Mot Victoria Deichmann. En av sjåførene som takler de nå lovlige 34,5 meter lange lastebilene. Nye regler åpner for rekordbrytende lastebilkonvoier.
Victoria Deichmann er en av sjåførene som nå kjører de nå lovlige 34,5 meter lange lastebilene på svenske veier.
Arbeidsplassen hennes i Jönköping har blitt sentrum for en ny æra innen transport, takket være nye forskrifter i Sverige. Krysset med de store lastebilkonvoiene er en ny opplevelse.
For Victoria Deichmann har arbeidsdagen blitt annerledes. Hun er en av få som kjører de nye, ekstra lange lastebilene til logistikkselskapet Bring.
– Det er en utfordring, men veldig gøy, sier Victoria om sitt nye ansvar.
Scaniaen hennes måler hele 34,5 meter med lastebilen. Dette krever spesiell oppmerksomhet i trafikken.
«Det blir en annen type kjøring – spesielt i rundkjøringer og i bakker», forklarer hun. Dette stiller nye krav til sjåførens ferdigheter.
Det er nye regler i Sverige, implementert fra 1. desember 2023, som tillater økt kjøretøylengde. Dette har åpnet for bruk av rekordlange lastebiler. De samme reglene trådte i kraft i Danmark bare én måned senere.
Logistikkselskapet Bring har omfavnet de nye mulighetene. De har nylig lagt til åtte nye lange lastebiler i flåten sin. Bring bruker nå totalt 16 av spesialkjøretøyene på svenske veier.
Det krever tilvenning å kjøre den gigantiske Scaniaen
Det er ikke uten utfordringer å manøvrere et 34,5 meter langt lastebiltog. Victoria Deichmanns kommentarer om rundkjøringer og bakker peker på de spesifikke situasjonene der den ekstra lengden merkes. Presisjon og fremsyn er nøkkelord.
De lange lastebilene er konstruert for å optimalisere godstransporten. De kan transportere opptil 50 prosent mer last enn en konvensjonell 24-meters lastebil. Dette betyr færre turer for å flytte den samme mengden varer.
En av de positive effektene er en forventet reduksjon i utslipp. Ifølge Transportstyrelsen kan utslippene reduseres med fire til seks prosent. Det skjer når lengre lastebiler erstatter kortere alternativer på passende ruter.
For å støtte bruken av de nye tunge lastebilene har Bring også investert i anleggene sine. Selskapet har bygget en ny, spesialbygd bilvaskehall. Den er stor nok til å romme kjøretøy opptil 34,5 meter lange.
Erik Roth, konserndirektør i Bring, forklarer bakgrunnen for investeringen.
– Det er en viktig del av arbeidet vårt å redusere klimapåvirkningen samtidig som vi møter kundenes økende transportbehov.
Nye regler og fremtiden for godstransport
Roth utdyper: «Ved å bruke lengre kjøretøy kan vi transportere mer gods med færre turer – noe som reduserer både utslipp og belastningen på veinettet.» Det er et skritt mot mer effektiv logistikk.
Situasjonen i Danmark er også verdt å merke seg. Lignende regler for lengre lastebiler trådte i kraft rundt årsskiftet. Det danske samferdselsdepartementet har imidlertid ennå ikke gitt et direkte bud på CO2-besparelser.
For sjåfører som Victoria Deichmann er de nye, lange lastebilene en spennende utvikling. Det krever nye ferdigheter og en annen tilnærming til korset. Men det er også en mulighet til å være i forkant av utviklingen av transportnæringen.
Den økte effektiviteten og de potensielle miljøfordelene gjør lange lastebiler spesielt interessante for bransjen.
Erfaringen fra Sverige og sjåfører som Victoria vil være viktig. De kan forme standardene for fremtidens godstransport.
Innføringen av de 34,5 meter lange lastebiltogene er et betydelig skritt. Spesielt fordi en ny bompenger nå også gjelder for lastebiler i Danmark. Les mer om det her .