Bensin- og dieselmotoren er ikke så død som man skulle tro. Minst Geely, som eier Volvo, er nå massivt inne i forbrenningsmotoren.
Volvo er ganske fast på at forbrenningsmotoren på sin side er helt ferdig senest i 2030.
Men spør du eieren, kinesiske Geely Holding, er ikke svaret så sikkert. Faktisk langt ifra. Så nå er et samarbeid med Renault-gruppen om forbrenningsmotorer en realitet.
Partnerne kaller selskapet Horse Powertrain, og det er planer om å gjøre virksomheten til en av verdens absolutt største leverandører av forbrenningsmotorer.
Det opplyser det nye selskapet i en pressemelding .
LES OGSÅ: Dansk BMW-selskap stenger verksted – alle er borte
Det må investeres i både hybridteknologi og alternativt drivstoff, slik at det fransk-kinesisk-japanske (Mitsubishi og Nissan er en del av Renault-konsernet, red.) samarbeidet kan bygge 5 millioner motorer i året.
Horse Powertrain forventer å sysselsette godt 19 000 mennesker rundt om i verden. Akkurat som forventet omsetning er den på over 100 milliarder danske kroner hvert eneste år.
– For at næringen skal nå målet om netto nullutslipp de neste tiårene, er globale synergier, flere teknologier og deling av kompetanse avgjørende.
Vi er derfor glade for at vårt partnerskap med Renault-gruppen når kommersiell realitet i dag. Horse Powertrain Limited vil ha porteføljen, omfanget og kapasiteten til å tilby lavutslippsløsningene som morgendagens bilindustri krever.
– Dagens lansering markerer et nytt kapittel innen bærekraftig mobilitet, og vi i Geely er stolte av å spille en rolle, sier Geelys styreleder og gründer Li Shufu i pressemeldingen.
Shufu vil imidlertid ikke være ansvarlig for den daglige driften av den nye motorleverandøren. Matias Giannini, som tidligere har vært på både Ford og Jaguar-Land Rovers lønningsliste, tar på seg den rollen.
Ansvarlig i Luca de Meo gleder seg også over at de nå skal begynne å bygge de mange forbrenningsmotorene.
Samarbeidet, sier Luca de Meo, gir muligheten til å lage forbrenningsmotorer med 'en ultra-low CO2-design' og hybridteknologi som er noe for fremtiden.