Offisielt sies det at de to Kina-merkene Omoda og Jaecoo rett og slett utsetter lanseringen i Danmark. Men det ser ut som et nei takk.
Bilene fra Omoda og Jaecoo, som er en del av kinesiske Chery Group, skulle egentlig allerede ha vรฆrt i Danmark.
Men nรฅ heter det at aktivitetene i Danmark er ยซutsattยป en stund. Men at de nรฅ forbereder seg pรฅ รฅ 'tre inn pรฅ det danske markedet.'
Dette sier Jianian Du, som er merkevaresjef for Omada og Jaecoo i Danmark, til magasinet Motor .
Det er bare problemet som verken det ene eller det andre bilmerket fra Chery Group noen gang har vรฆrt i Danmark for.
LES OGSร : 22-รฅring mister Mercedes til 1,3 millioner kroner etter gatelรธp
Men spรธr du kineserne, skyldes forsinkelsen i lanseringen, som derfor vil trekke enormt ut, dersom det i det hele tatt blir noe, EUs kommende straffetoll pรฅ alle elbiler fra Kina.
Ifรธlge magasinet Motors opplysninger er det ikke signert noen avtale med en dansk bilimportรธr. I stedet er kineserne i forhandlinger med flere bilimportรธrer.
Mye apropos Chery Group, sies kineserne รฅ vรฆre de som hoppet ut av en avtale om รฅ kjรธpe en europeisk bilfabrikk som nรฅ stรฅr overfor nedleggelse i stedet. Les mer om det her .
Hvis det skjer at Chery Group-merkene unngรฅr Danmark, vil de uansett ikke vรฆre de fรธrste kinesiske merkene som sier nei takk til danskene. Volvos eier, Geely, annonserte i forrige uke at de dropper planene om et nytt bilmerke i Danmark.
Motsatt er bรฅde Omoda og Jaecoo ekstremt travle. Foreldregruppen deres har satt som mรฅl at de senest i 2030 skal bidra til salg av halvannen million biler i markeder utenfor Kina.