Volvo har fått ny direktør. Eller det vil si, han har vært der for. Og nå vil Håkån Samulsson ha merkelappen på diett. I Sør-Afrika forsvinner 63 prosent av forhandlerne.
Volvo Cars implementerte en ny agentmodell i Sør-Afrika fra 1. februar. Modellen gjør at forhandlerne ikke lenger eier bilene. De selger nå bilene på vegne av Volvo.
Omstillingen skjer samtidig med store endringer i det sørafrikanske bilmarkedet. Dette gjelder spesielt for Volvo og deres forhandlernettverk. Situasjonen er i endring, selv om Volvo EX30 ble landets mest solgte elbil i fjor.
Konkurransen på bilmarkedet i Sør-Afrika har skjerpet betydelig. Særlig kinesiske bilmerker har raskt tatt store markedsandeler. Dette har skapt et betydelig press på etablerte merker som Volvo.
Som et direkte svar på den nye markedssituasjonen har Volvo tatt en avgjørelse. De vil i stor grad redusere antall forhandlere. Så mange som 12 av de tidligere 19 Volvo-forhandlerne i Sør-Afrika er i ferd med å legge ned.
Dette tilsvarer en reduksjon på 63 prosent av det totale nettet. Beslutningen er basert på en evaluering utført av Volvo i løpet av 2024. Evalueringen så på salgspotensial og andre faktorer knyttet til merkevaren for å velge de fortsettende forhandlerne.
Agentmodell og konkurransepress Volvo
Stengingene forventes å være fullstendig fullført i løpet av de kommende månedene. Hele prosessen innebærer tette forhandlinger med de berørte forhandlerne og deres eiere.
Fagforeninger har uttrykt kritikk av kuttene. De er spesielt bekymret for mulig tap av arbeidsplasser blant de ansatte i de berørte forhandlerne. Volvo understreker imidlertid at de berørte ansatte ikke er direkte ansatt i Volvo Cars.
Likevel jobber Volvo for å redusere de negative konsekvensene for de ansatte.
– Vi jobber med de berørte forhandlerne for å eliminere negative effekter på jobbene, selv om de ikke er Volvo-ansatte, og vi er ikke forpliktet til å gjøre det, sier en talsmann for Volvo.
Volvo ser allerede tegn på at situasjonen håndteres internt hos forhandlergruppene. "Vi ser allerede berørte ansatte bli absorbert av sin egen gruppe eller av andre Volvo-forhandlere som vil forbli åpne," la talspersonen til, ifølge TopAuto .
Til tross for den store reduksjonen i antall fysiske forhandlere, forventer Volvo å kunne opprettholde salgsnivået i Sør-Afrika. Målet er å selge like mange biler i år som de gjorde i fjor.
Det vitner om en sterk tro på effektiviteten til den nye agentmodellen. Det viser også tillit til styrken til de resterende syv forhandlerne i landet.
Fremtiden til Volvo i Sør-Afrika
Volvo erkjenner at det kan være økonomisk kompensasjon. De lukkede forhandlerne kan motta penger, avhengig av de individuelle avtalene.
– Vi vil inngå en rettferdig avtale med vårt forhandlernettverk, som kan inkludere kompensasjoner når det er relevant, opplyser Volvo Cars.
Den betydelige endringen for Volvo i Sør-Afrika gjenspeiler de globale utfordringene i bilindustrien. Faktorer som digitalisering, nye salgsmodeller og økt konkurranse fra nye aktører preger bransjens fremtid.
Volvos strategi i Sør-Afrika er et tydelig eksempel på hvordan bilprodusenter tilpasser seg den nye tiden. De prøver hele tiden å optimalisere distribusjonsnettverket og justere salgsstrategiene sine.
Kan de opprettholde markedsandelen med betydelig færre forhandlere og en helt ny salgsmodell? Bare tiden vil vise om den valgte strategien bærer frukter.
Selv om Volvo nå kutter ned i Sør-Afrika, fortsetter merket å utvikle nye bilmodeller globalt.
På Boosted.dk kan du lese mye mer om hvordan Volvo fortsatt ikke klarer seg uten bensinmotoren, og backer når det kommer til elbiler.