Volkswagen i gigantisk flopp: Har solgt 9 elbiler

Volkswagen skulle selge den elektriske Passat, ID.7, i USA, men trakk seg tidligere denne mรฅneden. I Kina er salget rett og slett en katastrofe med bare 9 salg.

Volkswagen ID.7, den nye elektriske Passat, har hatt en vanskelig start pรฅ livet i verdens viktigste bilmarked โ€“ Kina.

Dette melder CarNewsChina .

Salgstallene for januar tegnet et bilde av en komplett flopp. Faktisk ble bare ni ID.7 solgt til kineserne i hele januar mรฅned.

Dette stรฅr i sterk kontrast til suksessen pรฅ hjemmemarkedet i Tyskland, hvor bilen var den mest solgte elbilen i samme periode.

Volkswagen har aldri solgt sรฅ fรฅ eksemplarer av en modell til den ellers sรฅ grรฅdige kineseren. Kina var forรธvrig det siste markedet som Volkswagen bygde en helt spesiell motor for.

En motor som nรฅ hรธrer fortiden til. Les mer om det her .

ID.7 Vizzion har ikke klart รฅ tiltrekke seg et tilstrekkelig antall kunder, til tross for en betydelig prisreduksjon.

Ved lansering kostet den bakhjulsdrevne modellen cirka 221.000 danske kroner. Men prisen er nรฅ satt ned til rundt 189.000 kroner. Slik sett er det den firehjulsdrevne versjonen som koster rundt 221.000 kroner.

Det er ikke bare ID.7 som har hatt problemer med รฅ fรฅ tak i kinesiske bilkjรธpere. Volkswagen solgte totalt 4.552 elbiler i Kina i januar, et fall pรฅ 71 prosent sammenlignet med samme periode รฅret fรธr.

Kinesisk nyttรฅr kan imidlertid ha hatt en negativ innvirkning pรฅ salgstallene.

Volkswagens mest populรฆre modell, ID.3, solgte 2.623 enheter i januar, som ogsรฅ er en nedgang pรฅ 65,5 prosent.

ID.4 X og ID.4 Crozz, to lignende modeller produsert i samarbeid med ulike kinesiske partnere, utgjorde henholdsvis 1020 og 889.

Volkswagen har bygget sine elbiler i Kina gjennom tre ulike partnerskap med SAIC, FAW og JAC.

ID.7 Vizzion ble utviklet i samarbeid med FAW og har vรฆrt pรฅ markedet i to mรฅneder. Men salget har vรฆrt minimalt. En lignende modell, ID.7 S, utviklet med SAIC, er heller ingen suksess.

Til tross for utfordringene i Kina, har Volkswagen hatt stรธrre suksess med ID.7 i andre markeder. I Tyskland var ID.7 den mest solgte elbilen i januar.

Flere faktorer kan ha bidratt til det lave salget av ID.7 i Kina. Yngre kinesiske kunder har andre preferanser enn eldre.

Spesielt yngre sjรฅfรธrer verdsetter funksjoner som sรธmlรธs internettforbindelse i bilen, trรฅdlรธse oppdateringer, underholdning og en god brukeropplevelse. Dette er omrรฅder der Volkswagen kanskje ikke klarte รฅ leve opp til forventningene.

I alle fall er tyskerne sรฅ besatt av programvare at de har kastet ut hele sin egenutviklede virksomhet kalt Cariad. En investering pรฅ minst 45 milliarder danske kroner.

Nรฅ har tyskerne pumpet tilsvarende belรธp inn i bilmerket Rivian. Alt i hรฅp om at amerikanere er bedre pรฅ programvare.

Videre er det kinesiske markedet for elbiler mettet, og kinesiske kunder foretrekker generelt SUV-er fremfor sedaner. ID.7s design som sedan kan derfor ha vรฆrt en ulempe pรฅ det kinesiske markedet.

Modell Salg Produsent MoM ร…r til รฅr Markedsandel
Volkswagen ID.3 2.623 SAIC-VW -69,0 % โ†“ -65,5 % โ†“ 0,15 %
Volkswagen ID.4 X 1020 SAIC-VW -70,0 % โ†“ -37,2 % โ†“ 0,06 %
Volkswagen ID.4 Crozz 889 FAW-Volkswagen -59,3 % โ†“ -75,5 % โ†“ 0,05 %
Volkswagen ID.7 VIZZION 9 FAW-Volkswagen -97,7 % โ†“ -99,6 % โ†“ 0,0 %
Volkswagen ID.6 Crozz 9 FAW-Volkswagen -93,9 % โ†“ -97,9 % โ†“ 0,0 %
Volkswagen ID.6 X 2 SAIC-VW 0,0 % โ†‘ -99,3 % โ†“ 0,0 %

Forklaring:

  • Modell: Den spesifikke Volkswagen elbilmodellen.
  • Salg: Antall solgte enheter i den aktuelle perioden (sannsynligvis januar 2024, basert pรฅ konteksten).
  • Produsent: Joint venture eller partnerskap som produserer bilen i Kina.
  • MoM (mรฅned-over-mรฅned): Endring i salg sammenlignet med forrige mรฅned (i prosent).
  • YoY (Year-over-Year): Endring i salg sammenlignet med samme mรฅned รฅret fรธr (i prosent).
  • Markedsandel: Andel av totalmarkedet for elbiler som modellen har (i prosent).

Symboler:

  • โ†“: Indikerer en nedgang i salget.
  • โ†‘: Indikerer en รธkning i salget.

Ytterligere merknader:

  • Dataene viser en generell nedgang i salget av Volkswagen elbiler i Kina, spesielt for ID.7 Vizzon.
  • Dette kan skyldes ulike faktorer som markedsforhold, konkurranse og endringer i forbrukernes preferanser.


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbil kommer til Danmark โ€“ prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere รฅrs forsinkelse nรฅ sikter...

Drรธmmer om Formel 1 โ€“ Danske Alba fรฅr millionkontrakt

Den 16 รฅr gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen...

Lamborghini-forhandler tatt for รฅ lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt pรฅ fersken i en...

Tesla kollapser i nok et land โ€“ 45 prosent er borte

Spanjolene gjรธr det, svenskene gjรธr det. Og nรฅ vender...

Ford taper 38 milliarder kroner pรฅ elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere รฅr. Men det...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...