Volkswagen skulle selge den elektriske Passat, ID.7, i USA, men trakk seg tidligere denne mรฅneden. I Kina er salget rett og slett en katastrofe med bare 9 salg.
Volkswagen ID.7, den nye elektriske Passat, har hatt en vanskelig start pรฅ livet i verdens viktigste bilmarked โ Kina.
Dette melder CarNewsChina .
Salgstallene for januar tegnet et bilde av en komplett flopp. Faktisk ble bare ni ID.7 solgt til kineserne i hele januar mรฅned.
Dette stรฅr i sterk kontrast til suksessen pรฅ hjemmemarkedet i Tyskland, hvor bilen var den mest solgte elbilen i samme periode.
Volkswagen har aldri solgt sรฅ fรฅ eksemplarer av en modell til den ellers sรฅ grรฅdige kineseren. Kina var forรธvrig det siste markedet som Volkswagen bygde en helt spesiell motor for.
En motor som nรฅ hรธrer fortiden til. Les mer om det her .
ID.7 Vizzion har ikke klart รฅ tiltrekke seg et tilstrekkelig antall kunder, til tross for en betydelig prisreduksjon.
Ved lansering kostet den bakhjulsdrevne modellen cirka 221.000 danske kroner. Men prisen er nรฅ satt ned til rundt 189.000 kroner. Slik sett er det den firehjulsdrevne versjonen som koster rundt 221.000 kroner.
Det er ikke bare ID.7 som har hatt problemer med รฅ fรฅ tak i kinesiske bilkjรธpere. Volkswagen solgte totalt 4.552 elbiler i Kina i januar, et fall pรฅ 71 prosent sammenlignet med samme periode รฅret fรธr.
Kinesisk nyttรฅr kan imidlertid ha hatt en negativ innvirkning pรฅ salgstallene.
Volkswagens mest populรฆre modell, ID.3, solgte 2.623 enheter i januar, som ogsรฅ er en nedgang pรฅ 65,5 prosent.
ID.4 X og ID.4 Crozz, to lignende modeller produsert i samarbeid med ulike kinesiske partnere, utgjorde henholdsvis 1020 og 889.
Volkswagen har bygget sine elbiler i Kina gjennom tre ulike partnerskap med SAIC, FAW og JAC.
ID.7 Vizzion ble utviklet i samarbeid med FAW og har vรฆrt pรฅ markedet i to mรฅneder. Men salget har vรฆrt minimalt. En lignende modell, ID.7 S, utviklet med SAIC, er heller ingen suksess.
Til tross for utfordringene i Kina, har Volkswagen hatt stรธrre suksess med ID.7 i andre markeder. I Tyskland var ID.7 den mest solgte elbilen i januar.
Flere faktorer kan ha bidratt til det lave salget av ID.7 i Kina. Yngre kinesiske kunder har andre preferanser enn eldre.
Spesielt yngre sjรฅfรธrer verdsetter funksjoner som sรธmlรธs internettforbindelse i bilen, trรฅdlรธse oppdateringer, underholdning og en god brukeropplevelse. Dette er omrรฅder der Volkswagen kanskje ikke klarte รฅ leve opp til forventningene.
I alle fall er tyskerne sรฅ besatt av programvare at de har kastet ut hele sin egenutviklede virksomhet kalt Cariad. En investering pรฅ minst 45 milliarder danske kroner.
Nรฅ har tyskerne pumpet tilsvarende belรธp inn i bilmerket Rivian. Alt i hรฅp om at amerikanere er bedre pรฅ programvare.
Videre er det kinesiske markedet for elbiler mettet, og kinesiske kunder foretrekker generelt SUV-er fremfor sedaner. ID.7s design som sedan kan derfor ha vรฆrt en ulempe pรฅ det kinesiske markedet.
Modell | Salg | Produsent | MoM | ร r til รฅr | Markedsandel |
---|---|---|---|---|---|
Volkswagen ID.3 | 2.623 | SAIC-VW | -69,0 % โ | -65,5 % โ | 0,15 % |
Volkswagen ID.4 X | 1020 | SAIC-VW | -70,0 % โ | -37,2 % โ | 0,06 % |
Volkswagen ID.4 Crozz | 889 | FAW-Volkswagen | -59,3 % โ | -75,5 % โ | 0,05 % |
Volkswagen ID.7 VIZZION | 9 | FAW-Volkswagen | -97,7 % โ | -99,6 % โ | 0,0 % |
Volkswagen ID.6 Crozz | 9 | FAW-Volkswagen | -93,9 % โ | -97,9 % โ | 0,0 % |
Volkswagen ID.6 X | 2 | SAIC-VW | 0,0 % โ | -99,3 % โ | 0,0 % |
Forklaring:
- Modell: Den spesifikke Volkswagen elbilmodellen.
- Salg: Antall solgte enheter i den aktuelle perioden (sannsynligvis januar 2024, basert pรฅ konteksten).
- Produsent: Joint venture eller partnerskap som produserer bilen i Kina.
- MoM (mรฅned-over-mรฅned): Endring i salg sammenlignet med forrige mรฅned (i prosent).
- YoY (Year-over-Year): Endring i salg sammenlignet med samme mรฅned รฅret fรธr (i prosent).
- Markedsandel: Andel av totalmarkedet for elbiler som modellen har (i prosent).
Symboler:
- โ: Indikerer en nedgang i salget.
- โ: Indikerer en รธkning i salget.
Ytterligere merknader:
- Dataene viser en generell nedgang i salget av Volkswagen elbiler i Kina, spesielt for ID.7 Vizzon.
- Dette kan skyldes ulike faktorer som markedsforhold, konkurranse og endringer i forbrukernes preferanser.