Staten forventer at bensin og diesel vil falle i literpris. Derfor får ikke 1,1 millioner dansker noen hjelp til høyere veiskattefradrag.
Staten forventer at den direkte kostnaden ved å kjøre bil – det vil si bensin og diesel – blir billigere i 2025. Derfor er det bedre å ikke bekymre seg for veiavgiftsfradraget.
Konkret opprettholder Skatterådet satsen for 2024 det kommende året. Det skriver rådet i en pressemelding .
Som et resultat kan danske pendlere som er i arbeid fortsatt ikke trekke fra mer enn 2,23 DKK per dag. kilometer til og fra jobb.
Hva verre er, kryssingsfradraget dekker absolutt ikke alle kilometerne som en pendler måtte ha mellom hjem og jobb. Den trer bare i kraft hvis du som pendler kjører mer enn 24 kilometer hver dag.
På den annen side forventer Skatterådet at alt annet til biler blir dyrere fra 1. januar. Det er med andre ord inflasjon i det. Derfor opprettholdes trafikkgodtgjørelsen på dagens nivå.
Transportfradraget har ellers økt hvert år siden 2021, da satsen var 1,90 kr pr kilometer. Økningen, som nå oppheves, kom etter flere år da fradraget var kraftig redusert.
Satsen falt for eksempel kontinuerlig i seks år mellom 2014 og 2020, da bilistene måtte overlate enda mer av sine egne penger til staten.
Det eneste som øker er faktisk trafikkkompensasjonen som sjåfører kan få dersom de parkerer egen bil ved en faktisk arbeidstrafikk. Akkurat nå er det 3,79 kroner. Men fra 1. januar 2025 økes skattefri trafikkgodtgjørelse til 3,81 kr pr. kilometer.
Selv om belastningsavgiften ikke øker eller synker, kommer staten på moten for bilistene på et tidspunkt. I hvert fall når det gjelder leasingbiler. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!