Volvo har fรฅtt ny direktรธr. Eller det vil si, han har vรฆrt der for. Og nรฅ vil Hรฅkรฅn Samulsson ha merkelappen pรฅ diett. I Sรธr-Afrika forsvinner 63 prosent av forhandlerne.
Volvo Cars implementerte en ny agentmodell i Sรธr-Afrika fra 1. februar. Modellen gjรธr at forhandlerne ikke lenger eier bilene. De selger nรฅ bilene pรฅ vegne av Volvo.
Omstillingen skjer samtidig med store endringer i det sรธrafrikanske bilmarkedet. Dette gjelder spesielt for Volvo og deres forhandlernettverk. Situasjonen er i endring, selv om Volvo EX30 ble landets mest solgte elbil i fjor.
Konkurransen pรฅ bilmarkedet i Sรธr-Afrika har skjerpet betydelig. Sรฆrlig kinesiske bilmerker har raskt tatt store markedsandeler. Dette har skapt et betydelig press pรฅ etablerte merker som Volvo.
Som et direkte svar pรฅ den nye markedssituasjonen har Volvo tatt en avgjรธrelse. De vil i stor grad redusere antall forhandlere. Sรฅ mange som 12 av de tidligere 19 Volvo-forhandlerne i Sรธr-Afrika er i ferd med รฅ legge ned.
Dette tilsvarer en reduksjon pรฅ 63 prosent av det totale nettet. Beslutningen er basert pรฅ en evaluering utfรธrt av Volvo i lรธpet av 2024. Evalueringen sรฅ pรฅ salgspotensial og andre faktorer knyttet til merkevaren for รฅ velge de fortsettende forhandlerne.
Agentmodell og konkurransepress Volvo
Stengingene forventes รฅ vรฆre fullstendig fullfรธrt i lรธpet av de kommende mรฅnedene. Hele prosessen innebรฆrer tette forhandlinger med de berรธrte forhandlerne og deres eiere.
Fagforeninger har uttrykt kritikk av kuttene. De er spesielt bekymret for mulig tap av arbeidsplasser blant de ansatte i de berรธrte forhandlerne. Volvo understreker imidlertid at de berรธrte ansatte ikke er direkte ansatt i Volvo Cars.
Likevel jobber Volvo for รฅ redusere de negative konsekvensene for de ansatte.
โ Vi jobber med de berรธrte forhandlerne for รฅ eliminere negative effekter pรฅ jobbene, selv om de ikke er Volvo-ansatte, og vi er ikke forpliktet til รฅ gjรธre det, sier en talsmann for Volvo.
Volvo ser allerede tegn pรฅ at situasjonen hรฅndteres internt hos forhandlergruppene. "Vi ser allerede berรธrte ansatte bli absorbert av sin egen gruppe eller av andre Volvo-forhandlere som vil forbli รฅpne," la talspersonen til, ifรธlge TopAuto .
Til tross for den store reduksjonen i antall fysiske forhandlere, forventer Volvo รฅ kunne opprettholde salgsnivรฅet i Sรธr-Afrika. Mรฅlet er รฅ selge like mange biler i รฅr som de gjorde i fjor.
Det vitner om en sterk tro pรฅ effektiviteten til den nye agentmodellen. Det viser ogsรฅ tillit til styrken til de resterende syv forhandlerne i landet.
Fremtiden til Volvo i Sรธr-Afrika
Volvo erkjenner at det kan vรฆre รธkonomisk kompensasjon. De lukkede forhandlerne kan motta penger, avhengig av de individuelle avtalene.
โ Vi vil inngรฅ en rettferdig avtale med vรฅrt forhandlernettverk, som kan inkludere kompensasjoner nรฅr det er relevant, opplyser Volvo Cars.
Den betydelige endringen for Volvo i Sรธr-Afrika gjenspeiler de globale utfordringene i bilindustrien. Faktorer som digitalisering, nye salgsmodeller og รธkt konkurranse fra nye aktรธrer preger bransjens fremtid.
Volvos strategi i Sรธr-Afrika er et tydelig eksempel pรฅ hvordan bilprodusenter tilpasser seg den nye tiden. De prรธver hele tiden รฅ optimalisere distribusjonsnettverket og justere salgsstrategiene sine.
Kan de opprettholde markedsandelen med betydelig fรฆrre forhandlere og en helt ny salgsmodell? Bare tiden vil vise om den valgte strategien bรฆrer frukter.
Selv om Volvo nรฅ kutter ned i Sรธr-Afrika, fortsetter merket รฅ utvikle nye bilmodeller globalt.
Pรฅ Boosted.dk kan du lese mye mer om hvordan Volvo fortsatt ikke klarer seg uten bensinmotoren, og backer nรฅr det kommer til elbiler.