Før ny vintersesong kan vinterdekket feire 90-årsjubileum. Den første i sitt slag ble utviklet for lastebiler i 1934.
Det var Nokian Tyres som helt tilbake i 1934 var de første i verden med et definitivt vinterdekk. Det er nå 90 år siden og en grunn til å feire.
To år senere ble designet på verdens første vinterdekk foredlet slik at det også kunne monteres og brukes på personbiler. Dekket fikk navnet Lumi-Hakkapeliitta.
Hemmeligheten den gang var noe så primitivt som sugekopper, som skulle gi best mulig grep på de jevnere veiene. Etter dette gikk utviklingen raskt, men det var faktisk først på 1960-tallet at det første piggdekket ble en realitet.
– Ulike veiforhold krever ulike typer vinterdekk fordi vinterforholdene varierer mye avhengig av område og klima.
– I Sentral-Europa er vinteren mer regnfull, mens veiene i Skandinavia er dekket av snø eller is, sier Marko Saari, produktsjef Nokian Tyres, i en pressemelding .
LES OGSÅ: Elbil til 800.000 kroner fikk veihjelp første dag: «Ikke uvanlig»
Dagens vinterdekk består av en gummiblanding med over 100 forskjellige råvarer. Dette er omtrent tre ganger mer enn vinterdekkene som ble utviklet for 90 år siden.
– I løpet av disse 90 årene har værforholdene endret seg, nye materialer er oppfunnet og produktutviklingen har tatt store steg mot å skape stadig mer holdbare dekk, legger Teemu Soini, Innovation & Development, Nokian Tyres til.
Det er imidlertid ikke bare tiden som har gått siden det første vinterdekket kom på markedet. Bilene har også endret seg betydelig. Mest slående er vekten, som er økt mange ganger.
– For eksempel må dekk til elbiler tåle tyngre belastning på grunn av den ekstra vekten på batteriet og reagere umiddelbart på den høye dreiemomentkraften.
– Vårt utgangspunkt er at alle våre produkter skal gjøre veien trygg, uavhengig av hvilken bil du kjører. Testing har vært avgjørende for å sikre dekkets ytelse for å møte behovene til moderne sjåfører, sier Marko Saari.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!