever lønnen – bilsjef tjener 250.000 kroner dagen

Volvo Group har hevet lønnen til administrerende direktør Martin...

Superbillig batteri for elbiler som skal være laget av papir

En batteripakke laget for elbiler tom for papir? Ja,...

Lasses ulovlige bilskilt skaper fortsatt problemer for politiet

Lasse Markmoller Hansen ble landskjent da bilskiltet 'UKJENT' påførte...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volkswagen dropper disse biler – «Vi har ikke råd»

Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede Volkswagen Arteon. Direktør Thomas Schäfer innrømmer at merket ikke lenger har råd. Volkswagen dropper nisjemodeller....

Slutt etter 6 år – Polestar legger ned

Som det første av totalt 60 utstillingslokaler åpnet Polestar i Oslo sentrum. Lokalene er nå okkupert. Flere stenginger er på vei. Polestar går bort...

Slik ser Volkswagen ID.1 ut – koster 150.000 kroner

Volkswagen ID.1 presenteres onsdag, men tyskerne har allerede hevet prisen på bilen til 150.000 kroner. Vi forventer det fordi Volkswagen sier det. Det betyr...

De fleste elbiler er dritt, sier bildirektør

Han trakk seg nettopp fra Lucid Motors. Men det stopper ikke Peter Rawlinson fra å kritisere «de fleste elektriske biler» som dritt. Mange bilmerker...

Introduksjon til SquadBall-universet: En kveld for lidenskapelige bilentusiaster

SquadBall inviterer til en helt spesiell kveld på Haaning Collection i Bagsværd, hvor lidenskapen for bil, unike opplevelser og sterke nettverk står i sentrum....

Garantien gikk ut – nå skal elbilen repareres for 246.000 kr.

Da Zohir Kouabache tok sin fem år gamle Audi e-tron inn til service, fikk han beskjed om at bilen trengte reparasjoner for en kvart...

Bilstyrelsen taper – slik kan skiltene nå plasseres

Biltilsynet har så langt slått ned på motorsyklister dersom skiltskiltet deres ikke var på linje med bakhjulet. Men det er løgn, sier Riksskatteretten. Det...

Årets laveste – Bensinprisene stuper i Danmark

Danskene kan nå tydelig føle at makten har endret seg i USA. Bensinprisene har falt til sitt laveste nivå i år. Prisene på bensin...

Dansk bilimportør tjener nesten 1 milliard i 2024

Bilimportøren Semler Gruppen, som er ansvarlig for import av Volkswagen Group-modeller i Danmark, tjente nesten 1 milliard før skatt i 2024. Semler Group, Danmarks...

Går av etter 43 år – Lars vil ikke selge elbiler

Etter over fire tiår stenger Assens Bil Center på Fyn. Eier Lars Hindsgaul ønsker ikke å selge elbiler og legger ned virksomheten. Assens Bil...

Stefans Audi må vrakes fordi Q8 ble gal

Det var Q8 og ikke Stefan som helte feil drivstoff i bilen. Men nå skal den 13 år gamle Audi A6 uansett vrakes. Noe...

Tesla i ny lavkonjunktur – har havnet på den fryktede hatlisten

Teslas salg i Norge falt betydelig i februar. En førsteamanuensis fra Universitetet i Bergen har imidlertid en enkel forklaring på dette. Tesla har havnet...