Den første av noen vanlige brenselceller for lastebiler er nå blitt en realitet i et samarbeid mellom Volvo og Daimler.
Volvo har nettopp presentert Europas kraftigste lastebil. Men den svenske lastebilprodusenten driver også med alternativt drivstoff. Blant annet sammen med Daimler.
Cellcentric er navnet på selskapet som skal bygge brenselcellesystemer for fremtidens hydrogendrevne tunge jernbanekjøretøyer.
Produksjonsanlegget ble innviet torsdag i forrige uke, og den første milepælen er allerede nådd. Nemlig den første lille, pilotproduksjonen.
Det skriver selskapet i en pressemelding .
Fabrikken ligger i den tyske delstaten Baden-Wuerttemberg, og herfra skal det utvikles, produseres og distribueres brenselceller for den virkelig tunge delen av transportnettet.
– Åpningen av vårt pilotproduksjonsanlegg i Esslingen i dag er ikke sluttpunktet for storskala produksjon, men heller planen for neste steg.
– I årene som kommer vil vi fortsette å konsekvent presse på for industrialisering og skalering av produksjonen av brenselcellesystemer ved fabrikken i Weilheim, sier Cellcentrics direktør Lars Johansson.
Cellcentric håper å ha full produksjon innen slutten av dette tiåret. Men akkurat nå er det lite med hydrogenbilene. Og det faktisk selv om et merke som Toyota også tester teknologien.
Akkurat nå er imidlertid ikke Europa klar for elektrifiserte lastebiler. Det er danske Danfoss sin vurdering etter å ha hatt en elektrisk lastebil fra Danmark til Frankrike. Det har imidlertid ikke nødvendigvis noe med selve lastebilene å gjøre. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!