3 av 5 elbiler takler ikke temperaturer ned til minus 42 grader celsius. Den kinesiske MG 4 måtte for eksempel taues bort.
3 av 5 elbiler feiler når temperaturen synker til ekstremt kalde nivåer.
Spørsmålet om hvor godt elbiler kan fungere i isete miljøer blir stadig mer aktuelt, ettersom vinterværet i Norden kan by på temperaturer godt under frysepunktet.
I februar 2023 ble fem elbiler testet ved temperaturer helt ned til 42 minusgrader. Resultatene viser at flere elbiler hadde store problemer under de ekstreme forholdene.
Ifølge DMI må vi tilbake til 1982 for å finne den laveste temperaturen som noen gang er målt i Danmark. I Thy var januar det året nede i -31,2 grader.
Den norske bilistorganisasjonen NAF og Motor.no gjennomfører hvert år verdens største vintertest av rekkevidden til elbiler.
Under disse testene er bilene korte i vinterforhold med temperaturer typisk mellom minus 5 og minus 10 grader. Innen 2023 mistet noen elbiler over 30 prosent av rekkevidden, mens Tesla Model S satte rekord med en rekkevidde på 530 kilometer under testen. Men hvordan vil elbiler klare seg når temperaturen synker enda lavere?
For å finne det svaret gjennomførte Norsk Elbilforening en kuldetest under mer ekstreme forhold. Fem ulike elbiler ble valgt ut til å utsettes for temperaturer ned til 42 minusgrader i en gigantisk fryser.
Biler som ble testet inkluderer BMW iX, Kia Niro EV, MG4, Nissan Ariya og Renault Megane E-Tech. Før testen ble bilenes batteripakker ladet opp til 80 prosent, deretter ble de lagt i fryseren i 12-14 timer, fordelt på intervaller på minus 25, minus 30 og minus 35 grader.
Resultatene avslørte at tre av de fem elbilene ikke klarte kulden. MG4 kunne ikke engang få kontakt med noen etter testen. Den kinesiske elbilen måtte i etterkant taues ut av fryseren.
Nissan Ariya kan godt gjenopplives av testteamet etter testen. Men etter fire minutters oppvarming gikk bilen ut.
Kia Niro EV startet, men stoppet etter 11 minutter med oppvarming. Innendørs, i så lave temperaturer vil selv biler med forbrenningsmotor ha det vanskelig.
Men testen understreket at elbilenes 12-volts batteri er en åpenbar svakhet i ekstrem kulde. Og det er faktisk et problem flere steder, viser forskning .
Det er imidlertid verdt å merke seg at elbilens rekkevidde ikke ble testet under disse ekstreme temperaturene.
For mange elbileiere kan dette likevel være en bekymring, da vinterværet ofte reduserer bilenes rekkevidde betraktelig. Testen synliggjør behovet for fortsatt utvikling av teknologien slik at elbiler kan takle selv de tøffeste vinterforhold.