12. februar, 2025

180.000 hybridbiler tilbakekalt – kan brenne ut

Teknikgiganten Samsung har tatt ansvar for at 180.000 hybridbiler fra en rekke bilmerker har blitt utbrent på grunn av batteridefekter.

Samsung har tatt ansvar for en rekke batteriproblemer i flere hybridbiler, som i verste fall kan resultere i brann.

Dette har ført til en omfattende tilbakekalling av over 180 000 biler fra ulike merker, inkludert Ford, Audi og Stellantis Group.

Elbiler fra disse produsentene er rammet av problemet. Stellantis er merket som er hardest rammet. Ifølge Samsung dreier det seg om 155.096 biler fra Stellantis. Tilbakekallingen inkluderer Jeep Wrangler 4xe (2020-2024) og Jeep Grand Cherokee 4xe (2022-2024). Begge plug-in hybrid-modeller.

Batteripakkene i disse aktuelle elbilene har noen ganger skader direkte fra samlebåndet. Denne skaden, kombinert med andre mulige defekter i battericellene, kan forårsake brann.

Ford-kjøretøyer som omfattes av tilbakekallingen kan ha et lignende problem. Dette er Ford Escape (2020-2024) og Lincoln Corsair (2021-2024).

Ford har uttalt at deres undersøkelser har vist at "Ulike lag i høyspentbatteriet mellom katoden og anoden kan ha blitt skadet under produksjonen."

Verken Volkswagen eller Samsung har spesifisert det eksakte problemet for bilene som omfattes av tilbakekallingen under Volkswagen-konsernet. De to berørte modellene er Audi A7 (2022) og Audi Q5 (2022-2023).

Det eneste som er kjent om de berørte Volkswagen-modellene er at termisk overbelastning kan forårsake røyk eller brann.

De to problemene er forskjellige. Men det første kan føre til det andre. Ved en såkalt termisk rømning er brann nærmest uunngåelig og svært vanskelig å slukke.

Samsung har innrømmet at de ennå ikke har en endelig løsning på problemet. Ford-eiere vil imidlertid få en advarsel direkte i bilene sine dersom det er fare i vente.

I dette tilfellet vil en melding som sier "kjøretøyet må stoppes trygt nå" vises i instrumenteringen. Audi og Stellantis-eiere har ikke denne muligheten. Det beste alternativet for å omgå problemet er å sende bilene til et verksted så snart som mulig.

Så langt ser den eneste løsningen på tvers av alle merker ut til å være en programvareoppdatering som vil varsle eiere hvis batterisystemet oppdager et problem.

Foreløpig er det lurt å parkere utendørs – bare for sikkerhets skyld. El- og hybridbiler og deres batterier er et område som krever både oppmerksomhet og fortsatt utvikling.

Latest

Don't miss

Ferrari har fått nok – smakløse biler må stoppes

Ferrari har fått nok av rike kunder med absurde...

50.000 har bestilt en bensinbil som ikke eksisterer ennå

Etter bare fem dager har Suzuki måttet stoppe salget...

Volkswagen avslører siste bensinbil – "Vi er bak"

Volkswagen innrømmer nå at det tyske merket henger etter...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å...

Avis: EU beklager forbud mot bensin- og dieselbiler

Ifølge den tyske avisen Der Spiegel beklager nå flere...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

BMW: 4 sylindre er rett og slett ikke godt nok i en M3

I motsetning til Mercedes-AMG, insisterer BMWs M-divisjon på at 4 sylindre bare ikke er bra nok. Det gjør heller ikke C63-konkurrenten M3. Mens den...

Retro-Revyen 2025: Årets ultimate bok for klassiske entusiaster

Er du gal etter klassiske biler, muskuløse motorer og en god dose bilnostalgi? Da er det gode nyheter fra Retro-Revyen! Retro-Revyen 2025 har nettopp...

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er på vei mot våre grenser. Ifølge kineserne venter forferdelige verditap. Den kinesiske elbilen Onvo L60,...

Bilgiganten viser nå annonser i splitter nye biler

Annonser er kommet for å bli. Og nå har Stellantis Group bestemt seg for å vise dem i splitter nye biler. Du starter i...