Volvo mener de har kommet så langt med oppfinnelsen av et nytt batteri og ladeteknologien for å matche bensinbilen som det kinesiske merket vil ha patent på.
Volvo har søkt patent på en revolusjonerende batteriteknologi som potensielt kan eliminere en av de største hindringene for elbiler: lange ladetider. Målet er å oppnå ladehastigheter som matcher tiden det tar å fylle bensin på en bensinbil.
I patentsøknaden innlevert til European Patent Office beskriver Volvo en ny design for battericeller. Den nye teknologien fokuserer på å redusere varmeutviklingen under lading, som er en nøkkelfaktor for å muliggjøre raskere lading.
Det skriver Carmoses .
– Lading av en elbil krever et nøye design og avbøtende systemvalg av flere parametere knyttet til motstandsvarmetap, karboneffekt, celleelektrolytttemperatur og et mulig sammenbrudd, samtidig som man streber etter å levere en rask ladeopplevelse som kan matche en forbrenningsmotor, Volvo skriver i patentsøknaden.
Volvos nye design skiller seg fra tradisjonelle battericeller ved å bøye batteriets elektrodeklaffer mot midten av cellen. Denne endringen forbedrer elektrisk ledningsevne og reduserer varmetapet, noe som muliggjør raskere og mer effektiv lading.
– Dette letter en elektrisk kontakt mellom de respektive delene for å forbedre den elektriske ledningsevnen fra elektrodene til batteriterminalen, skriver Volvo i søknaden.
I tillegg til raskere lading forventes teknologien også å ha andre fordeler, inkludert:
- Forbedret elektrisk ledningsevne i batteriet.
- Reduserte krav til kullsystemer.
- Mer kostnadseffektiv produksjon av batterier.
Det er foreløpig ikke kjent når eller om Volvo introduserer denne nye batteriteknologien i sine elbiler.
– Å lade en elbil er fundamentalt annerledes fordi prosessen innebærer bevegelse av elektroner (altså strøm) sammenlignet med å flytte lagret kjemisk energi i form av en brennbar væske.
– Overføringstapene øker betydelig når høye strømmer føres gjennom ledninger, fordi tapene relaterer seg til og skalerer med ledningens elektriske motstand. Dette fenomenet er unikt for elbiler og finnes ikke i en eldre bil med forbrenningsmotor, skriver Volvo Cars.
For å oppnå hurtiglading som er like rask som å fylle drivstoff, planlegger Volvo en rekke forbedringer av batteriet.
– Derfor krever opplading av en elbil nøye designvurdering og avbøtende systemvalg av flere parametere knyttet til f.eks. motstand varmetap, kulleffekt, celleelektrolytttemperatur og mulig nedbrytning.
– Hele tiden streber etter å levere en hurtigladeopplevelse som kan matche en bil med forbrenningsmotor, opplyser Volvo i sin patentsøknad.