Nissan har varslet 40.000 eiere av bilene deres om at de ikke skal kjøre i bilene, som er utstyrt med livstruende kollisjonsputer fra Takata.
Takata-saken er en av de bilindustriskandalene som, som dieselgate, bare ikke vil forsvinne.
Millioner av biler har blitt utstyrt med livsfarlige kollisjonsputer fra den konkursrammede japanske underleverandøren. Og de dødelige kollisjonsputene skaper fortsatt problemer for bilfabrikkene.
Senest har Nissan bedt 40.000 eiere av en rekke modeller utstyrt med den problematiske kollisjonsputen om ikke å kjøre bilene. Bilene er imidlertid bare noen få tusen av totalt 736.000 biler som Nissan har tilbakekalt og skal utstyre med nye kollisjonsputer.
Det skriver Associated Press .
LES OGSÅ: Solgte dødelige Toyota for 90.000 kroner – nå er han konkurs
Denne gangen mener Nissan det er nødvendig å slutte med kjernekjøring av biler som Sentra 2002 til 2006, Pathfinder 2002-2004 og 2002 til 2003 QX4 SUV fra søstermerket Infiniti.
Bare i USA har de livstruende kollisjonsputene drept 27 bilister. En av dem døde i en Nissan Sentra fra årene som Nissan nå har tilbakekalt.
Takata-saken er basert på at det japanske selskapet bygde millioner av kollisjonsputer der stoffet ammoniumnitrat brytes ned over tid. Hvis det varer lenge nok, er det fare for at kollisjonsputen eksploderer helt ut av det blå. Og det er det som nå har skjedd i alt for mange saker.
Nissan er ikke det eneste bilmerket som har tilbakekalt biler i stort antall med denne typen kollisjonsputer. Toyota, BMW og Dodge har alle hatt tilbakekallinger det siste året.
Takata-saken er imidlertid ikke begrenset til USA. Det er spredt til biler over hele verden. Hjemme tilbakekalte Honda 3600 biler i 2019 på grunn av feilen.
Et år før hadde Takata gått konkurs med en gjeld på 60 milliarder kroner. Resten av selskapet ble deretter kjøpt opp av amerikanske Joyson Safety Systems.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!