Nesten halvparten av alle Tesla-eiere svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd at bilene deres har blitt utsatt for hærverk.
Nesten halvparten av alle Tesla-eiere har opplevd hærverk mot elbilen sin. Skader er kostbare, og mange eiere føler seg utrygge og vurderer å selge.
En ny studie viser at et svært stort antall Tesla-eiere har blitt utsatt for hærverk på bilene sine. Hele 44 prosent av Tesla-eierne som ble spurt har fått bilen sin skadet med vilje.
Dette skaper usikkerhet blant eierne, og noen vurderer til og med å kvitte seg med elbilen sin på grunn av hærverket. Også fordi det koster mye penger å reparere skadene.
Ifølge Tesla-eiere er bilene deres utsatt for flere typer hærverk. Det kan være riper i lakken med spiker. Det kan også være punkterte eller flate dekk. Akkurat som biler kan males over med graffiti.
De uventede reparasjonene kan bli dyre for bileiere, som sier at de i gjennomsnitt må hoste opp med 13 000 danske kroner for å reparere skadene.
Mange Tesla-biler har innebygd videoovervåking. Det har hjulpet noen eiere. 25 prosent av de spurte sa at de hadde tatt opp gjerningsmannen på video.
Undersøkelsen ble utført av Guardian Service, som spurte 508 Tesla-eiere om deres erfaringer med hærverk. Antallet respondenter indikerer at det er problematisk å være Tesla-eier, spesielt i det sørlige USA.
Tesla-eiere føler seg forfulgt
Mange Tesla-eiere opplever også andre former for negativ oppmerksomhet. 43 prosent rapporterer ubehagelige gester eller negative kommentarer fra fremmede.
En stor andel av eierne føler seg spesielt utvalgt. Hele 72 prosent mener at bilene deres er et større mål for vandaler enn andre sjåførers biler.
Usikkerheten påvirker eiernes hverdag. 66 prosent av Tesla-eiere sier at de er bekymret for å la bilene sine stå uten tilsyn.
De mange skadene og den generelle usikkerheten har også økonomiske konsekvenser. 61 prosent av eierne sier at forsikringspremiene deres har økt rett og slett fordi de eier en Tesla.
Økningen i forsikring koster i gjennomsnitt 2300 danske kroner årlig. Mer enn halvparten, 53 prosent, forventer nok en økning i forsikringsprisene i år.
Angrer på at jeg kjøpte bilen, men får ikke gjort noe med det.
Utfordringene gjør at noen eiere tviholder på bilkjøpet. 19 prosent av de spurte sjåførene angrer på at de kjøpte en Tesla.
En enda større andel vil ikke velge Tesla igjen. 30 prosent av eierne sier at de ikke ville kjøpt en Tesla igjen neste gang.
Studien viser forskjeller mellom generasjoner. De som er født mellom 1981–1996 – populært kjent som millennials – er gruppen som oftest angrer på kjøpet sitt.
Blant Generasjon Z (født omtrent 1997–2012) vurderer 37 prosent å selge eller bytte inn Teslaen sin i løpet av det neste året.
Til tross problemene er det fortsatt mange lojale kunder. Et flertall på 66 prosent av eierne ville fortsatt anbefale en Tesla til venner og bekjente.
Den negative oppmerksomheten påvirker imidlertid også eiernes atferd på nett. 37 prosent av eierne har unngått å legge ut innlegg om bilen sin på sosiale medier.
De frykter negative reaksjoner, eller å bli sett ned på på grunn av bilvalget sitt. Flere kjendiser har allerede annonsert at de vil selge eller har solgt Teslaene sine fordi de ikke ønsker å bli assosiert med retningen merket tar for øyeblikket.
For andre som blander seg inn i den offentlige debatten, har det vist seg mer enn vanskelig å bare kvitte seg med bilene. Les mer om det her .