14. desember, 2024

12 av 16 batterifabrikker i Europa er droppet

12 av 16 batterifabrikker i Europa har enten blitt forsinket eller helt nedlagt. Det er dårlige nyheter for ønsket om uavhengighet fra Kina.

Batterifabrikker i Europa står overfor store utfordringer. Ifølge en rapport fra analyseselskapet Bloomberg har 12 av 16 planlagte batterifabrikker med europeisk støtte enten blitt forsinket eller droppet helt.

Samtidig er prosjekter fra asiatiske selskaper mer i rute, med 10 av 13 fabrikker som følger planen. Dette skaper ytterligere press på de europeiske bilprodusentene, som allerede står midt i en vanskelig overgang til elbiler.

Overgangen fra bensin- og dieselbiler til elbiler, som må være fullt implementert innen 2035 på grunn av EUs kommende forbud mot forbrenningsmotorer, har satt europeiske bilprodusenter under hardt press.

Den langsomme utviklingen på batterifeltet forverrer situasjonen. Bloomberg anslår at investeringer tilsvarende 254 milliarder danske kroner i europeiske batterifabrikker enten er forlatt, utsatt eller revurdert.

Et av selskapene som sliter med problemer er Northvolt, et europeisk batterikonsern med store eiere som Volkswagen, BMW og ATP. Northvolt jobber med en ny fabrikk i nærheten av Hamburg, men prosjektet er på usikker grunn. Finner man ikke en løsning, risikerer fabrikken å måtte forlate planene, til tross for støtte fra den tyske regjeringen.

Flere prosjekter er allerede kansellert. Mercedes-Benz og Stellantis har forlatt å bygge to batterifabrikker i Tyskland og Italia, mens Tesla har trukket seg fra planene om fabrikker i Sverige og Tyskland. Det norske gründerselskapet Freyr har også stoppet sine prosjekter i Norge og flyttet dem til USA.

I mellomtiden har asiatiske selskaper som CATL og BYD styrket sin posisjon på det europeiske markedet. BYD er i ferd med å bygge fabrikker i både Ungarn og Tyrkia. Mens CATL allerede driver en fabrikk i Tyskland og bygger en ny i Ungarn.

Kina fortsetter å dominere markedet, og produserer rundt 80 prosent av verdens litiumionbatterier. Det betyr at europeiske bilprodusenter er i en vanskelig situasjon, ettersom kontinentets avhengighet av asiatiske leverandører øker, samtidig som egne prosjekter blir forsinket eller droppet.

Kineserne har imidlertid også blitt anklaget for å sabotere planer for batterifabrikker spesielt i Europa. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Tyskland sier igjen nei til elbiler – salget faller

Tyskerne sier igjen nei takk til biler med vaiere....

Ferrari står fast – nekter å bygge biler her

Det går bra for Ferrari. Så bra, faktisk, at...

Kevin Magnussen kalles førstevalget til det nye Formel 1-laget

På papiret har ikke Kevin Magnussen plass i Formel...

Bilgiganten jukser igjen – tilbakekaller 604 000 biler

Ifølge det tyske svaret til det svenske transportverket har...

Stort galleri fra Essen Motor Show 2024

Over 200.000 bilfans deltok på årets Essen Motor Show,...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Avskjediget regissør får skylden for døden til den berømte V8-motoren

Offisielt gikk han selv. Men i virkeligheten ble Carlos Tavares sparket av Stellantis. Nå får han skylden for at ingen ny bil har den...

Det sparkede Formel 1-koret får en straff i avskjedsgave

Valtteri Bottas, som har fått sparken av Sauber-laget, har fått sin avskjedsgave av motorsportorganisasjonen FIA, en straff på fem plasser i feltet. Valtteri Bottas...

Klimaaktivister demonterer 100 biler med byggeskum

For tredje dag på rad har en eller flere foreløpig ukjente klimaaktivister stappet byggeskum inn i eksosrørene til biler. Senest var det over 100...

Nye felger til Tesla Model 3 koster 150 000 DKK

Det er halvdyrt. Faktisk koster et nytt sett med felger til Tesla Model 3 halve prisen på hele bilen i Danmark. Men så er...

Undersøkelse: Disse bileierne hater bilene sine mest

For andre år på rad topper Rivian listen over tilfredshet blant bileiere. Det ser helt annerledes ut for Volkswagen og Mercedes. Mens hele 86...

Den beleirede bilgiganten blir uavhengig i 2025

German Contiental er så hardt rammet av den dårlige økonomien at Automotive-avdelingen blir skilt ut. Dette vil skje senest i slutten av 2025. Den...

Ferrari står fast – nekter å bygge biler her

Det går bra for Ferrari. Så bra, faktisk, at USA kan løpe og hoppe. Bilmerket kommer ikke til å flytte produksjonen, selv om Trump...

Nettgiganten Amazon blir bilforhandler

Nettgiganten begynte som en plattform med bøker. Nå er Jeff Bezos og co. selger også biler. Først Hyundai i USA. Amazon Auto er det...

Bilistene har funnet en svakhet ved fotobokser – vanskelig å stoppe

Mange bilister bryr seg veldig lite om fotobokser. Nå har mange funnet ut at klonede bilskilt jukser fotobokser med kunstig intelligens. Politiet vil nødig...

Hamburg vil forby hager foran slik at lastesykler kan kjøre forbi

Den tyske byen Hamburg vil ekspropriere en rekke forhager i byen fordi syklister på lastesykler må få kjøre forbi hverandre. Beboerne er rasende. Sykkelveiene...

Første steg mot en bærekraftig fremtid med et nytt billån

Økonomiske beslutninger er en vesentlig del av livet, og riktig billån kan ha stor innvirkning på ens økonomiske situasjon. Når du vurderer et billån,...

Prisen på batterier til elbiler faller under den magiske grensen

Elbiler uten statlig støtte er ofte en dyr fornøyelse å kjøpe. Men nå skriver Bloomberg at prisen på batterier har nådd en magisk grense....