12 av 16 batterifabrikker i Europa har enten blitt forsinket eller helt nedlagt. Det er dårlige nyheter for ønsket om uavhengighet fra Kina.
Batterifabrikker i Europa står overfor store utfordringer. Ifølge en rapport fra analyseselskapet Bloomberg har 12 av 16 planlagte batterifabrikker med europeisk støtte enten blitt forsinket eller droppet helt.
Samtidig er prosjekter fra asiatiske selskaper mer i rute, med 10 av 13 fabrikker som følger planen. Dette skaper ytterligere press på de europeiske bilprodusentene, som allerede står midt i en vanskelig overgang til elbiler.
Overgangen fra bensin- og dieselbiler til elbiler, som må være fullt implementert innen 2035 på grunn av EUs kommende forbud mot forbrenningsmotorer, har satt europeiske bilprodusenter under hardt press.
Den langsomme utviklingen på batterifeltet forverrer situasjonen. Bloomberg anslår at investeringer tilsvarende 254 milliarder danske kroner i europeiske batterifabrikker enten er forlatt, utsatt eller revurdert.
Et av selskapene som sliter med problemer er Northvolt, et europeisk batterikonsern med store eiere som Volkswagen, BMW og ATP. Northvolt jobber med en ny fabrikk i nærheten av Hamburg, men prosjektet er på usikker grunn. Finner man ikke en løsning, risikerer fabrikken å måtte forlate planene, til tross for støtte fra den tyske regjeringen.
Flere prosjekter er allerede kansellert. Mercedes-Benz og Stellantis har forlatt å bygge to batterifabrikker i Tyskland og Italia, mens Tesla har trukket seg fra planene om fabrikker i Sverige og Tyskland. Det norske gründerselskapet Freyr har også stoppet sine prosjekter i Norge og flyttet dem til USA.
I mellomtiden har asiatiske selskaper som CATL og BYD styrket sin posisjon på det europeiske markedet. BYD er i ferd med å bygge fabrikker i både Ungarn og Tyrkia. Mens CATL allerede driver en fabrikk i Tyskland og bygger en ny i Ungarn.
Kina fortsetter å dominere markedet, og produserer rundt 80 prosent av verdens litiumionbatterier. Det betyr at europeiske bilprodusenter er i en vanskelig situasjon, ettersom kontinentets avhengighet av asiatiske leverandører øker, samtidig som egne prosjekter blir forsinket eller droppet.
Kineserne har imidlertid også blitt anklaget for å sabotere planer for batterifabrikker spesielt i Europa. Les mer om det her .