Nye tall fra Norge viser at 43 prosent av sjåførene stryker samme del av veiprøven. Myndighetene kaller det bekymringsfullt og peker spesielt på mangel på teknisk kunnskap.
Mange stryker på koreksamen, og en stor del av dem stryker på det samme. Hele 43 prosent av de som tar korprøven stryker på teoriprøven, viser tall fra norske myndigheter.
Det skriver det norske nyhetsbyrået NBT .
Den høye dumpingsprosenten skyldes ifølge Vegvesenet ofte manglende kunnskap om bilens komponenter, inkludert batteriet, og grunnleggende veiregler.
– Det er alt for dårlig, og det fører til et enormt sløsing med både vår tid og kandidatenes tid og penger, sier avdelingsdirektør Heidi-Kristin Herbs i Statens vegvesen.
Selv om mange dumper teoriprøven, ser det bedre ut med den praktiske korprøven. Her består 78 prosent. Statens vegvesen gjennomførte i 2024 148 531 veiprøver.
For å bedre bestått på teoriprøven er det viktig at korskoleelever fokuserer på å lære om de ulike delene av bilen, som batteriet, og tilhørende sikkerhetsprosedyrer. I tillegg må de ha solid kunnskap om trafikkreglene.
– Vi skulle gjerne sett denne andelen mye lavere. Jeg vil derfor oppfordre alle som skal ta teori om å komme veldig godt forberedt, sier Herbst.
De som ikke består teoriprøven må vente lenger, fordi de kan ta prøven på nytt. Dette forlenger prosessen med å få en lisens og kan være frustrerende for mulige sjåfører.
Danskene er imidlertid ikke mye bedre enn nordmennene bak rattet. I hvert fall ikke når de er helt nye sjåfører. Tall fra Transportstyrelsen, som overtok førerkortområdet fra politiet i oktober 2021, viser at nesten halvparten av sjåførene i København stryker på førerprøven for første gang.
Til sammenligning mislykkes bare 24 prosent av østjydene på sin første korøvelse. Men det kan faktisk bli enda verre. I 2023, for eksempel, mislyktes en ung engelskmann i teoriprøven hele 59 ganger, ifølge Sky News.
– Det er ingen tvil om at det er en vanskelig prøve, og det er imponerende hvordan elevene kjemper for å bestå den.
– Det er lett å undervurdere teoriprøven og tro at man kan bestå den uten å anstrenge seg, men det er langt fra tilfelle, sier Camilla Benitz, direktør i organisasjonen AA Kjøreskole.