Renaults toppsjef hevder nå at bilistene har misforstått elbiler. Og at de kan leve mye lenger enn en tilsvarende bil med forbrenningsmotor.
Du måtte ha bodd under en stein for ikke å ha lagt merke til debatten om drivstoff i biler i disse dager. Og nå engasjerer den øverste Renault-sjefen seg.
Luca de Meo, som han kalles, hevder at sjåførene har misforstått elbilen. Og at det viser seg at batteriene i hvert fall varer mye lenger enn først antatt.
Det skriver Auto Express .
At elbilen i de Meos øyne fortsetter lenger etter at både bensin- og dieselbilene har stoppet henger også sammen med at det er langt færre bevegelige deler i en elbil. Det betyr færre ting som kan gå i stykker.
– I motsetning til hva folk trodde ville skje, varer batteriene mye lenger enn forventet, sier Luca de Meo til avisen.
LES OGSÅ: Dansk selskap stenger produksjonen etter 107 år
Dersom sjåførene i tillegg er villige til å få reparert elbilene med resirkulerte reservedeler, mener Renault-toppledelsen at kostnadene kan holdes enda lavere. I tillegg vil det kunne forlenge levetiden til elbilen ytterligere.
Den franske bilprodusenten har nylig inngått samarbeid med et resirkuleringsselskap for å prøve å fremskynde prosessen rundt resirkulert materiale.
Renault tror imidlertid ikke bare på plug-in elbiler. Franskmennene har nylig vist et konseptbud på en hydrogenbil med en rekkevidde på 1000 kilometer. Les mer om det her.
Og de er ikke alene om dette. BMW har i dag en rekke prototyper basert på den vanlige X5 SUVen som kjører som hydrogenbiler. Og i 2028 kommer den første serieproduksjonen på grunn av ny avtale med Toyota. Japanerne bygger allerede Mirai-hydrogenbilen. En bil som, til tross for ingen hydrogenstasjoner, fortsatt selges i Danmark.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!